A Kuhn Discover nehéztárcsacsalád



A sekélyebb munkamélységű tarlóápolás, illetve a szántáselmunkálás alapvető eszköze a nehéztárcsa. A franciaországi Chateaubriant-ban készülnek a Kuhn Discover fantázianevű, „X” elrendezésű nehéztárcsái.
A három családba csoportosított Discover tárcsáinak azonnal szembetűnő ismertetőjegye a szállítási helyzetben menetiránnyal párhuzamosan pozícionált tárcsatagok. Ennek köszönhetően még a legnagyobb XL 60 típusjelű, 7 m munkaszélességű változatok szállítási szélessége sem haladja meg a 2,5 métert. A három családba csoportosított Discover tárcsák legkisebb tagja az XS névre hallgató 3, illetve 3,4 méteres változat.

A középső csoportba sorolt XM változatok 3,4 métertől 5,65 méter munkaszélességig készülnek, míg a legnagyobb két változat, a 6,1 és 7 méter széles az XL névre hallgat. A Discover tárcsák kialakításuknak köszönhetően rendelkeznek azzal a tulajdonsággal, hogy  tárcsatagjaik szögállása különböző pozíciókban állítható. Kétféle, kézi, illetve hidraulikus csukású változatban készülnek – kézi csukás esetén a tárcsatagok 5 különböző pozícióban állíthatók be, míg hidraulikus csukású változataik fokozatmentesen fixálhatók a két végállás között.


A másik azonnal szembetűnő jellemzője a Discover tárcsacsaládnak, hogy a gép vázszerkezetét egy túltervezett, robosztus központi gerendely alkotja, s ezen négy főtartó karon helyezkednek el a tárcsatagok. A karok végein a nagy átmérőjű forgózsámolyok segítségével a kézi csukású  változatokat is egy ember képes kezelni, és az eszközt egyszerűen szállítási vagy munkahelyzetbe állíthatja.

A központi gerendely traktoroldalról alacsony építésű, vízszintes vonórúdja az erőgép hashúzójáról üzemeltethető.
A vonórúd különlegessége, hogy egy segédrudazat segítségével a domborzat függvényében hatást gyakorol a tárcsa hátsó munkavégző elemeire, így a nagyméretű munkagép még dombos területeken is egységes munkaminőséget biztosít. A rudazat lényege, hogy a függőleges irányban elmozdulni képes vonórúd vezérlésével húzó- vagy nyomóerő kerül a támkeréken keresztül a gép hátsó tárcsasorára, így emelkedő domborzati viszonyoknál az első tárcsasoron, illetve dombról lefelé elindulva a hátsó tárcsasoron és az elmunkáló hengeren sem csökken a munkavégzés hatékonysága.
A Kuhn Discover nehéztárcsák csipkés és teli tárcsalevelekből, váltakozó elrendezésben épülnek fel, az elérhető legjobb szármaradvány-aprítás és talajba hatolás elérésének céljából.  A tárcsalevelek átmérője az XS típusoknál 610 mm, míg a nagyobb XM és XL változatoknál 660 mm. A tárcsatagok csapágyazása túltervezett, kettős kúpgörgős kialakítású. Kifejezetten köves területeken való alkalmazás során lehetőség van a csapágyházak extra védelmére. A mellső két tárcsaoldal közé szintén lehetséges egy stabilizáló tárcsa felszerelése, ami lejtős területeken oldalirányban biztosítja a  tárcsát, és nem engedi a menetirányról lesodródni.  A tárcsa pontos beállításának alapfeltétele, hogy a vonórúd helyzete a gyártó által előírt vízszintes helyzet legyen. Ennek a segédrudazat miatt nagy a jelentősége, mivel a rudazat erőátvitele a vonórúd mindenkori pozíciójának függvénye. A vonórúd beállítására elegendő lehetőséget biztosít annak bekötési helyzete a fő központi gerendelybe, illetve a traktoroldalról a megfelelő vonófej kiválasztása  és pozicionálása.

A Discover tárcsák gerendelyének végére különféle kialakítású elmunkáló hengerek felszerelésére van lehetőség.
Két típusú Kuhn elmunkáló henger közül a pálcás henger a nagyobb rögök aprítására kínál lehetőséget, míg a T-gyűrűs kialakítás a finomabb aprításra és pontosabb lezárásra alkalmas.  Mindkét henger közös jellemzője, hogy a talajra gyakorolt nyomása hidraulikusan állítható, és szállítási helyzetbe hidraulikusan kiemelhető.  A központi gerendely lehetőséget kínál – a Kuhn által forgalmazott hengertípusoktól különböző – egyéb elmunkálók felszerelésére, így a tárcsa még szélesebb körben alkalmazható. A Kuhn több évtizedes tapasztalatait felhasználva egy robosztus, hosszú élettartamú és könnyen kezelhető munkaeszközcsaládot fejlesztett ki.
Kató Gergely
IKR Zrt.


Ez a cikk a GÉPmax 2009/09 - szeptemberi számában jelent meg.