McCormick XTX 200 traktor GÉPmax teszt – Egyszerűbb változat, erősebb kivitelben



Egy verőfényes reggelen elindultunk, hogy keresztben átszelve az országot Bajáról Diósjenőre utazzunk, folytatva Teszt és Tapasztalat sorozatunkat, amelynek legújabb cikkében ezúttal a McCormick XTX 200-as típus üzemeltetése közben szerzett felhasználói benyomásokról, véleményről számolunk be Vasas János és fia, Vasas István családi gazdálkodók közreműködésével. A 2/A úton Vác felé haladva már messziről feltűnnek a hegyek, amelyek látványa a cikkírót mindig csodálattal tölti el. Közelebb érve a Börzsöny még szebb „arcát” mutatja, és a lankákon már látszik, hogy a tavasz bontogatja szárnyait. A faluba érve és a cím után érdeklődve úgy irányítottak: „Menjen csak oda, ahol az a sok gép áll.” Most ugyan nem álltak kint a masinák, viszont a kerítésnél már várt a tulajdonos, Vasas János. Miután tisztáztuk, hogy jó helyen járunk, rögtön szólt a fiának, aki a teszt alanyát a széles, fákkal tarkított főutcára hozta, hogy a fotózáshoz a gép a legszebb hátteret kaphassa. Itt kezdtük az ismerkedést a McCormick XTX 200-zal, majd bent a házban folytattuk a beszélgetést. – Miért ezt a típust választották? – Többféle gépet megnéztünk, mivel a fiam hozott az iskolából egy olyan katalógust, amiben több márka is szerepelt. Először azonban kis híján egy másik típusra esett a választás – kezdi a mondandóját Vasas János. – Aztán a márka iránti bizalom és még sok más is szempont volt, amelyek mégis inkább erre a modellre irányították a figyelmünket. Itt a faluban is több 50 évnél régebbi McCormick traktor dolgozik még, és úgy gondoltuk, ha mi is egy ilyen patinás márkát választunk, nem fogunk csalódni. Másrészről az ár, ami szintén mindig komoly befolyásoló tényező, igen kedvező volt a többi márka árához képest. Nem beszélve a gép önsúlyáról, ami, figyelembe véve, hogy talajmunkákra vettük a traktort, meggyőzött bennünket. Az idő tájt került az értékesítés a Szegána Kft.-hez, és mivel a cég is szimpatikus volt számunkra, e mellett döntöttünk. Megjegyzem, azóta több mindent vásároltunk tőlük, illetve egy kombájn beszerzését is tervezzük. Öreg gépekkel dolgoztunk előtte, mint sokan mások, tehát különösen megbecsüljük az újat, vigyázunk rá, így biztos, hogy sokáig fog dolgozni nálunk. Lehet, hogy nincs akkora neve, mint egyes más márkáknak, de mi bizalmat szavaztunk a McCormick-nak. – Miért esett a választás a 200 LE-s kategóriára? – Tíz éve kezdtük el a gazdálkodást, 120-150 LE-s gépekkel. Előzetesen 175 LE-s teljesítményben gondolkodtunk, de mivel az ilyen gép szállítási határideje túl hosszú lett volna, mi pedig az őszi munkákhoz mindenképp szerettük volna már használni a traktort, így elfogadtuk a kereskedő eggyel nagyobb típusra szóló, igen kedvező ajánlatát. Azért is megfelelt számunkra ez a konstrukció, mert a géppel együtt vásároltunk egy váltvaforgatós ekét, amit már ehhez a kategóriához igazítottunk. Minden évben szántunk, ami igen hatékony a 4 vasú ekével (10-12 óra alatt 20 ha), míg a jelenlegi 4 m-es tárcsánkkal kétszer kellene rámennünk a földre, most az idő alatt a szántás is elkészül. A közeljövőben még egy 5 m-es nehéztárcsa és egy mélylazító vásárlását is tervezzük, a traktor jobb kihasználása érdekében. A gépet 2007 októberében vásároltuk, és az azóta eltelt időszakban 850 üzemórát teljesített. Az XTX 200-as típust a McCormick BetaPower elnevezésű, 6 hengeres, 6,7 literes, hengerenkénti négyszelepes, turbófeltöltős, intercooleres motorjával szerelték, amely gumibakokkal kapcsolódik a masszív acélöntvény vázhoz. Üzemanyag-adagoló rendszere elektronikus vezérlésű, magas nyomású, közös nyomócsöves common rail. Minden XTX modell egy teljesítménymenedzsment-rendszerrel van felszerelve, amely a munkasebességet állandó szinten tartja a TLT-vel történő munkavégzés közben. Ezzel a módszerrel a traktor több erőt ad le, amikor az a munka során szükséges, optimális fogyasztás mellett. Névleges teljesítménye: 182/134 LE/kW (ISO szerint), ugyanez Power Management-tel (PM) 194/143 LE/ Kw. Maximális teljesítménye: 198/146 LE/Kw, PM-mel 213/157 LE/Kw. Maximális forgatónyomatéka 800 Nm, 1300-1600-as percenkénti motorfordulatszám mellett, amely PM-mel 850 Nm, 1650-es motorfordulatszámnál. – Mivel a motor erősebb a tervezettnél,  így bőven teljesíti az elvárásokat, és a megrendelt tárcsát és mélylazítót is megfelelően fogja működtetni – mondja Vasas János. – Gondolkodunk egy ötödik ekefej beszerzésén is az ekéhez, de erről még nem döntöttünk végérvényesen. Üzemanyagfogyasztása a szántásban 15-18 l/ha, úgy, hogy minden területünk hegyes-völgyes – mi ezt az értéket igen jónak tartjuk. Meg is viccelt bennünket egyszer a gép, amikor egy erősebb lejtőn szántottunk. Épp kivillant az üzemanyag-tartalékot jelző lámpa, ami kb. még 80 liter gázolajmennyiséget jelent (a tank 347 literes), amikor is a traktor üzemanyag rendszere  lelevegősödött, és a gép leállt. Többszöri indítási kísérletet követően, nagy nehezen újraindult, de a motor csak fulladozott, és nem akarta felvenni az üzemi fordulatszámot. Szűrőt cseréltünk, mert dugulásra gondoltunk, de ugyanazok a tünetek jelentkeztek. Hívtuk a szervizt, ahol azt a tájékoztatást kaptuk, hogy ne hagyjuk nagyon kiürülni az üzemanyagtartályt. Tovább dolgoztunk vele, már amennyire lehetett, és lassan elmúlt a rendellenesség, ami azóta egyszer sem fordult elő. 32×24-es XtraSpeed sebességváltó Az XTX-sorozatot alapesetben 32×24-es XtraSpeed sebességváltóval látják el. A 32 fokozatú hajtómű 8 terhelés alatt kapcsolható powershift fokozatot nyújt. Ezzel a lehetőséggel a sebességcsoportok manuálisan választhatók, ahol progresszív fokozatváltással a powershift automatikusan a megfelelő fokozatba vált, mialatt bármikor csoportváltás végezhető. A kezelő kényelme érdekében a csoportváltókarra egy kuplungszétkapcsoló gombot helyeztek. Létezik még az XtraSpeed-E és az XtraSpeed-Eplus változat is, amelyek teljes elektronikus kapcsolással rendelkeznek; az utóbbi esetben ez az üléskarfába van integrálva.     – Először mi is egy elektronizáltabb sebváltóval szerelt traktort szerettünk volna, mivel azonban akkor ez volt szállítható, elfogadtuk, és mára már meg is szerettük az egyszerűbb változatot. Az is igaz, hogy tartunk kissé a túlelektronizált megoldásoktól. A mászó fokozat minden esetben külön rendelhető, amellyel 48 előre és 40 hátrameneti fokozat használható. A kormányoszlopra szerelt Power Shuttle irányváltó nagy segítség szántásnál, a táblavégi fordulóknál. Vasas István elmondása szerint ezt a munkát a kettes csoport 7-8-as powershift fokozatában szokta végezni, 8-10 km-es sebességgel, 25-30 cm mélyen. A TLT fordulatszáma 540 és 1000 fordulat/ perc fokozat közül választható, a pontos értékek a digitális műszerfalról közvetlenül leolvashatóak. Az elektronikus kapcsolás a kardántengely finom indítását teszi lehetővé. Az XTX TLT-vezérlése programozható, így beállítható, hogy mikor kapcsoljon be és ki. Ennek a funkciónak a forgóborona használatánál látják igen nagy hasznát, mivel a kardán a megadott munkamélységben kapcsol be, és kiemelésnél szintén a beállított magasságban kapcsol ki, fokozatosan növelve, illetve csökkentve a nyomatékot. Az előző gépeiknél is fordulékonyabb A traktor az alján lévő radar és még kettő szenzor segítségével számolja a szlipet, így az automata összkerékhajtás a beállított értéknek megfelelően ki- és bekapcsol. A Carraro gyártmányú robosztus első híd – opcionálisan – rugózott változatban is rendelhető, de a teszt alanyát képező traktor megrendelésénél ezt nem tartották feltétlenül szükségesnek, mivel szállítási feladatokra nem kívánják használni, így ez a változat nem volt vizsgálható. Vasas István szerint a McCormick az előző gépeiknél – nagyobb mérete ellenére is – fordulékonyabb. Minimális fordulási sugara: 5.4 m. – Az említett radarhoz vezető vezetékek, úgy érezzük, nincsenek kellően leburkolva, mert egy napraforgótarlón végzett tárcsázási munka közben egy napraforgószár kitépte a vezetéket a helyéről. Igaz, nem volt szárzúzózva a terület, de véleményünk szerint ennek mégsem lett volna szabad előfordulnia. Mi utólag burkoltuk le gumilapokkal a traktor alját. Az önsúlyánál is nagyobbat emel A gépen három kihelyezett hidraulikakör található, amelyek külön-külön szabályozhatóak. Elektronikus emelésvezérlés, lengéscsillapítás, erő-helyzet szabályzás, sárvédőről történő emelésvezérlés teszi komfortosabbá a munkavégzést. A hidraulika-rendszert 129 l/perc térfogatáramot biztosító, nyomás- és mennyiség szabályzott szivattyú látja el. Alapszerelék a hidromotor visszafolyó. Emellett III-as kategóriás gyorscsatlakozókkal ellátott függesztőkarok biztosítják a munkagépek felvételét. A rendszer maximális emelési kapacitása 10.950 kg. A traktort automata vonófej és alsó húzó teszi még használhatóbbá.     A pótülés is párnázott A traktorfülke kényelmes, a kilátás minden irányba jó belőle. A kezelőszervek elhelyezése ergonomikus. A kormányoszlop magasságában és dőlésszögében állítható. A légrugós vezetőülés deréktámasszal, állítható csillapítással megfelelő kényelmet biztosít a kezelőnek. A Deluxe fülke légkondicionálóval, fűtéssel, szellőztetéssel, 2 sebességes első ablaktörlővel, hátsó ablaktörlővel, színezett üveggel, teleszkópos külső tükrökkel, rádióval felszerelt, amelyek mellé a precíziós munkavégzés céljából Vasas  István még egy Trimble márkájú GPS készüléket is beszerelt. A digitális műszerfal területmérővel, szerviz figyelmeztetővel, munkamérővel, önkioldós irányjelzővel és sok más hasznos információval látja el a traktorost. A párnázott pótülés biztonsági övvel szerelt, aránylag kényelmesnek mondható, és ezt ki is használják, mert néha a barátnője, máskor az édesapja kíséri el a fiatal gazdálkodót. Opcióként fülkerugózás is kérhető. A munkaterületet elöl 4, hátul 3 munkalámpa világítja meg. A gép átvétele után nem sokkal mindjárt ki kellett cserélni a computerét, még a beüzemelés előtt, mert több mindent nem jelzett, és rossz hibakódokat adott. Ezt garanciában cserélték, és az új berendezés azóta  tökéletesen működik. A szervizeket szakemberre bízzák A napi karbantartásokat Vasas István végzi, minden reggel, indulás előtt. A garanciaidő alatt, illetve utána már a Szegána Kft. szervizese folytatja le a szükséges karbantartásokat, mivel a gazdák elégedettek a munkájával, és úgy gondolják, ezeket a feladatokat érdemes szakemberre bízni. Mint az újabb gépeknél általában, a motorháztető itt is egyben felfelé nyílik, ezzel biztosítva a könnyű hozzáférést a karbantartási feladatok elvégzéséhez. Összegzés A McCormick XTX 200 Xtra Speed egy erős, üzemanyag-takarékos, megbízható traktor, amely sorozatának alaptípusa. Időközben a gyár modellfrissítést hajtott végre, így a legújabb változat TTX-210 néven szerepel a kereskedő választékában. XTX-200 Műszaki Adatok Hatala László A forgalmazó hozzászólása A SZEGÁNA Kft. 2007 januárjától forgalmazza a McCormick traktorokat. „Összeszoktunk” a márkával, kezdetekben találkoztunk kisebb-nagyobb ellenérzésekkel, problémákkal. Mára sikerült stabilizálni a márka nevét és becsületét. A TTX típusok jelentik a 190-230 LE-ös kategóriát. Az XTX típusok 145-185 LE-ig kerülnek gyártásra. A „túlelektronizáltság” jelensége jellemző a nehéz traktorokra. A vezetési kényelem és az üzemanyag-takarékosság szól mellettük. Az egyszerűbb mechanikus sebességváltóval szerelt típusok nem vagy alig eladhatók. A motor lelevegősödése nem jellemező, a dombos, hegyes vidéken erre külön felhívjuk a felhasználók figyelmét. Az ügyfél által észlelt kábelszakadást jeleztük a gyártónak. A továbbiakban a kábel burkolatot kap, ill. kapott. Nagy Miklós ügyvezető Szegána Kft. [m3 id="megjelent-gm" ev="2009" ho="04" honev="áprilisi"] >