Deutz-Fahr Agrofarm 85 teszt – A nagy gépek sem végeznek különb munkát mellettünk



Deutz-Fahr traktorral kapcsolatban szerzett felhasználói tapasztalatokról még egy gazdát sem kérdeztünk eddigi tesztjeink során. Ráadásul tavaly február óta ezt a márkát új kereskedők forgalmazzák. Így tehát két okból is időszerűnek láttuk, hogy ez ügyben érdeklődjünk egy olyan üzemeltetőnél, akinek már két ilyen gépről is van benyomása. Mostani riportunkban ezek közül a régebbi, három éve használt Deutz-Fahr Agrofarm 85-ösről tettünk fel kérdéseket.
A helyszín felé tartva már messziről látszott a nagy tüsténkedés a földeken, a sok traktor, amely talajt készített elő, vetett, permetezett, hosszú porfelhőt hagyva maga mögött a száraz talajon. Dologidő van, így mindenki igyekszik elvégezni a feladatát, még ha nem is ideálisak a feltételek. Így volt ezzel e havi tesztünk alanya, az Agrofarm 85-ös is, amely bevetésre készen várta, hogy elkészüljenek a fényképek, és azután máris indulhassanak vele permetezni. A szokásoktól eltérően így most a képek „megszerzését” követően kértük Pál Csabát, hogy válaszoljon kérdéseinkre, mutassa be, hol is dolgozik a traktor.

Az egyik leszáll – a másik ráül
– Dél-Baranyában dolgozunk, az Ormánság területén, Szaporca község vonzáskörzetében. Szántóföldi növénytermesztést végzünk, fő növényeink a lucerna, repce, kukorica, napraforgó, illetve morfin alapú máktermesztés végzünk.
Őstermelőként kezdtük a földművelést, de ma már a nejem vállalkozásában vannak a saját területeink, illetve szolgáltatást is vállalunk. Van egy máktermelői csoportunk, a csoporton belül szolgáltatni is kell, amit ők nem tudnak megcsinálni, azt mi elvégezzük. A talajmunkák zömét a termelőink elkészítik, így leginkább a vetésben, permetezésben kérnek segítséget, emiatt az éves szolgáltatásunk területe meghaladja a 300 hektárt, így összesen több mint 500 hektár művelését végezzük, mivel a saját földjeink mennyisége az elmúlt két évben 100 hektárról 200 hektárra nőtt.
Ehhez egy kisteljesítményű traktorra alapozott gépparkunk van. Három éve vásároltuk a Deutz-Fahr Agrofarm 85-ös traktort. Ekkor kezdett el bővülni a vállalkozásunk, ebben az időszakban léptünk 100 hektár fölé, így két éven keresztül ez a gép végezte el szinte a gazdaság összes munkáját, a nehéz talajmunkákat is. Háromkéses altalajlazítót is húztunk vele, az őszi mélyszántást szintén elvégeztük, és csak néha segített be a régi MTZ-82-esünk a permetezésbe.
Szinte úgy használtuk, hogy az egyik ember leszállt róla, a másik pedig ráült, napi 14-16 órát is dolgozott. Univerzális gépnek tartjuk, ezért a második gépünk, amivel a gépparkot fél évvel ezelőtt bővíttettük, szintén Deutz-Fahr lett, ugyanez az Agrofarm-széria, de már az újabb típus, a 430-as, 109 lóerővel, egy sokkal jobb felszereltséggel, magasabb technikai tudással. Az Agrofarm 85-ös egy mechanikus szerkezeti egységekre épülő alapgép, amit elektronikus irányváltóval és elektrohidraulikus kuplunggal szereltek fel.

A „nagyobb étvágy” megengedhetetlen egy kisgazdaságban
– Ebben a kategóriában nagyon nagy a választék. Miért pont a Deutz-Fahr Agrofarm 85-ösre esett a választás?
– Ennek több oka is volt. Régebben egy cégnél többféle traktorral dolgoztam, így saját tapasztalatot gyűjtöttem. Mindegyiknek megvolt a maga előnye; egyiknek a fogyasztása, a másiknak a strapabírósága, de nálam a fogyasztásra és az egyszerűségre helyeződött a hangsúly, nem nagyon szerettem volna túlelektronizált gépet. Úgy gondoltam, hogy a Deutz-Fahr ötvözi ezeket a tulajdonságokat, egy kisgazdaságban nem engedhetjük meg magunknak, hogy nagyobb étvágyú traktort vásároljunk. Másrészt bizalmat szavaztam a német technikának, mert ugyan az anyacég olasz, de azért csak van még némi német kötődése, ha jól tudom.
A lényeg az volt, hogy választottunk egy kis fogyasztású, strapabírónak tűnő, egyszerű gépet. Úgy érzem, jól döntöttünk, mert azok a problémák, amik a régi MTZ-nél előzőleg megvoltak, az új gép beállításával megszűntek. Igaz, adódtak apróbb gondjaink; elszakadt az ékszíj, a fűtőventilátor csapágyát kellett cserélni, kidörzsölődött egy vezeték az ülésnél, de mechanikai problémánk nem volt, ami miatt munkát félbe kellett volna hagyni.
A Deutz-Fahr igényli a karbantartást, mint egy normál traktor, de nem többet. Viszonylag egyszerű a karbantartása és a szervize is, egy olaj- és szűrőcsere nem igényel szakszervizt, magam is meg tudom csinálni. Elektronikával kevésbé volt felszerelve, ezért is döntöttem az Agrofarm 85-ös ezen felszereltsége mellett. Másrészt úgy gondoltam akkor, hogy kicsi a gazdaság, ezért a 85 LE-set kell választani. Ma nem ezt tenném, a tapasztalataim alapján már nem is a 110, hanem a 100 LE-s mellett döntenék. Mindezek ellenére azt mondhatom, hogy nagyon univerzális, bármire használható; ha nehéz munkát kell végezni, el lehet vállalni vele, a nagy gépek mellettünk nem dolgoznak különben, de ha kisebb munkáról van szó, azt is takarékosan, jól megoldjuk vele.

A mulcstechnológiához közelítve
– Milyen munkagépekkel dolgozik ez a traktor?
– Egy Ferroflex altalajlazítóval, 50-55 cm munkamélységgel, 5-8 km közötti sebességgel – talajtól függően, naponta, ha normál műszakkal számolunk – 5-6 hektárt képes megművelni. Ha nyújtott a műszak, akkor az értelemszerűen annyival több. Emellett egy 3 fejes Rabewerk ágyekénk is van, amivel 30-32 cm-ig szántunk, 35 cm-es fogásszélességgel. Így gyakorlatilag 4-5 hektárt felszántunk 8-9 km/órás sebesség mellett.
Van egy 2,2 m széles grubberünk is, amivel 30-32 cm mélységig képes dolgozni, 8 hektáros teljesítménnyel, 8 órás műszak alatt. Egy 3 m-es kombinátorral is rendelkezünk, amellyel 15-17 cm mélyen tudjuk a talajt átmozgatni, igen jó magágyat készítve, 12-23 hektárig naponta, attól függően, hogy milyen mélyen dolgozunk, milyen „temperamentummal”. Egy 3 m-es Leko V tárcsával is rendelkezünk, amelyet az elmúlt évben szereztünk be, a szármaradványok miatt.
Egyre inkább áttérünk mi is a mulcstechnológiára, az aszályos idők miatt. 1000 literes függesztett Gardenjet permetezőnk is van, 18 literes kerettel, szintén a tavalyi évtől; ez igen egyszerű eszköz, mert minden mechanikus rajta. A vetőgépünk egy Kühne Felder 300-as, ami elé viszont egy 3 méteres Heva hengert teszünk, aminek van egy függesztőszerkezete, és arra lehet a vetőgépet függeszteni. Ez a kapcsolt egység különösen az aprómagvetésnél nagyon jól alkalmazható. A két gép együttes súlya 14-15 mázsa, de a traktor számára ennek a felemelése sem jelent gondot. Húzunk vele pótkocsit is, de 10 tonna hasznos tömeg alattit nem javaslok hozzá, minimum a 12 tonnásat. Nagyon jó ugyanis az erőgép talajhoz való kapaszkodóképessége.

Megnyugtató fogyasztás – 500 üzemóra után
– Milyen fogyasztásról számolhat be a különböző munkák esetében?
– A traktor megvételekor igen magas fogyasztást tapasztaltunk. Nagyon meg is ijedtünk, rögtön reklamáltunk a kereskedőnél. Gondoltam, ha ez így marad, akkor igazán rossz lóra tettünk, de eltelt 400-500 üzemóra, inkább 500-at mondanék, és utána nagyon szépen kezdett beállni a fogyasztása. Gyakorlatilag úgy alakult, hogy a mélylazítást, 50 cm mélyen, 3 késsel, egy kötöttebb talajon is meg tudjuk csinálni 16-18 literrel hektáronként. Nem kell kimondottan homokos talaj a kis fogyasztáshoz, bár akkor ez 10 literre is lemegy ennél a műveletnél. Ha szántásról van szó, úgy 28 cm körüli középkötött talajon is 23-24 literes fogyasztásról számolhatok be. Nem 18 liter, mert az nem igaz, bár tudunk ilyen értéket produkálni, de csak homokon. A 20-25 liter közötti fogyasztás őszi mélyszántásnál, optimális körülmények között azonban, amikor nem nyakig sáros minden, könnyen tartható. Permetezésnél vagy műtrágyaszórásnál – mivel ez a munka gyakorlatilag ugyanaz – 1,0-1,5 literes fogyasztásról beszélhetünk hektáronként. A kombinátorozáskor 10-12 cm-es munkamélységet tartva 6 liter körüli fogyasztást produkál, miközben gyönyörű szép munkát tud végezni.
A grubberezés egy más kategória; 30 cm-es mélységig a 2 méteres gépünk, középkötött talaj esetén átlagosan 10-12 liter/hektáronkénti értékkel dolgozik. Azt mondhatom, hogy viszonylag gazdaságos gép. A tárcsázást nem is szeretem említeni, mert azt 6 literes átlaggal végezzük el hektáronként.

– Az üzemanyagtank mérete megfelelő a napi munkavégzés során?
– Nem, mert mi nem „normálisan” dolgozunk; a műszak nálunk 14-16 óra is lehet, helyszíni váltással. Elméletileg 160 literes a traktor tankja, de ekkora mennyiséget bele sem lehet tankolni, csak 120-130 litert, mert légbuborék keletkezik a tank felső részében. Szerencsére az újnál ezt már megoldották, mert ott a 160 litert bele tudjuk tölteni, és azt ki is lehet dolgozni belőle, de ennyi egy normál, 10-12 órás időszakra elégséges, nyújtott műszaknál rá kell tankolni.

Nagyobb motor
– túl sok tartalékkal?
– A motor teljesítményéről beszélve elhangzott, hogy ma már az eggyel nagyobb teljesítményűt választaná. Miért?
– Az új Agrofarm-széria esetében 85 (410), 99 (420) és 109 (430) LE (típus) teljesítményű gépek állnak rendelkezésre. Mi először a régebbi sorozatból a 85 LE-set választottuk, de úgy éreztük, hogy egy kis tartalék nem ártott volna. Még egy kevés kellett volna hozzá, hogy nagyon jó legyen, és úgy gondoltuk, amikor a másodikat, a 109 LE-set vásároltuk, hogy az lesz a megfelelő, mert rendelkezik tartalékkal. Ez így is van, de úgy gondolom, több is a plusz, mint kellene, mert ezt a többletet érzésem szerint nem tudjuk kihasználni. Néhány százalékkal már nagyobb a fogyasztása ennek a változatnak, ugyanakkor a többlet 14 lóerőt nem tudja kellően leadni, mert a súlya gyakorlatilag csak néhány mázsával több. Ha most bárkinek ajánlanom kéne, én a 99 lóerőset, a 420-as modellt javasolnám, mechanikus kivitelben; az egy nagyon jól kitalált traktor. Mechanikai problémánk még abszolút nem volt, apróbb elektronikai gondok az újnál is adódtak.

– Milyen sebességváltó van a 85-ösben?
– A 85-ösben 4 tartományban 5 fokozat, tehát 4×5, azaz 20 fokozat kapcsolható. Szinkronizált váltóval rendelkezik, elektrohidraulikus kuplunggal. Amit hiányoltam belőle, az 2 Powershift-fokozat, ezt mindenkinek ajánlanám, mert terhelés alatt kapcsolva a fokozatokat jobban ki lehet használni a traktorban rejlő lehetőségeket. A 430-asban ez már benne van, ezt hatalmas előnyeként kell említenem, annak ellenére, hogy azt mondtam, a plusz lóerőt nem tudom kellően kihasználni. A váltórendszere nagyon jól működik, de arra figyelni kell, hogy ha nagyon gödrös úton közlekedünk, és nem lassítunk időben, akkor az elektrohidraulikus irányváltó érzékelője a túlzott rezgéstől üres fokozatba kapcsol. Akkor meg kell állítani a traktor, újra kell indítani, és utána minden mehet tovább. Nem hagyja a gép, hogy a rossz út szétrázzon bennünket.

– Milyen a TLT-je, hány fokozatú?
– A TLT kétfokozatú, egy 540-es és egy 1000 1/min kardánfordulatszámmal rendelkezik. Műtrágyaszórásnál és permetezésnél az 1000-est használjuk, gyakorlatilag 1100-1200-as motorfordulatnál, s ilyenkor szinte hangja sincs. Ha nagyon nehéz munka van, akkor lehet az 540-essel dolgozni, de mi ezt nem nagyon szoktuk használni.

Kalcium-karbonáttal feltöltve
– Mit lehet elmondani a hidraulikáról?
– Nagyon megbízható, rendkívül erős hidraulika-rendszerrel van szerelve. A 85-ös és a 410-es szériánál viszont úgy érzem, hogy a függesztőműnek a golyóit és csapjait talán nem megfelelően erősítették fel a hidraulika erejéhez képest, ugyanis kicsit hamarabb kopik, mint kellene. A 420, 430-asnál azonban már hozzáigazították. Ez a gép nagyon jó emelőerővel rendelkezik. A 85-ös teljesen mechanikus rendszerű, kézi vezérlésű, az új 430-as azonban már elektronikus; ott először is meg kell tanulni kezelni az elektronikát. Aki nem fordít erre kellő figyelmet, annak „nem fogad szót”, de ez nem a gép hibája, hanem a kezelőé. – Milyen gumizással választották a traktort?
– Mi az alapverziót választottuk, mert úgy gondoltuk, hogy elég szélesek a gumiköpenyek ahhoz, hogy ne tömörítsük vele a talajt. Fontosnak tartjuk ugyanis a talajkímélést.

– A súlyozással kapcsolatban mit érdemes elmondani?
– Két évvel ezelőtt köztudomásúlag volt egy nagyon csapadékos évünk, amikor minden traktornak pótsúlyozásra volt szüksége a megfelelő munkavégzéshez. Igazából az Agrofarm 85-ös egy kisebb önsúlyú traktorcsalád tagja, így ahhoz, hogy a rendkívül sáros talajon ne csak csúszkáljon, jól tudjon kapaszkodni, több súlyra volt szüksége. Fel volt súlyozva alapból is, de ilyen extrém időben nem tudta megfelelően leadni a teljesítményt. Mi ezért a kerekeket kalcium-karbonáttal töltöttük fel, ezzel 1 tonnával emeltük meg a gép önsúlyát. Ettől kezdve megváltozott a kapaszkodóképessége; míg mások kijöttek a barázdából, mi dolgoztunk folyamatosan és gazdaságosan, és még a fogyasztása is alacsonyabb lett. Most a 430-asnál azonban azt tapasztaltuk, hogy még ilyen feltöltés után is szinte „kirúgja” maga alól a földet, annyi erő van benne, ezért is mondtam, hogy véleményem szerint elég a 420-as modell 99 LE-vel. Annál már megvan a kellő erőtartalék, és minden általunk használt munkagépet könnyedén elhúz.

  

Egyemberes fülkében – kényelmesen
– Milyen a fülke kényelme, felszereltsége?
– A fülke kényelmes, komfortos, klimatizált, rádiómagnóval szerelt, igaz, egy valójában inkább egyemberes, két fő részére kényelmetlen. Grammer légrugós üléssel szerelték, gyakorlatilag minden kényelmi szintnek megfelel.
Nagyon kézre esik minden; a 430-asnál ugyanarra a kezelőpanelra tették az elektronikai eszközöket, ott már egy picit sűrűbben vannak a kapcsolók, viszont nagyobb a fülkéje, és már két személynek is alkalmas. Nincs különösebb gond velük, egy dolog azonban nem szerencsés, nevezetesen az, hogy a gázpedált alulról szerelték be a padozatba, így ha sár vagy más egyéb kerül oda, akkor magasabb az alapjárati motorfordulatszám. Jobb lett volna, ha felülről szerelik, mert akkor ezt kiküszöbölhették volna. Nem akkora gond ez, csak jobban oda kell figyelni a fülke takarítására.
A gép nagyon jól fel van szerelve munkalámpákkal; az első oldalsó indexeknél lévőket ki szoktuk fordítani oldalirányba, így ha permetezünk este, akkor gyakorlatilag az egész permetezőkeretet képes megvilágítani. Rengeteg lámpa van rajta, nem kell több a karácsonyfára sem.

– Ha valaki most szeretne vásárolni ilyen gépet – persze most már az új szériából –, milyen opciót javasolna választani?
– Ahogy már az előzőekben is említettem, én mindenképp javasolnám a 400-as szériánál a 2 Powershift-fokozattal rendelhető típust, illetve ha nem szereti a felhasználó az elektronikát, akkor a mechanikus hidraulikarendszer-szabályozást, ami olyan, mint egy MTZ-nél, csak sokkal finomabb, kifinomultabb technikával dolgozik. Én nem tennék bele túl sok elektronikát, inkább a hagyományos kézi vezérlésnek vagyok a híve.
Ismerős csapat, időben érkező alkatrészek

– A karbantartásról már említette, hogy egyszerű elvégezni. Milyen gyakran teszik ezt meg? Milyen a kapcsolatuk a szervizekkel?
– Igényes ember vagyok ilyen szempontból: én minden nap megkövetelem a napi karbantartást a traktorosainktól. Így le kell zsírozni; van rajta kb. 10-12 zsírzópont, mégis ez a munka 5 perc alatt elvégezhető. Naponta ki szoktam tisztíttatni a szűrőrendszerét is, főleg a motorhoz tartozót. Nem igényli ezt könnyebb munkáknál, de a nehéz, poros helyzetekben mindenképpen elvégeztetem.
250 üzemóránként lenne a gyári olajcsere, de mi változtattunk ezen, és 500 üzemóránként cseréljük, magasabb teljesítményszintű olajat használunk. Ezt azonban csak a garanciaidő letelte után tesszük meg, mivel előtte a gyártó nem engedélyezi. Tapasztalatunk szerint a hosszabbított csereperiódus nem jelentett problémát.  A DORKER Kft. végzi a kötelező szervizeket az újabb traktorunknál garanciában, majd a garancia lejárta után és a 85-ösnél már mi magunk gondoskodunk róla. Amire szükség van, azt tőlük rendeljük meg, szűrőket, betéteket, ékszíjat – alkatrészre nemigen volt szükség. Mi magunk két óra alatt elvégezzük a nagyszerviz munkáit.

– Hogy van megelégedve – mint új szerviz- és alkatrészellátóval – a DORKER Kft.-vel?
– Az alkatrészbeszerzésnél nagyon gyorsak, pontosak, jók. Kisebb fennakadás esetleg lehet, de ilyen általában magától a gyártótól származó beszerzésnél fordulhat elő, és nem igazán jellemző az, hogy elakad valami. Ha ma szólunk, 1-2 napon belül biztos, hogy itt van minden, illetve amikor különlegesen sürgős, úgy másnapra is.  Az ékszíjnál volt egy problémám, amikor jeleztem, hogy 2 000 üzemóránál nem ártana ékszíjat cserélni – hát, közben el is szakadt egy, de gyorsan rendeztük, különösebb probléma nem lett ebből. A szervizeseik jól képzettek, ha olyan szervizmunkát végzünk itthon, akkor garanciaidőn túl is készséggel ellátnak tanácsokkal – ami nem kerül pénzbe –, még akár telefonon keresztül is szívesen válaszolnak.

– Ezek alapján elmondható, hogy a kereskedővel és a szervizzel elégedett?
– Igen. Az Agrofarm 85-öst még a régi kereskedőtől vásároltam, de ugyanaz a területi képviselő kolléga adta el nekem, aki most a DORKER-nél van, vele vagyok régóta kapcsolatban. El kell, hogy mondjam, régebben voltak alkatrészproblémák, de az után, hogy átkerül a márka a DORKER-hez, már nincsen.
A szerelőcsapat is átment az új céghez, de akkor sem a szervizzel volt a probléma, hanem inkább az alkatrészellátással.

– Összességében elégedett a traktorral?
– Igen, ahogy már összefoglaltam, a mi gazdaságunkban két Deuz Fahr Agrofarm-traktorra alapozzuk a munkákat, mivel nagyobb teljesítményű erőgépet anyagilag nem bírna el a költségvetésünk. A 200 ha saját és a 300 ha körüli nagyságú szolgáltatott terület bérművelését is tökéletesen megoldjuk ezzel a gépparkkal. Igaz, kicsit lassabban, mintha nagyobb gépünk lenne, de a minőséggel semmi gond nincs, sőt a gépek már extrém körülmények között is bizonyították a tudásukat.

Univerzális traktorcsalád
Az Agrofarm-sorozat erőgépei kiválóan alkalmasak szálastakarmány-betakarítási, szántóföldi, állattenyésztési munkák elvégzésére. A kompakt középkategória minden előnyével rendelkeznek: rugalmasság, alacsony súlypont, jó manőverezőképesség, jó kilátás, egyszerű kezelhetőség, maximális ökonómiai hatékonyság és produktivitás. Röviden: univerzális traktorok, amelyek modern, funkcionális felszereltséggel rendelkeznek.

Gazdaságos motorok
Kemény munka és üzemanyag-takarékosság. A DEUTZ motorok gazdaságosak, ahogy ez el is várható tőlük. Napjainkban a gazdák a kompakt traktoroknál is igénylik a takarékosságot és az erőt.  A modern folyadékhűtéses, négyhengeres, 2012-es szériájú motorok (az új Agrofarm 400-as sorozat esetében) kompakt felépítésűek, egyenletes teljesítményűek és alacsony fogyasztásúak. Mindez nagy nyomású befecskendezéssel (1400 bar) párosul, így az üzemanyag nagyon jól hasznosul, és az emissziós értékek is kitűnőek. A 160 literes üzemanyagtanknak köszönhetően a hosszabb munkanapokra is ideális ez az erőgép.
A motorokra jellemző, hogy alacsony motorfordulatszám mellett is nagy nyomatékot adnak le. A maximális teljesítmény 2000-es fordulatnál elérhető. A nagy kezdő nyomaték (akár a nyomaték 124%-a) révén a traktor viszonylag nagy terheket tud vontatni még emelkedőn is.

Megfelelő sebesség minden munkatípushoz
A robusztus sebességváltóval könnyű a váltás. A gép kétféle sebességváltóval kapható. A Synchroshift 20 előre- és 20 hátramenetet tartalmaz, míg a Duospeed Powershift (opcionális) kényelmes és praktikus fokozatokkal rendelkezik.

T4000/T5000 Synchroshift váltó
Az új fejlesztésű Synchroshift 5 sebességet és 4 csoportot tartalmaz (kúszó csoport is van), ennek megfelelően szűk, praktikus fokozatokkal rendelkezik.
T4100/T5100 Duospeed Powershift váltó
A 40 km/h-s Duospeed Powershift váltóművön 40 választható sebességfokozat található előre- és hátramenetben egyaránt. A váltó 5 szinkronizált sebességfokozatból és 4 sebességtartományból épül fel, a mászófokozatot is beleértve, továbbá +2 powershift fokozat (HI-LO) is rendelkezésre áll, ami megduplázza a kapcsolható fokozatok számát. A műszerfalon elhelyezett kijelzőn folyamatoson nyomonkövethető, kontrollálható a kiválasztott sebességfokozat. A sebesség 320 m/óra és 40 km/óra között változtatható. A fő munkalépcsőben 15 sebességi fokozat van 4 és 15 km/óra között.

Kuplung nélküli irányváltás
Mindkét sebességváltóhoz kapható az opcionális hidraulikus Powershuttle irányváltó, amellyel a vezető kuplung nélkül tudja a haladási irányt megváltoztatni. Ezzel már gyerekjáték a homlokrakodós munka vagy a manőverezés. A sebességváltón is megjelenik a Powershuttle: egy gombnyomással akár tíz sebesség váltható kuplung nélkül.

Biztonságos fékezés
Minden Agrofarm-modellnek független olajban futó fékje van, az első és hátsó hídban egyaránt. Így igazi négykerékfékes rendszerről van szó: a fékezés kis pedálnyomással is hatékonyan adódik át az útra. Ezek a tartós, strapabíró, karbantartást nem igénylő fékek nagy sebességnél is szavatolják a biztonságot.
A fordulókör csökkentése érdekében az egyik oldali kerekek is befékezhetők. Nagy kormányszögének (55°) köszönhetően nagyon jól lehet a géppel manőverezni. A legkisebb fordulókör mindössze 3,55 m, így még a legszűkebb helyen is könnyű boldogulni. Opcionális az elforgó első sárhányó.

   

Erős hidraulika a nehéz munkákhoz
Napjainkban még egy kompakt traktornak is sokféle feladatot kell ellátnia. 54 l/perces hidraulikaszivattyú-teljesítményével, illetve a kormányzást kiszolgáló külön hidraulikus körével az Agrofarm hidraulikarendszere bármilyen kihívásra készen áll. Az erős hidraulika 4 300 kg-os emelési teljesítményre képes.
Három pár kihelyezett munkakör vehető igénybe. A könnyen elérhető csatlakozókba nyomás alatt is bedughatók a csövek. Opcionálisan kapható az első emelőmű, első TLT-vel. Az Agrofarm igazi sokoldalúsága az első felfüggesztésű munkagépeknél mutatkozik meg igazán. A beépíthető első emelőmű 1 800 kg-os kapacitású, az első TLT 1 000-es fordulatra képes.

Elektrohidraulikus TLT
Minden Agrofarm traktoron alapfelszerelés a sokoldalú működésű TLT. Kombinációk: 540/1000 vagy 540/540E/1000/1000E. A kívánt TLT-sebesség a fülkéből előre kiválasztható, és a munkaeszköz függvényében manuálisan vagy akár elektrohidraulikusan bekapcsolható. Az eszköz és az erőátvitel védelme érdekében a TLT indítása igen finoman történik. Opcionálisan útarányos TLT is rendelhető.

Kiváló munkakörülmények
Tágas fülke, ergonomikus kialakítású kezelőszervek, barátságos színek, minőségi anyagok.
Mintaszerű munkakörnyezet: biztonságos a fülkébe való be- és kiszállás, hiszen nagy az ajtó nyílásszöge, a lépcsők pedig stabilak és csúszásmentesek.
A fülkében szabadon lehet mozogni, és jó rálátás nyílik minden kezelőszervre. További kényelmet jelent az opcionális légrugós ülés, ami garantálja, hogy a vezetőnek csak a munkára kell koncentrálnia. A formatervezett ülés párnázott, könnyű elérni a kormánykereket, megdönthető, jól beállítható a vezető testmagasságához. A nem tükröződő kijelző folyamatosan tájékoztatja a gépkezelőt az aktuális adatokról, az erőgép állapotáról, mind digitális, mind analóg formában (sebesség, TLT-sebesség, munkaóra, területteljesítmény).
A traktorokra a kompakt méret, a kis magasság és a nagyszerű manőverezés jellemző. Minden irányban jó a kilátás, a lekerekített, áramvonalas motorháznak, a keskeny oszlopoknak és a nagy üvegfelületeknek köszönhetően.  Minden kezelőszerv az üléstől jobbra, logikus rend szerint, funkcionális csoportokban van elrendezve, így nagyon rövid idő múltán a gépkezelő „ösztönösen” a megfelelő helyre nyúl az adott kar vagy gomb után. A csoporton belül minden kezelőszerv azonos színű, így nem lehet őket összekeverni. Az Agrofarm kezelésébe rövid idő alatt bele lehet rázódni!
A külső levegőt a rendszer nagy felületen, hatékonyan szűri meg. A háromlépcsős frisslevegő-befúvó és a hatékony melegvizes fűtő mellett a traktorok opcionálisan CFC-mentes A/C-rendszerrel is felszerelhetők.

Gyors napi karbantartás
A napi karbantartás gyors és egyszerű; a motorháztető egyszerűen hátrahajtható, amelyet ilyenkor rugók tartanak meg ebben a helyzetben. Nem kellenek szerszámok, minden elem kéznél van. A motorolajszint a motorháztető mozdítása nélkül is ellenőrizhető.

Hosszú szervizperiódus
(Az új 400-as szériánál)
A motorolaj cseréje 500 óránként esedékes, a szelepeket 1500 óránként elég ellenőrizni. A sebességváltó olaját és a szűrőket 1 000 óránként elég cserélni.
A motor- és a váltóolaj-hűtő könnyen hozzáférhető és tisztítható.  A kiegyenlítőtartály szintén jól hozzáférhető. A folyadékszint az átlátszó tartály révén egyszerűen ellenőrizhető.  A levegőszűrő kazetta a szorítók lazítását követően könnyűszerrel kihúzható. A légszivattyú pormentes tömítésének köszönhetően a karbantartások közötti idő nagyon hosszú lehet.  Az üzemanyagszűrő vízleválasztással rendelkezik; a motorháztető felhajtását követően oldalról hozzáférhető.
Az akkumulátor szerszámok nélkül is hozzáférhető.  Az olajbetöltő nyílás és a nívópálca szintén könnyen hozzáférhető. Mivel ritkán kell karbantartani, a gép szervizelési és egyéb költségei alacsonyak.  A Deutz-Fahr Agrofarm 85-ös helyett már az új Agrofarm 400-as sorozat vásárolható meg a kereskedőknél.

Hatala László

A forgalmazó hozzászólása
A 400-as szériánál az üzemanyagtank alakján módosítottak, így a teljes 160 literes kapacitás kihasználható. A traktor tömegének növeléséhez további lehetőség a gyárilag rendelhető első és hátsó keréksúlyok. A Powershuttle elektrohidraulikus irányváltó érzékenysége a 400-as szériánál a kabinból állítható, ezzel kiküszöbölhető a túlérzékenység. További fejlesztés a régebbi szériákhoz képest a tágasabb, átdolgozott kialakítású kabin és az elektromos motorvezérlés, ami optimalizálja, csökkenti a traktor üzemanyag-fogyasztását. A traktor hidraulikus emelőkapacitása, opcióban rendelhető rásegítő munkahengerekkel, 6300 kg-ra növelhető.

Szudár Zsolt
Dorker Kft.


Ez a cikk a GÉPmax 2012/05 - májusi számában jelent meg.



[wcm-show id=106860]