GÜSTROWER átrakókocsik sokoldalú hasznosítása



A nagyobb gazdaságokban elterjedőben vannak a különféle gyártmányú átrakókocsik. Ezek közül szeretnénk most bemutatni a Maschinen und Antriebstechnik GmbH & Co.KG által gyártott, GÜSTROWER márkanév alatt készülő átrakókocsikat.
Az átrakó-, vagy más néven közelítő kocsik használatának elsődleges célja aratáskor a kombájnoktól való szemes termény elszállítása. Természetesen különbséget kell tennünk abban a tekintetben, hogy egy kisüzemről van szó, ahol a tábla és a tároló, szárító között kis távolság van, vagy egy nagyobb gazdaságról, ahol a szállítás csak a táblát szegélyező kövesútig történik. Innen – ez utóbbinál – tehergépkocsikkal, illetve nagyobb távolságra kamionokkal viszik tovább a szemes terményt.
Az átrakókocsi előnye, hogy növeli a betakarítás hatékonyságát, a szállítási teljesítményt. Csökkenti a kombájnok állásidejét, a betakarítás költségeit, és sokkal kisebb a talajnyomása, mint a hagyományos pótkocsiknak, illetve a tehergépkocsiknak.

Egy erőgép vontatta átrakókocsi több kombájnt is ki tud szolgálni, és elakadásmentesen közlekedik a tarlón. A Güstrower cég különböző méretekben gyártja átrakókocsiját, a gazdaságok méreteihez igazodva. Létezik egytengelyes kivitel, 21 köbméter tartálytérfogattal. A következő méret a 25 köbméter hasznos térfogattal rendelkező, tandem futóműves változat, 370 cm oldalfalmagassággal, ami magasítóval további 3 köbméterrel növelheti az űr tartalmát. A háromtengelyes, tridem változat 32 köbméter befogadású, és egészen 36 köbméterre lehet bővíteni.
A három kivitel közül a tandem változatot emelnénk ki, amelyiknek a legjobb a kihasználhatósága, illetve az ár-érték aránya.

A két tengely egy közös nagyméretű laprugóra van rögzítve, ami az alvázra való felfogatásánál, a közepén, egy csapon el tud billenni (Boogie-rendszer). Így az első és hátsó híd nem csupán rugózik – a terheléstől és terepviszonyoktól függően –, hanem billegő mozgásával a talajfelszín egyenetlenségeit is követi és kiegyenlíti. A hátsó hídon levő kerekek kényszerkormányozottak, valamint tolatáskor hidraulikusan lezárhatók (egyenesbe állíthatók). E megoldás miatt minimális a gumikopás, nincs radírozás, és a kerekek kanyarban egy nyomon fordulnak.

A gumiköpenyek szériában 650/65-30,5 méretűek, és speciális mintázatúak, hogy minél kisebb talajtömörödést okozzanak. Az átrakókocsi szerkezeti kialakítása és szabad hasmagassága olyan, hogy nedves körülmények között és mély terepen sem akad el.
Természetesen a gép kétkörös állítható terhelésű légfékkel és rögzítőfékkel is felszerelt. A közúti közlekedéshez szükséges jelzésekkel és világítással szintén el van látva.
Kívánság szerint az átrakó kocsit 25 km/h vagy 40 km/h vontatási sebességre is le lehet vizsgáztatni.
Röviden ismertetjük az átrakókocsi műszaki megoldásait.

A tartály alján végig helyezkedik el egy vízszintes, a TLT-csonkról meghajtott, 400 mm átmérőjű csiga, amely a traktorból hidraulikusan nyitható-zárható zsaluval van lefedve. Ez átadja az előre hordott terményt a 450 mm átmérőjű és hidraulikusan nyitható kihordócsigához, amely 9000 liter/ perc teljesítménnyel képes, 3 perc alatt kiüríteni a 25-28 köbmétereses tartályt. Ezt a teljesítményt 1 000 1/min TLT-fordulatszámnál tudja biztosítani. Az átrakási magassága 475 cm, ami mindenféle járműbe biztosítja a biztonságos átrakást, akár lejtős terepen is. Az átrakócsiga vége lehet fix vagy hidraulikusan állítható, a jobb terítés érdekében.
A hidraulikusan működtethető zsaluval tudjuk szabályozni a kihordási mennyiséget, és megvédeni a vízszintes csigát a túlterheléstől. A kocsi oldalán kémlelő ablakok vannak elhelyezve, amiken keresztül a gépkezelő pontosan látja a töltési és ürítési folyamatot. Külön kívánságra a gép kamerával is felszerelhető, ami a töltés-ürítés folyamatos figyelésére szolgál.
A kocsiban lévő termény rolós rendszerű ponyvával könnyen letakarható, megvédhető. A munka végeztével, illetve terményváltáskor a gép gyorsan és teljesen kiüríthető, mivel a vízszintes csiga alatt teljes hosszban kinyitható tisztítónyílások vannak.

gtu_004

Az átrakókocsi beépített mérleggel is rendelhető, és ezzel külön mérhetők az egyes kombájnok ürítései, illetve ez az opció egyszerűsíti az elszámolást.
Az átrakókocsi nagyon jól használható műtrágya a telepről a szóróhoz való kiszállítására, illetve a műtrágyaszóró töltésére. Ebben az esetben a TLT-hajtás fordulatszámát 540 1/min-re csökkentjük, és így nem kell tartanunk a műtrágya törésétől, porosodásától, illetve az átrakási teljesítmény is kb. felére csökken.  Mint fentebb említettük, a munka végeztével a csiga alatti tisztítónyílásokat kinyitjuk, és ekkor a gép teljesen kiüríthető, illetve kimosható.  Ezáltal a műtrágya nem károsítja a kihordószerkezetet.

A Güstrower kocsi kiválóan használható vetőgépek vetőmaggal valófeltöltésére. Ebben az esetben a kihordócsiga felső nyílásához egy speciális, hidraulikusan állítható, flexibilis surrantót szerelünk (opció). Ezzel a kiegészítő tartozékkal 302 cm magasra és 298 cm távolságra tudunk elérni, a kocsi oldalától mérve. Ezzel 1-2 perc alatt a 6-8 m munkaszélességű vetőgépek központi magtartályát is meg tudjuk tölteni. A vetőmag kímélése és a túltöltés elkerülése érdekében ebben az esetben is 540 1/min TLT-fordulaton üzemeltessük a gépet! Továbbá a vízszintes csiga feletti zsalu nyílásának változtatásával a magtartály töltését tudjuk pontosan szabályozni.
A fenti három üzemmód: szemes termény elhordás, műtrágyaszóró kiszolgálása, illetve a vetőgép töltésének biztosításával a „szezonális” gép többhasznosításúvá válik.
A töltési idők és a szállítás meggyorsításával a termelékenységet és a gazdaságosságot nagymértékben tudjuk növelni.

Starcz Tamás, gyári képviselő
www.starczkft.hu


Ez a cikk a GÉPmax 2013/03 - márciusi számában jelent meg.