Zöldhullámban az Unimog



1946-ban az újjáépítésre váró Németország egyik – ha nem épp legnagyobb – feladata a mezőgazdaság újraindítása, gépesítése volt. A Daimler-Benz AG. két volt mérnöke ennek a feladatnak az újragondolásával alkotta meg az első Unimogot, amely forradalmian új irányt hozott az akkori mezőgazdasági gépek piacán.

A megvalósult jármű egyesítette a traktorok és a teherautók előnyös tulajdonságait. Magyarországon 1958-tól elsőként az erdőgazdaságok, röviddel ezt követően a közútfenntartás és a mezőgazdaság intenzív gépesítésében kapott jelentős szerepet az Unimog. A zöld Unimog volt tehát a kezdet, de a Mercedes-Benz „mindenese” napjainkban is kínál meggyőző alternatívát a mezőgazdasági gépek rendkívül széles választékában.

Az Axiál Kft.-nek köszönhetően a szép „egyenruhába” öltözött, nagy területteljesítményű fűkaszát, a CLAAS Disco 8400 RC Contour berendezést házasítottuk – ha csak rövid időre is – egy a Pappas Auto Magyarország Kft. által rendelkezésre bocsátott Mercedes-Benz Unimog agrár kivitelű eszközhordozóval. A teljesítmények magukért beszélnek. Az Unimog hárompont-felfüggesztőire szerelt szársértővel rendelkező, nagyfelületű kaszák munkaszélessége egymenetben 8300 mm. A kaszatárcsák száma az első kaszafejjel együtt: 3×7 db, a kardán fordulatszáma: 1000 1/min. A berendezés teljes szélessége összecsukott állapotban: 2950 mm.

A CLAAS-berendezés egy Unimog U400 (illetve az alkalmazni kívánt berendezés tömegének függvényében U500) típusú hordozó járműre szerelhető fel. Az alapjármű a kasza hordozásához, működtetéséhez szükséges minden tartozékkal rendelkezik (első/hátsó 3-pont-felfüggesztéssel, 150/160 kW teljesítmény leadására képes első/hátsó kardánkihajtással, hidraulika-rendszerekkel, valamint olyan 3 oldalra billenő platóval, amelynek padlója hátul kivehető elemmel rendelkezik a függesztőre történő jó rálátás érdekében). Az Unimog motorja 6 hengeres, soros, turbódízel, hengerűrtartalma: 6370 ccm; teljesítménye: 210 kW (286 Le); környezetvédelmi besorolása: EURO 5. A jármű megengedett össztömege 12 t, közúti végsebessége elektronikus leszabályozással 90 km/h. Vontathat 28 t tömegű pótkocsit, vezetőfülkéje 3 személy számára biztosít klimatizált, kényelmes elhelyezkedést. Sebességváltója igény szerint 8, 16 vagy 24 fokozatú, amelyek az országúti 7-8. fokozat kivételével hátramenetben is rendelkezésre állnak.

A képen látható jármű Michelin XM47 típusú, 445/70R24 méretű mezőgazdasági abroncsokkal rendelkezik, amelyek levegőnyomását a jármű vezetője – igény esetén menet közben is – a vezetőfülkéből szabályozhatja.

Bakondi Károly

www.pappas.hu


Ez a cikk a GÉPmax 2012/05 - májusi számában jelent meg.