Odisys – Chiptuningtól a komplex gépkereskedelemig



A kecskeméti székhelyű Odisys cég az elmúlt években igen jelentős fejlődésen ment keresztül. Ennek eredményeként mára az új- és  használtgép-értékesítésben is erős pozícióval rendelkezik Magyarországon, és már a külföldi piacokon is próbálgatja szárnyait. Hernek Zoltánt, a cég tulajdonos-ügyvezetőjét részint az idáig vezető útról kérdeztük, másrész pedig arra kértük, tekintse át azokat a legfontosabb szakmai szempontokat, amelyek a felhasználók számára értékes tanácsként szolgálhatnak a gépválasztás során. –  Hogyan  került  mezőgazdasági, ezen  belül  is  agrárgépészeti  pályára? –  Mivel  édesapám  a  mezőtúri  tsz agronómusa,  majd  elnöke  volt,  így igazán nem állt tőlem távol ez a terület. A gazdász pálya szakmai fogásait gyermekkorunktól   kezdve,   lépésről lépésre sajátítottuk el családon belül, így   nem   számított   meglepetésnek, hogy  középiskolának  a  törökszentmiklósi  Székács  Elemér  Mezőgazdasági  Szakközépiskolát  választottam, majd  a  Kertészeti  Főiskolán  végeztem, hisz nagyon közel állt hozzám ez az ágazat. Pályakezdőként  a  kecskeméti  Agroker Kft. gépkereskedője lettem, ahol sok, ma is komoly piaci pozíciónak örvendő  gép  bevezetésében  segédkeztem. Ide tartoznak például a Goldoni kertészeti traktorok, a Baiano sorköz-, illetve soraljművelő talajmarók, a Nobili permetezők, illetve a Campagnola pneumatikus metszőollók. Komoly lépés volt 2001-ben a Renault traktorok bevezetése  a  magyar  piacra,  amely egészen 2005-ig, a Claas felvásárlásig jelentős  sikereket  hozott.  Közel  250 traktort értékesítettünk ebben az időszakban, ebből én személy szerint 180 gép eladásában vettem részt. A  kényszerű  váltás  után  a  Valtra traktorok  forgalmazása  következett, amely már sokkal nehezebb küldetés volt,  hisz  a  jó  nevű  márka  a  korábbi kereskedő  tevékenysége  miatt  veszített  hazai  piaci  jelentőségéből.  2006 végén aztán az Agroker akkori tulajdonosa,  a  BayWa  AG  München  úgy döntött,  hogy  az  európai  leányvállalatait  felszámolja,  így  2007-ben  lehetőséget  kaptam  az  üzletág  privatizációjára. Az átalakulás, annak ellenére, hogy nem zajlott le rövid idő alatt, nagyon sikeres volt, nemcsak anyagilag, hanem erkölcsi értelemben is, hiszen minden  korábbi  dolgozót  át  tudtunk venni az új vállalkozásba, és a korábbi  külföldi  beszállítókkal  is  sikerült megállapodni, a további forgalmazást illetően. –  A  cége  első  önálló  tevékenysége a teljesítmény-optimalizálás volt. Összehasonlítva    az    akkoriakkal, mennyire  fontos  szegmens  ez  napjainkban? –  2005-ben  kezdtük  el  a  rendszer forgalmazását,   amikor   egy   jelentősebb  visszaesés  jelentkezett  a  géppiacon.  Akkoriban  jól  jöttek  a  plusz lóerők e technológia segítségével, bár azóta sokat változott a piac. 2005-ben már  úgynevezett  plug  &  play  rendszerű     változatokkal     dolgoztunk, azonban  nem  mindenki  igényelte  a műszaki mérést és beállítást. Mi azonban nagyon hamar rájöttünk, hogy jó műszerezettséggel meg kell teremteni  a  pontos  bemérés  és  beállítás  lehetőségét,  így  biztosítva  a  gépek  megfelelő  élettartamát.  Ma  kizárólag  a mérési  eljárással  együtt  értékesítjük ezeket  a  készülékeket;  így  nyilvánvalóan  elesünk  bizonyos  üzletektől, de nem kívánunk ahhoz asszisztálni, hogy valaki kockára tegye saját gépe erőforrását.  A  cég  bevételei  között természetesen   jelentőségét   tekintve már nem annyira erős ez az üzletág, de  bármikor,  bármilyen  modellhez tudunk     teljesítmény-optimalizálást biztosítani. –  Körbenézve  a  gépudvaron, nagyon   széles   termékpalettát   látni. Honnan jött maga az ötlet, hogy használtgépeket forgalmazzanak? –  Egyszerű a válasz. Mindig a piaci igényekhez kell alkalmazkodni. Mi a  piacon  próbálunk  olyan  szegmenseket  is  megcélozni,  ami  másoknak esetleg nem profiljuk. Ma a termelők nagy többsége kényszerűen elfogadta azt a tényt, hogy jelentős géptámogatásokra nem lehet már számítani – így mindenki  racionalizálja  a  költségeit, ezen  belül  a  beruházásokra  eső  költségeket  is.  Ezért  tartottuk  fontosnak, hogy  a  kínálatban  ne  csak  az  új,  hanem az újszerű használtgépek is szerepeljenek. –  Használtgép  vásárlásánál  mire érdemes odafigyelni? –  Ebben a szegmensben mindig az ár-érték arányon van a hangsúly. Fontos, hogy a gép rendelkezzen az elvárható műszaki tartalommal, és ez adott esetben  mérésekkel  is  igazolható  legyen. Komoly előny és érv a vásárlásnál, ha a kereskedőtől akár garanciát, akár további segítséget kaphatunk. –  Tudom, hogy sok százezer km, sok  száz  személyes  találkozó  van már  ön  mögött,  és  ennek  eredményeként jól ismeri a termelőket, valamint  a  gondjaikat.  Mit  lát  most, 2011  tavaszán  a  legnagyobb  problémának? –  Az ország sajnos a vízellátottság szempontjából  egyre  inkább  két  különböző részre osztható. Tavaly szinte mindenki a sok vízzel küzdött, ma már  ennél  jóval  árnyaltabb  a  kép.  A sík területeken a vízállások már megszűntek, de a letömődött talajok nehezen  művelhetők;  ezek  nagyobb  teljesítményű  traktorokat  igényelnek,  és jelentős    üzemanyag-felhasználással kell számolni. Másrészt, a sors furcsa fintoraként  az  ország  jelentős  része már aszályban szenved; a tavaszi kelések vontatottak, a felső talajrétegek szárazak, az alsóban pedig még mindig túl sok a víz. Mindez nagyon komoly  fejlődési  problémákat  okozhat. Úgyhogy, véleményem szerint, hiába jók  az  árak,  csúcstermésekkel  biztos nem kalkulálhatunk. –  Mit  hozhat  ez  a  most  jellemző helyzet a gépkereskedők életében? –  Nehéz  jelenleg  megfelelő  prognózist adni; véleményem szerint most várható  egy  kis  kivárás  a  termelők részéről,  és  a  további  beruházások  a megfelelő  termés  függvényében  kerülhetnek  majd  sorra.  A  magam  részéről kissé stagnáló második félévet tartok valószínűnek.  Az új gépek esetében  hosszú  szállítási  határidőkkel kell kalkulálni, ami szintén nem könnyíti meg a kereskedők helyzetét. Ha a saját cégemet nézem, nekünk kizárólag a határidőkkel volt egy kis problémánk;  nevezetesen  a  szervizautóink számát érintő bővítést nem a legoptimálisabb időpontra terveztük. Így  az  elmúlt  hétvégén  végeztünk a  megfelelő  felszereltség  és  szerszámozottság kialakításában.  Ez azért is fontos, mert úgy gondolom, erősödik majd a vevői elvárás a megfelelő szervizszolgáltatásra vonatkozóan. –  A   finanszírozással   kapcsolatban milyen változást érzékel? –  Nem  akarom  elkiabálni,  de  úgy gondolom,  hogy  a  jól  finanszírozható  ügyfelek,  válság  ide,  válság  oda, bármikor  kaphatnak  hitelt.  Ha  egy vállalkozás papíron, mérleg szerint is évek óta jó, az e tekintetben sem fog komoly akadályokba ütközni. –  Ha  a  cég  eddigi  történetét  összefoglaljuk:  a  chiptuningtól  a  teljes körű gépesítésig nagyon jelentős eredményeket  értek  el.  Hogyan  tovább? –  Határozott  elképzeléseink  vannak  a  jövőt  illetően.  Szeretnénk  egy saját  telephelyet,  hiszen  a  jelenlegi helyünket  lassan  kinőjük,  és  egyre fontosabb  egy  nagy  és  korszerű,  jól felszerelt műhely és egy nagyobb alkatrészraktár kialakítása. Szerencsére minden más már rendelkezésre áll, amire szükségünk van: az öt szervizautó, illetve egy 7,5 tonnás és egy 40 tonnás kamion segíti a feladatok  haladéktalan  elvégzését.  Szervizünk  a legkorszerűbb műszerekkel, gépekkel rendelkezik. Az új telephely kialakítása tehát a következő meghatározó feladat a cég életében, tekintettel a piaci elvárásoknak való megfelelésre. Fodor Mihály [m3 id="megjelent-gm" ev="2011" ho="05" honev="májusi"] >