70 éves a SAME



A SAME az olasz ipartörténet egyik nagy neve, a cég termékei iránt gazdálkodók nemzedékei éreznek feltétlen bizalmat. Az 1942-ben megalapított SAME (Societŕ Accomandita Motori Endotermici – „Belső Égésű Motorok Kft.”) az eltelt évtizedek alatt gyártmányaival jelentősen hozzájárult a mezőgazdaság erőgépparkjának korszerűsítéséhez.

Valójában a „nagy olasz sikertörténet” gyökerei korábbra, az 1920-as évekre nyúlnak vissza, amikor a Cassani fivérek kifejlesztették az első, traktorba beszerelhető dízelmotort, majd 1927-ben sikeresen bemutatták a hagyományokkal gyökeresen szakító gépüket: az ipartörténet első dízel mezőgazdasági vontatóját. Ezt követően Olaszországban elsőként kutatták a nagy teljesítményű dízelmotorok  tengerészeti és repüléstechnikai alkalmazásának lehetőségét. 1936-ban megalakult a Spica (Societŕ  Pompe Iniezione Cassani – Cassani Üzemanyag-befecskendező Szivattyúk); amely a dízelmotorok  számára gyártott befecskendezőkkel nagy sikereket ért el. ezt a céget később egy olasz járműgyártó vásárolta meg.

Mivel Francesco és Eugenio Cassani előre látta a mezőgazdasági gépesítés előretörését, 1942-ben új vállalatot alapítottak. A 2. világháborút követően az új cég, a SAME („Societŕ Accomandita Motori Endotermici” — „Belső Égésű Motorok Kft.”) első két fejlesztése a háromkerekű, megfordítható kormánnyal és üléssel ellátott kasza (1947) és a 10 lóerős univerzális kompakt traktor volt.
1951-ben a légőhűtéses megoldásokat favorizáló Francesco Cassani új, moduláris motorokat kezdett tervezni.
A SAME megalakulását követő évtized végén jelentek meg a kéthengeres motorral szerelt DA 25 és DA-30 típusú traktorok, amelyeket a háromhengeres „Super Cassani”, majd az egyhengeres „Sametto” követett – ily módon az új traktorok „családokat” alkottak. A SAME megtalálta azt a módszert, amelynek révén az összkerékhajtás egyszerre gyakorlatias és elérhető megoldássá vált a nagyközönség számára. Ezt a technológiát hamarosan az ágazat minden gyártója átvette.

Mivel a SAME gépek iránt egyre nőtt a kereslet, 1956-ban rekordidő alatt új, háromszalagos (motorok, festés, összeszerelés), 80 000 négyzetméter területű gyártóüzem épült.
1957-ben a gyár már évente 3 000 traktort állított elő. Ezeknek a modelleknek meghatározó jelentőségük volt az olasz mezőgazdasági gépesítés során. 1961-ben jött a „Puledro”, majd a „Samecar”: ezek a traktorként valamint szállítójárműként alkalmazható gépek nemcsak talajművelésre, de terményszállításra is alkalmasak voltak.

Az 1960-as években komoly változások történtek: a mezőgazdasági vontatókban helyet kaptak a (még ma is alkalmazott) új műszaki megoldások. Így következtek azok a traktorgenerációk, amelyek már az egész világon ismertté tették a SAME nevét: a „Centauro”, a „Leone” és a „Minitauro”.
Egy évtizeddel később, az 1970-es években a SAME a nagyobb teljesítmények felé fordult: elkészült a hathengeres, 100 lóerős „Drago” és az öthengeres „Panther”. Ebben az időszakban történt az is, hogy új befecskendező szivattyút, power steering kormányzást és a szinkron sebességváltót kezdtek alkalmazni termékeiken. Itt kell megemlíteni az 1970-es évek közepén (1975) kifejlesztett, olajfürdős  tárcsafékkel és vezetőfülkével felszerelt Tiger 100-ast, amelyet Európa legjobb traktorának választottak. Három évvel később a SAME, az ugyancsak olasz Lamborghini és a svájci Hürlimann traktorgyártó cégek felvásárlásával a nagy erőgépgyártó konszernek soraiba emelkedett.

Az 1980-as években sem tört meg a cég lendülete. 1983-ban dobták piacra a vadonatúj fejlesztésű „Laser”, „Explorer” és „Galaxy” modelleket, amelyekben az 1000-es sorozatba tartozó motor és háromtengelyes sebességváltóház volt. Hazánkban a Galaxy a gyakorlatban is debütált a nagyközönség előtt, az 1984-ben megrendezett Bábolnai Napokon.
Az évtized vége felé a 216-os sorozatban az üzemanyag-befecskendezés már elektronikus vezérléssel rendelkezett, mint ahogyan a fő traktorfunkciókat is elektronikus vezérlőegységek felügyelték.

A 90-es éveket a SAME „Antares” és „Titan” modelljei uralták, amelyek közül előbbi az innovatív jármű-elektronika alkalmazása, utóbbi bevezetésével pedig az új elektronikus vezérlésű Powershift sebességváltó alkalmazása is megvalósult.
Ezt követte a SAME „Frutteto 2”, amelyet kifejezetten gyümölcsösök és szőlőültetvények számára fejlesztettek. Később ennek folytatásaként megjelentek az alacsony teljesítményű, gyümölcsösökbe, szőlőkbe, üvegházakba és kertészetekbe ajánlott kompakt traktorok. tékben átformáló változás történt a SAME (SLH) életében, hisz a három márkából álló cégcsoport fölvásárolta a kölni székhelyű, német Deutz Fahr AgrarTechnik Gmbh-t és a Lauingeni Deutz-Fahr Erntesystem Gmbh-t.

Az így létrejött új cégcsoport már Same-Deutz-Fahr néven egész Európa egyik meghatározó mezőgazdasági gépgyártójává nőtte ki magát. Az új, hatalmas cégóriás a piaci versenyképesség érdekében teljesen új fejlesztésű közös platformon készülő szériákkal jelent meg. 1997/1998-ban  a „Silver, Golden, Rubin és Diamond” erőgépcsaládok bevezetésével az SDF a középnehéz kategória mellett betört 1995-ben a Dorado típusok megjelenésével már a 60-70 LE teljesítményű,  könnyűuniverzális kategóriában is alkalmazni kezdték a Powershift sebességváltókat.

Ugyanebben az évben jelentős, a kontinens mezőgépiparát nagymértékben átformáló változás történt a SAME (SLH) életében, hisz a három márkából álló cégcsoport fölvásárolta a kölni székhelyű, német Deutz Fahr AgrarTechnik Gmbh-t és a Lauingeni Deutz-Fahr Erntesystem Gmbh-t.
Az így létrejött új cégcsoport már Same-Deutz-Fahr néven egész Európa egyik meghatározó mezőgazdasági gépgyártójává nőtte ki magát.
Az új, hatalmas cégóriás a piaci versenyképesség érdekében teljesen új fejlesztésű közös platformon készülő szériákkal jelent meg. 1997/1998-ban a „Silver, Golden, Rubin és Diamond” erőgépcsaládok bevezetésével az SDF a középnehéz kategória mellett betört a nehéz univerzális traktorpiaci szegmensbe is, sőt a Rubin-sorozat a kiemelkedő formatervezést elismerő Arany Traktor díjat is elnyerte 1999-ben. Az ezredforduló évében olyan forradalmi fülkefelfüggesztéssel egészítették  ki a RUBIN-sorozat tagjait (Galileo Cab System), amely világviszonylatban is több rangos szakmai  elismerést vívott ki.
Napjainkra a SAME piaci pozíciója lehetővé teszi, hogy a vállalat ugyanazzal a következetességgel végezze az innovatív műszaki fejlesztést, mint tette azt már a kezdet kezdetén.

Farkas Imre
(Az illusztrációk a gyártó felvételei)


Ez a cikk a GÉPmax 2013/02 - februári számában jelent meg.