JCB-újdonságok



A JCB újdonságok egész sorát mutatta be az Agritechnicán: a világ egyik legnagyobb rakodógépgyártója minden kategóriában tudott újat mutatni, miközben a Fastrac legfrissebb, 4000-es sorozatához tartozó gépről egy kis show keretében lebbentették fel a fátylat.

A JCB Fastrac-sorozat a 23 évvel ezelőtti piacra dobása óta talán a legjelentősebb fejlesztésen esett át.

Ez az új külsejű gép a jelenlegi 2000-es sorozatot váltja majd: újdonság a formatervezés, a teljesítmény, a kényelmi elemek, így a gép sokoldalúbb és produktívabb. A JCB Agriculture ügyvezető igazgatója, Richard Fox-Marrs így nyilatkozott: – A Fastrac 2000 sorozatban olyan traktorok voltak, amelyek ugyanolyan jól teljesítettek gyepgazdálkodásban és szántóföldön, nagy sebességgel végzett permetezés vagy műtrágyaszórás során. Az utóbbi két évben mérnökeink kemény munkát végeztek, hogy ezt a sorozatot egy új váltsa fel, amely az előzőnél sokoldalúbb.
Büszkén jelentem be Önöknek, hogy elértük a célunkat: 2014-ben kerül piacra az új Fastrac 4000-sorozat, amely nagyobb teljesítményű, mégis gazdaságosabb, erősebb, fürgébb, sokoldalúbb, könnyebben kezelhető. A gépkezelő ezenfelül minden irányban tökéletesen kilát.

Amikor az eredeti 1000-es sorozat, mint az egyedülálló JCB Fastrac-család legkisebb tagja, piacra került, úgy hirdették, mint a hasonló teljesítményű konkurens erőgépeknél könnyebb, kompaktabb, sokoldalúbb és produktívabb univerzális traktort. Az évek során a műszaki jellemzőket többször átgondolták, javították, ennek eredménye a mai Fastrac 2155 (123 kW=165 LE) és Fastrac 2170 (133 kW=178 LE).

A Fastrac 4000 hű maradt az eredeti koncepcióhoz, de az új motoroknak köszönhetően egy kategóriával feljebb, a 220 lóerősök között jeleskedik; fokozatmentes sebességváltóval rendelkezik, erősebb a hidraulikája és még szűkebb a fordulókör, a Quadtronic négykerék-kormányzásnak köszönhetően: ez egy ekkora méretű és teljesítményű traktornál egyedülálló. További pozitívumok között említendő a felfüggesztés, a teljes körű vezérlés, illetve a kiemelkedő szántóföldi és közúti sebesség.

Túl a megszokott szántóföldi és gyepgazdálkodási feladatokon, az új Fastrac 4000 ideális gép lesz a sövényvágók, autópálya-karbantartó munkagépek és más eltolt eszközök számára is, hiszen egyedülállóan ötvözi magában a teljesítményt, a stabilitást, a sebességet és a megfelelő vezérlést. A hagyományos traktorokkal összehasonlítva az új Fastrac 4000 a szántón nagyobb sebességgel képes dolgozni, hiszen az első és hátsó tengely felfüggesztése egyaránt szavatolja a sima futást.

   

A felhasználók örömmel üdvözölhetik majd az első frontfüggesztést, illetve a nagy emelőkapacitású hátsó függesztőszerkezetet, ami elengedhetetlen a produktív műtrágyaszóráshoz vagy permetezéshez. A blokkolásgátló fékrendszer (ABS) közúton és szántón egyaránt hatékony és biztonságos elem. A traktor autópálya-karbantartásra és más kommunális feladatra is igen alkalmas: ezt hangsúlyozandó az Agritechnica kiállításon a „mezőgazdasági” és a „kommunális” színű és specifikációjú gépet egyaránt bemutatták. További részletek a traktor kereskedelmi forgalomba kerülése után várhatók, ez 2014-ben esedékes.

Új tagokkal bővül a JCB Loadall rakodógép-sorozat

A Loadall-sorozat három új modellel bővült. Az új 525-60 Agri maximális hasznos terhe 2,5 tonna, emelési magassága 6 méter, vagyis teljesítménye a teleszkópos rakodókéval vetekszik. A gép kompakt széria tagja, a JCB legkisebb Loadall rakodójával, az új 516-40 Agrival együtt. 8,1 méteres emelési magasság és a 6 tonna kapacitás: a Loadall 560-80 Agri házon belül csúcsot javít, hiszen az eddigi emelési rekordot az 550-80 Agri tartotta. További újdonság, hogy az 527-58 Agri legutóbbi verziójába a JCB továbbfejlesztett Ecomax T4 motorja került, míg a Loadall többi Agri gépén komoly fejlesztéseket hajtottak végre a produktivitás növelése érdekében.

A JCB Agriculture ügyvezető igazgatója, Richard Fox-Marrs így nyilatkozott: – A JCB jelenleg egy olyan Loadall-sorozattal rendelkezik, amely a modern mezőgazdasági igények teljes spektrumát felöleli. A három vadonatúj modell piacra dobása mellett megragadtuk az alkalmat, hogy a már meglevő modelleken is finomítsunk, és hatékonyabbá tegyük őket. Az 516-40-től az 560-80-ig olyan palettánk van, amelyen minden gazdálkodó megtalálja az igényeinek legmegfelelőbbet.

Kibővült a Farm Master-sorozat is

Öt új, vagy újjávarázsolt, a Farm Master-sorozatba tartozó nagy, törzscsuklós homlokrakodógép mutatkozott be a kiállításon, ezzel tovább erősödik eme különleges gépek pozíciója, hiszen az iparban megszokott teljesítmények immár a mezőgazdaságban is elérhetővé válnak. Az újdonságok között meg kell említeni a tágasabb, kényelmesebb fülkét, az informatívabb eszközöket és a csendesebb munkakörnyezetet. A JCB Ecomax T4i dízelmotorja három modellben kapott helyet, a két Agri „S” modell fejlesztése során pedig a motor és a hajtás forradalmasítása volt a cél.

A Farm Master-sorozatot érintő főbb változások az alábbiak:

– tágasabb, csendesebb, jobban felszerelt fülke mindegyik új és felújított modellhez;
– átdolgozott 411 Agri belépő szintű modell: JCB Ecomax motor nagyobb teljesítménnyel és nyomatékkal;
– új 413S Agri váltja a 412S-t: nagyobb motorteljesítmény és emelési magasság;

– új 417 Agri váltja a 416-ot: a JCB Ecomax T4 motor révén nagyobb teljesítmény, gazdaságosabb működés;
– új 418S Agri váltja a 414S/416S-t: új váz, nagyobb teljesítmény, kapcsolható nyomatékváltó;
– új 435S Agri váltja a 434S-t: szilázsrakodáskor óránként 28%-kal alacsonyabb fogyasztás.

A JCB Agriculture ügyvezető igazgatója így nyilatkozott: – A JCB innovatív törzscsuklós rakodói egyedülálló felépítésük révén immár mezőgazdasági célokra is használhatók; teljesítmény-súly arányuk verhetetlen, megfelelő sebességi fokozattal és abroncsokkal tökéletesen megállják a helyüket a gazdaságokban.

A legújabb csúszókormányzású és gumihevederes JCB rakodók

A csúszókormányzású és gumihevederes JCB rakodók az egyedülálló „Powerboom” terhelőkar-kialakítás és az oldalsó ajtó révén jelenleg a piacon az egyik legbiztonságosabb és legegyszerűbben kezelhető gépek a mezőgazdaságban használatosak között.

A legújabb modellek azonban nem csupán könnyű kezelhetőségükkel tűnnek ki (az új többfunkciós joystick és az eszközök gyorscsatlakozója révén), hanem működésük is nagyon gazdaságos. A 9% fölötti üzemanyag-takarékosság a JCB új, nagy teljesítményű Ecomax T4 motorjának köszönhető, amely mind az öt csúszókormányzásos modellben helyet kapott. Emelési kapacitásuk egy és másfél tonna közötti; a négy gumihevederes rakodóé pedig 1 és 1,45 tonna közötti. Túl ezen a gépekbe beépítettek egy olyan új levegőszűrő-rendszert, amellyel a JCB a levegőszűrő-cserék közötti időt 500 üzemórára tolta ki akkor, ha a gép tipikus mezőgazdasági körülmények között dolgozik.

Új kompakt törzscsukós homlokrakodók

A JCB Agriculture négy új kompakt törzscsukós homlokrakodója új, takarékos motorral, tisztább működéssel debütált az Agritechnicán. A 2,5 literes Kohler 2504 TCR motor az új JCB 407 és 409 kompakt derékcsuklós, illetve a TM180 és TM220 kompakt derékcsuklós-teleszkópos rakodókban kapott helyet: az új fejlesztések révén tovább növelték termelékenységüket.

Új folyadékhűtéses motor lépett az eddigi léghűtéses motor helyébe, a JCB és a Kohler tervezőmérnökei közötti szoros együttműködés eredménye pedig egy olyan motor lett, amely jól illik a JCB kompakt eszközeihez, de a JCB azon alapelvének is megfelel, miszerint gépei minél kevesebb káros anyagot bocsássanak a levegőbe.

Hatala László


Ez a cikk a GÉPmax 2014/01 - januári számában jelent meg.