Bemutatkozott az új Zetor Forterra HD



Az idei TECHAGRO kiállítás egyik legnagyobb szakmai újdonsága kétségkívül a cseh gépgyártó, a ZETOR TRACTORS új középnehéz univerzális traktorsorozatának bemutatkozása volt, amellyel a cég belépett a 150 lóerős teljesítménykategóriába. A nagyszabású szakkiállításon debütált új modelljük a Forterra HD elnevezést kapta.

Egy kis történelem – napjainkig

Az első Zetor traktor a Z 25, illetve Z 25K típus volt, amelyet 1946-től gyártottak Brno-Líšeňben.

Az 1950-es évek közepén a felhasználók már erősebb gépeket igényeltek, így született meg a Zetor 35 Super és a Zetor Super 50. A Zetor 25 gyártása 1961-ig folyamatosan zajlott, majd ezt követően a három UŘ I traktor hozott forradalmi változást: a Zetor 2011, a 3011 és a 4011. A Zetor Crystal UŘ II traktor gyártása 1968 végén kezdődött, majd 1991-ben mutatkozott be a teljesen új fejlesztésű Zetor UŘ III traktorsorozat, két évvel később pedig megjelentek az új, modernizált UŘ I-ek, vagy ismertebb nevén a Zetor Major-változatok.

2001-ben a Zetor-család új tagja a Forterra márkanevet kapta, ezekkel a négy- és hathengeres motorokkal ellátott traktorokkal bővült az UŘ III-sorozat.

Napjainkig a cég 1 millió 221 ezer traktort értékesített, jelen pillanatban 5 kontinens 60 országában vannak értékesítési pontjaik. Éves termelésük (tavaly 4 677 db eladott traktor) mindössze 10%-a kerül belföldön értékesítésre, a gyártás nagy része az exportot célozza meg, és jellemzően az USA-ba, Nagy Britanniába, Magyarországra és Szlovákiába kerül. Tavaly az éves termelésükben 7%-os növekedést értek el a 2012-es évihez képest.

Az új Modell a Forterra HD

Fejlett formatervezés, innovatív technológiai megoldások, a Forterra HSX modellhez képest komolyabb teljesítmény, nagyobb biztonság és kényelem a legfőbb jellemzője az új modellnek – mondta Jaroslav Gottwald, a vállalat értékesítési igazgatója bevezetőjében.

– A célunk az, hogy folyamatosan fejlesszük a Zetor traktorok hatékonyságát, erre pedig kiváló példa az új Forterra HD modell. Ez nem csupán az előző traktor, vagyis a Zetor Forterra HSX nagyobb testvére, hanem a sorozaton belül egy teljesen új modell. Eközben teljesítménybővülést is jelent a piacra kerülése, hiszen a Forterra HD révén belépünk a 150 lóerős kategóriába – mondta David Kollhammer, a ZETOR TRACTORS projektmenedzsere. A Forterra HD először a 130 és 140 lóerős változatokban lesz kapható. A traktor szériagyártásának tervezett időpontja 2014 első félévének vége.

A Zetor cégcsoport célja, hogy 2016-ig a jelenlegi hárommal szemben hattagúra bővítse a HD-családot, 60 és 200 lóerő közötti teljesítményekkel.

A rugózott mellső független kerékfelfüggesztés

Fejlesztések az új Forterra HD-családban

Jelentős modernizáció figyelhető meg a traktor motorja tekintetében: a négyhengeres, 4,156 literes Zetor-dízelmotorokat új fejlesztésű hengerfejjel és hengerenként négy szeleppel szerelik. A motor nyomatéka 35%-kal nagyobb, így még kedvezőtlen hőmérsékleti viszonyok között is kiváló az indulás, az élettartamuk pedig akár a 8 000 órát is elérheti.

A Forterra HD modell TLT-kapcsolója is új megoldás: a beindítás visszacsatolásos vezérlésű (az elméleti gyorsulási görbe mindössze 3 másodperc alatt éri el a maximális szintet). A traktor további jellemzője a megerősített tengelyház és a hosszabb tengely, amelynek köszönhetően 85 kN-ra nőtt a hárompont-függesztőszerkezet teherbíró képessége.

A hidraulikus emelőrendszer Bosch Hitch Tronic vezérlésű. További technikai újítás a differenciálzáras, független kerékfelfüggesztésű, opcióban lengéscsillapított mellső hajtott futómű (Carraro-20.25).

A multifunkciós kezelőfelülettel szerelt vezetőfülke
A multifunkciós kezelőfelülettel szerelt vezetőfülke

A Zetor Forterra HD néhány formatervezési újdonsággal is rendelkezik. Többek között különválasztották a fő fényszórót a reflektortól és a tompított fényszórótól, illetve a munkalámpáktól. A Forterra HD modell nyomtávolsága 130 mm-rel szélesebb a Forterra HSX-éhez képest, így 2 720 mm-re nőtt, aminek köszönhetően még jobb az erőgép stabilitása, viszont a traktor súlya a HSX-éhez képest 30 kilóval könnyebb (4 850 kg-mal szemben 4 820 kg).

Nagy figyelmet szenteltek a modell zaj- és rezgéscsillapításának, sikerült olyan megoldásokat találni, amelyekkel a zajszint nem lépi túl a 74 dB-es mértéket. A traktorfülke új padozatot és rugózott felfüggesztést kapott, ez pedig tovább csökkenti a munkakörnyezetben fellépő zaj- és rezgésterhelést, növelve ezzel a kezelő komfortérzetét. A könnyebb kezelhetőséget segíti elő a fülke jobb oldalán elhelyezett multifunkciós vezérlőpanel, amelyről többek között a hidraulikus egységek is kényelmesen vezérelhetők.

Farkas Imre


Ez a cikk a GÉPmax 2014/05 - májusi számában jelent meg.