Téli síkosságmentesítés profi módon



Nagyobb területek gazdaságos téli síkosságmentesítéséhez már nem megfelelőek a kézi szerszámok; ezeken a helyeken gépesíteni kell. A gazdaságok, üzemek, önkormányzatok és vállalkozók ezeket a feladatokat elsősorban a rendelkezésükre álló gépparkjukból származó erőgéppel végzik, és amennyiben nincs megfelelő munkaeszközük, úgy az erőgéphez kapcsolható, alakítható sószórót, tolólapot, hómarót szereznek be.
Az erőgép lehet traktor, rakodógép, teherautó vagy akár egy öszkerékhajtású terepjáró is, ennek megfelelően a munkaeszközök meghajtása igen változatos képet mutat.

A SZEGÁNA Kft. kínálatának régóta megbecsült márkája a Bogballe, amely a kiváló minőségű kék-sárga műtrágyaszórók mellett sószórókat is gyárt. A dán gyárnak több mint 60 éves tapasztalata van az igen korrozív műtrágyák pontos és egyenletes kijuttatása terén, ezt a tapasztalatot, a fémek felületkezelési módszerét, rutinját vitték tovább a só- és homokszórók gyártásának kezdetekor.  A szórók minden egyes fém alkatrésze 7 lépésből álló tisztítási folyamaton megy keresztül, mielőtt megkapja a „Flexi Coat” felületkezelést, beolvasztásos porfestést, amely rugalmas, így biztosít tartós védelmet és hosszú élettartamot a szóró fémszerkezetének. Ez a „Flexi Coat” festékbevonat 30-szor tartósabb, mint a normál vízbázisú festékek. Ez igen fontos, figyelembe véve, hogy a só a hagyományos festést gyorsan kikezdi.

Az S2 és S3 sorozatú szórók függesztett kialakításúak, amelyeket fel lehet szerelni BM1250 big-bag emelődaruval, így a szóró akár a munkaterület közelében is könnyedén újratölthető. A BM1250 daruval a földről vagy pótkocsiról is le lehet emelni az akár 1000 kg feletti tömegű zsákokat, miközben a sószórót sem kell leszerelni a traktorról, így az újratöltés gyorsan végezhető, hatékony a munka. Az S2 sorozat tartálya 175, 325 vagy 450 literes lehet, míg a nagyobb S3 sorozaté 675, 1.045 vagy 1.500 liter. A röpítőtárcsa meghajtása kardántengellyel vagy egy hidromotor segítségével történhet, amelynek 20 liter/perc hidraulikateljesítmény elegendő.

Bogballe S2-trail
Az olyan kistraktor, vontató, kvad, ATV vagy terepjáró, amelynek nincsen TLT-lehajtása és külső hidraulikacsatlakozása sem, még mindig megfelelő az S2 trail vontatott sószóró használatához. A Bogballe vontatott, talajkerék-hajtású sószórója még csúszós felületen is elboldogul, a talajkerékhajtásról veszi az energiát a röpítőtárcsa és a boltozódásgátló forgatásához. A vonórúd lehet vonócsapos vagy normál utánfutó csatlakozó.

Hajtómű

A karbantartásmentes hajtómű olyan különleges zsírral van feltöltve, amely az alacsony hőmérsékleten történő munkához megfelelő. A TLT-hajtású szórók karbantartásmentes vízálló kuplungszerkezettel is el vannak látva, arra az esetre, hogy ha valamilyen okból megakadna a szórótárcsa, akkor a hajtómű ne károsodjon. A sószórók munkaszélességét 1-8 m között, manuálisan vagy elektromosan, egy fémszoknya magasságának állításával fokozatmentesen lehet állítani. A tartályon belül egy lemezhíd van elhelyezve, amely megakadályozza a tartály tartalmának túlzott összetömörödését, így elősegíti a folyamatos anyagáramot a tartály kiürüléséig. A különleges kialakítású boltozódásgátló excentrikus mozgása szintén elősegíti, hogy az anyagáram folyamatos legyen, és megszakításmentesen jusson a rozsdamentes röpítőtárcsára és a szórólapátok elé. A szórólapátok speciális mangán-acél ötvözetből készülnek, így élettartamuk 2-3-szor magasabb, mintha a rozsdamentes acélból készültek volna.

Szórásmennyiség-szabályzás

Az alapkivitelnél a szórásmenynyiség-állítás egyetlen karral történhet. Opciós tétel az elektromos vagy hidraulikus szabályzás. Elektromos szabályzás esetén a kiszórandó mennyiséget mozgás közben is lehet szabályozni. A bérvállalkozók vagy nagy terület síkosságmentesítését végzők számára lehet igen gazdaságos a Calibrator ICON szórásmennyiség-szabályzó számítógép beépítése. Ahol a haladási sebesség gyakran változik, mint városi utak lámpákkal ellátott kereszteződéseinél, vagy keskeny ösvényeken való haladáskor, ott a Calibrator ICON számítógép a változó haladási sebesség mellett is a beállított értéken tudja tartani a területegységre kiszórt mennyiséget. A rendszer precízen, teljes összhangban működik, bármilyen legyen a munkasebesség, munkaszélesség vagy a kiszórandó mennyiség (gramm/m 2 ). GPS-szel összekötve pedig a rendszer automatikusan megakadályozza, hogy egy területet kétszer szórjon le a gép kezelője.

Használja egész évben!

A jeges és csúszós utak karbantartása mellett a Bogballe szórókat parkok, golfpályák és más zöldterületek karbantartásához is lehet használni. A szóró kiváló fűmag kiszórására, például golfpályák gyepterületének megújítása céljából, vagy tikkasztó nyári napokon a forró aszfaltra történő homokszóráshoz. Olyan területeken, ahol precíz műtrágyaszórás szükséges, ott a Bogballe a kéttárcsás műtrágyaszóróit ajánlja.

A SZEGÁNA Kft. kínálatában a pótkocsijairól híres lengyel Pronar cég a téli útkarbantartáshoz használatos eszközei is megtalálhatóak, mint a só- és homokszóró, hóeke, hómaró és úttisztító eszközök.

Só- és homokszóró

A só- és homokszóróknál maradva: a Pronar PS 250 egytárcsás függesztett szóró 300 kg-os tartállyal rendelkezik, és 1-6 m a munkaszélessége, amelyet ennél a modellnél is egy védőszoknyával lehet beállítani. Ennek a szórónak egy erősített változata is rendelkezésre áll, amely 600 kg teherbírásúra növelt és erősített tartállyal rendelkezik, a meghajtása pedig történhet kardánnal vagy hidromotoros hajtással. Nagyobb felületek szórásához nagyobb tartály szükséges; a T130 homokszóró 2.520 kg homok és só keveréket tud egyszerre magával vinni. A Pronar saját pótkocsigyártási tapasztalatát felhasználva alakította ki ezt a szórót, egy egytengelyes, 3,5 tonnás megengedett össztömegű pótkocsiból. A szórórendszer kéttárcsás, munkaszélessége 170-300 cm, az adagolás szállítószalaggal történik, a meghajtás pedig hidraulikus. A szórókocsit kifejezetten traktor- vagy rakodógép-vontatásúra tervezték, amelyhez kb. 50 LE teljesítmény elegendő, a röpítőtárcsák és az adagolás hajtásához pedig 32 liter/perc hidraulikateljesítmény szükséges 160 bar mellett. A tervezett max. vontatási sebesség 40 km/h, miközben a munkasebesség 4-10 km/h lehet. A KPT 40 alvázas teherautóra készült felépítmény 4-6 m 3 tartályméretű, talajkerék-hajtású szóróegység, amely 5-150 g/m 2 mennyiséget képes kijuttatni.

0006

Hóeke

A Pronar hóekéből többféle méretűt készít: a legkisebb 1,2 m munkaszélességű, a legnagyobb pedig közel 3 m munkaszélességgel bír. Ezeket a hóekéket a traktor első hárompont-felfüggesztésére lehet szerelni. A hóeke éle lehet fém vagy gumi, a magasságtartást csúszótalp vagy kerék segíti, a szögállítás az egyszerűbb, kisebb hóekéknél hidraulikus, a nagyobbaknál elektrohidraulikus. Egyes hóekéknél a tolólap két félből áll, amelyeket külön lehet mozgatni, így a havat nem csak jobb vagy bal oldalra lehet kitolni, de a gép előtt tartva is lehet mozgatni.

A PU-S sorozatú hóekék teherautóra szerelhető kivitelűek, a munkasebességük akár 30-60 km/h, a tolólap magassága pedig akár 1 m feletti is lehet. Munkaszélességük típustól függően 2,1-3,0 m; a talajkövetés itt is csúszótalpas vagy kerekes, az egész szerkezet felfüggesztése pedig külön lengéscsillapítással rendelkezik, hogy kíméletesebb legyen a teherautóval, amelyre fel lett szerelve.

Hómaró

A Pronar OW-sorozatú, traktorra szerelhető hómarók kétféle méretben készülnek. Az 1,5 m munkaszélességű, vagyis a kisebbik közel 60 cm munkamagassággal rendelkezik, és percenként akár 5-7 m 3 havat képes az útról 5-20 m távolságra eltakarítani. A 2,4 m munkaszélességű hómaró munkamagassága 77 cm; ez percenként akár 8-16 m 3 havat is képes az útról 7-30 m távolságra elfújni. A hómarást dupla rotor végzi; a kisebbiknél 320 mm, a nagyobbiknál 340 mm átmérővel. A meghajtás kardánról vagy hidromotorral történhet.

Útseprő

A sózás és érdesítőanyag-szórást a tél végén össze is kell gyűjteni; ebben segítenek a Pronar seprőgépei. A ZM-sorozatú seprőgépek 1,6 és 2,0 m munkaszélességgel rendelkeznek, hárompont-felfüggesztésűek, a kefe hidromotoros meghajtású, és óránként 9.500-11.500 m 2 területet lehet velük felsöpörni. Lehet hozzájuk oldalsó seprűt és vákuumos rendszer is szerelni.
A ZMC 2.0 úttisztító 1,8-2,2 m munkaszélességgel rendelkezik; a szálló por mennyiségét vízpermezetéssel csökkenti. A felszívott port, szemetet 2.100 literes belső tartályába gyűjti, amelyet egyszerűen, hidraulikusan tud üríteni. Ideális akár parkok, városi utcák rendbetartására.

A cikkben olvasott gépekről információt, képeket, videót a www.szegana.hu honlapon talál.

Nagy Márk


Ez a cikk a GÉPmax 2011/11 - novemberi számában jelent meg.