Landini Vision 95 Gépmax Teszt – a kategória bajnoka



Ha tíz-tizenöt évvel ezelőtt bármelyik magyar gazdálkodót arra kérik, hogy mondjon egy olasz traktormárkát, biztosan mindenkinek a FIAT név jutott volna eszébe.
Mára ez a helyzet több szempontból is megváltozott; a fent említett gyár is nevet váltott, valamint többen több márkát is felsorolnának. Igen sokan valószínűleg a Landinit említenék először.

A legnagyobb darabszámban értékesített 80-100 LE-s kategóriában a kategóriájában az értékesítési lista elején álló MTZ-t egyre inkább szorongatják a nyugati márkák típusai. A 2008. októberi eladási statisztika szerint a 90-95 Le-s kategóriában értékesített nyugati traktorok közül a legtöbben a Landini Vision 95-öt választották, amelyből 75 db talált gazdára. Ez adta az apropóját annak, hogy megnézzük, hogyan is viselkedik egy Vision 95 a folyamatos, mindennapi munkában. A folyamatos munkát szó szerint érthetjük, mivel az általunk próbált gép az állattenyésztési ágazatban üzemel az év 365 napján, miközben átlagosan 10-11 üzemórát teljesít, két műszakban. Eközben Supertino DM-8-as takarmánykeverő-kiosztó kocsit vontat, silómarót hajt, porciókat adagol a Holstein Friz állomány  számára.
Hogy a kezelői is jól végzik a dolgukat, azt az állomány 29 kg/nap/db fejési átlaga is pontosan mutatja.
A traktorral kapcsolatban szerzett tapasztalataikról a Beledi Előre Szövetkezet munkatársait kérdeztük, ahol a fent említett gép a 2007. októberi átvétel óta 2008 decemberéig 4387 üzemórát teljesített. Szabó Imre, a szövetkezet műszaki igazgatója és Princes Ferenc gépkezelő válaszolt kérdéseinkre.

– Miért éppen erre a típusra esett a választásuk?
– Már több éve üzemelnek Landini Ghibli típusú traktorok szövetkezetünkben – kezdte válaszát Szabó Imre –, amelyekkel meg voltunk elégedve; nem beszélve a mögöttes háttérről, amit az Axiál Kft. biztosított. Így amikor a Vision 95-öt kínálták fel próbára, rögtön igent mondtunk, mert már előtte elhatároztuk, hogy azt az MTZ 80-as erőgépet, amely az állattenyésztésben a takarmánykeverő-kiosztó kocsinkat működteti, egy nagyobb lóerő kategóriájú „nyugati” gépre cseréljük. A próba során döntöttünk úgy, hogy a típus megfelelő lesz, fordulékonysága lehetővé teszi az istállók közötti szűk helyeken való manőverezést, de a Power Shuttle verzió (elektrohidraulikus, terhelés alatt kapcsolható irányváltó és HI-LO hidraulikus nyomatékváltó) olyan szolgáltatásokat nyújt, amelyek az adott körülmények között jobban illeszkednek elképzeléseinkhez, így ezt választottuk. A traktor messzemenően teljesítette igényeinket, az elmúlt több mint egy év alatt hozta az elvárt teljesítményt és szolgáltatásokat, ezért cégcsoportunk újabb három Landini Vision 95-öt vásárolt. Ezeket azonban a mechanikus váltóval rendeltük meg, mert eddigi Ghibli-s tapasztalataink és az elvégzendő feladatok azt mutatták,  hogy a hagyományos verzió is megfelel céljainknak.

Perkins motor
A 4,4 l-es lökettérfogatú, négyhengeres, közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltős motor a Perkins angliai gyárából kerül a fabbricói (Olaszország) gyártósorra. A motor maximális teljesítményét 91,9 LE-ben, vagy 67,6 kW-ban, a TLT-n leadott nettó teljesítményét 85 LE-ben, vagy 62.5 kW-ban határozták meg (ISO szerint) a prospektusban.  Saját mérést nem végeztek. Az erőforrás teljesíti a TIER II-es károsanyag-kibocsátási szabványt.  Maximális nyomatékát 380 Nm-ben adták meg 1400 percenkénti fordulatszám mellett. Fogyasztása a már említett munkák során 5-6 liter üzemóránként (2 naponta 110 liter).
– Érezni a lóerőtöbbletet, azt a könnyedséget, amivel az idő hidegre fordulásával is indul a motor – folytatja Princes Ferenc gépkezelő.  – Szinte egy személyautó benyomását kelti.
A traktor vonóereje jónak mondható, kellő erőtartalékkal rendelkezik a munkafolyamatok elvégzéséhez. Az új gépek a mechanikus váltóval is nagyon jól használhatóak vetéshez, permetezéshez, pótkocsi vontatásához, bálázáshoz. Ezeket a traktorokat alacsony zajszint, illetve károsanyag-kibocsátás jellemzi.

   

40/40 fokozatú sebességváltó
A vizsgált Power Shuttle verzióval 40 km/h sebesség, mászósebesség (0,3 km/h), terhelés alatti irány- és fokozatváltás, illetve a szinkronfokozatok váltása a kuplungpedál használata nélkül érhető el. A Power Shuttle erőátvitel Declutch vezérléssel és Power Five nyomatékváltóval együtt dolgozik. A Power Five funkcióval (HI-LO nyomatékváltó elektrohidraulikus kapcsolással, 20% nyomatéknövelés) lehetővé válik a sebességfokozatok számának megduplázása  a sebességváltókarba épített zöld nyomógomb segítségével. A Power Shuttle erőátviteli változat (elektro-hidraulikus irányváltó+Speed Five (alap sebességváltó) +mászófokozat+ Power Five) összesen 40 előre- és 40 hátrameneti fokozatot tartalmaz.

A Declutch vezérlés (narancsszínű gomb a sebességváltó karon) és a Reverse Power Shuttle irányváltó (narancsszínű elektrohidraulikus irányváltó a kormányoszlop bal oldalán) lehetővé teszi a tengelykapcsoló nélküli váltást és az irányváltást minden sebességfokozatban.
A gépkezelő elmondása szerint a rendszer nagyon jól működik, könnyen kezelhető. Mivel nagyon sok előre- és hátramozgást végeznek a munkafolyamat során, az irányváltó használata fokozott kényelmet nyújt. A sebességfokozatokat szinte lépcsőhatárok nélkül tudja kiválasztani, a vontatmány terhelésének megfelelően. Régen a lába nagyon elfáradt az állandó kuplungolás miatt, most azonban
erre nincs is szükség, a sebváltókarba integrált nyomógomb funkciójának köszönhetően.
A szerkezet jól bírja a fokozott igénybevételt. Az eltelt időszakban egyszer kellett utánállítani,amit a szakszerviz gyorsan, laptopra telepített program segítségével a helyszínen el is végzett. A hidraulikus működtetésű olajfürdős TLT tengelykapcsoló lágy és határozott TLT indítást tesz lehetővé, megelőzve ezzel a munkaeszközök károsodását. A kardántengely 540 fordulat/percről 1000 fordulat/percre kapcsolható át.

Első híd
Az öszkerékhajtású első hidat elektrohidraulikusan lehet kapcsolni. 55o-os bekormányzási szöge biztosítja azt a jó manőverező képességet, amelynek köszönhetően a traktor igen szűk helyeken is könnyedén mozog. Viszont a rendszeres rövid fordulók és az, hogy a traktor csak szilárd burkolatú úton közlekedik, az első gumiköpenyek idő előtti kopását eredményezte.
Az oldalanként külön elhelyezett belső-nedves tárcsafék, amely az IBS fékrendszernek köszönhetően a hátsó fékekkel kombináltan működik, mind a négy keréken együttes, nagyon jó fékhatást biztosít.

Hidraulika
A gépkapcsolat működtetéséhez az itteni feladatok esetében a traktor hidraulika-rendszerét nem kell használni, mivel a takarmánykeverő-kiosztó kocsi önálló egységgel rendelkezik, amelynek kezelőpultja a fülkébe van elhelyezve. Ezért itt most csak a bemutatására hagyatkozunk:
A hidraulika-rendszer maximálisan 85 liter/perc térfogatáramot biztosít. Alapfelszereltségként 3 kihelyezett pótvezértömbbel rendelkezik, ezek száma – opcióként – 5-re emelhető.
A kihelyezett szelepek működtető karjait a gépkezelő jobb oldalánál lévő konzolon találjuk. A pótvezértömbök közül kettő joystick-kal vezérelhető (pl. homlokrakodó működtetéséhez), hármat pedig a hátrébb lévő kék színű karokkal irányíthatunk. A gépet 2. kategóriás hárompontfüggesztéssel szerelték, amely maximálisan 4350 kg emelőerővel rendelkezik.
Szabó Imre elmondása szerint ez a „full felszereltségű” szemenkénti vetőgép tökéletes munkavégzéséhez is elegendő.

Vezetőfülke
A Vision fülkéje szinte csupa üveg, biztosítva ezzel a körkörös, nagyon jónak mondható kilátást, amit felfelé még tetőablak is kiegészít. Bár ezen a gépen nem volt homlokrakodó, de a felszerelés lehetősége mindenképp adott. A fülke tágas és csendes, a kezelőszervek kézre esnek, a légrugós ülés a vezető testsúlyához, a kormányoszlop a termetéhez állítható, ezzel is növelve a „pilóta” komfortérzetét.
A műszerek jól leolvashatóak, a traktor sebességét és a kardántengely pillanatnyi fordulatát külön-külön digitális kijelző jeleníti meg. Az üzemanyagszintet jelző műszer pontos képet ad a tankban lévő gázolaj mennyiségéről.
A fűtés nagyon rövid idő alatt kellemes hőmérsékletet biztosít, a manuális klíma, amely az  alapfelszereltséghez tartozik, még a nagy üvegfelületek ellenére is hatásosan működik a nyári hőségben. A fülkén elhelyezett munkalámpák előre és hátra is kellő fényt biztosítanak a tökéletes munkavégzéshez.

Az elektromos rendszer 12 V-os. Az áramellátás biztosítása érdekében a fülkében egy főkapcsolót helyeztek el. A vezető ülése mellett egy pótülés található, amely azonban a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető kényelmesnek.
Princes Ferenc azt is elmondta, hogy a fülkén már kétszer kellett zárat cserélni, bár ezen igazán nem csodálkoznak, hiszen a géppel reggelente 19, délutánként 15 mixet kevernek, és ez alkalmanként 4-szeri kiszállással és évi 365 nappal szorozva komoly próbatételt jelent a szerkezetnek.
Csendes, áztató eső esetén, ha poros a fülke, az elülső rész rövid túlnyúlása miatt a sáros víz éppen a szélvédő felső részére csöpög.

Karbantartás
A traktort a folyamatos munkavégzés biztosítása érdekében ugyan három kezelő használja, de a karbantartást – megegyezés szerint – Princes Ferenc látja el. Ez a művelet leginkább a folyadékszintek ellenőrzésére, zsírzásokra, a légszűrő cseréjére és a kötelező 250 üzemóránkénti szervizre  (ezt saját kiképzett szervizesük végzi a garanciális idő leteltével) korlátozódik.
Egyszer kellett üzemanyag szivattyút cserélni garanciális idő alatt, az alkatrész rendkívüli meghibásodása miatt. Az előre nyíló motorháztető a karbantartási munkák során könnyű hozzáférést biztosít a motorhoz.

    

Összegzés
A Landini Vision 95 Power Shuttle típusú traktor egy nagyon jól kezelhető, megbízható, kényelmes, üzembiztos, üzemanyag-takarékos, jó árértékarányú modell. Valószínűleg nem véletlen a népszerűsége sem, bár a forgalmazó közlése alapján jellemzően nem az elektrohidraulikus vezérlésű, irányváltós típusból adnak el többet. Ennek oka, hogy – ahogy Szabó Imre is elmondta – az egyszerűbb változat is megfelelt az elvárásoknak, és – legyünk őszinték – az ár is meghatározó tényező. Márpedig a Landini Vision 95 jó vételnek számít, pláne, ha a mögöttes forgalmazói és szervizhátteret is figyelembe vesszük.
Időközben Fehér Ottó, a Landini termékmenedzsere arról is tájékoztatta lapunkat, hogy a traktor modellfrissítésen esett át, és 2008 év végétől már csak az új, Vision 100 nevű típus rendelhető, amelynek motorja már a TIER III. környezetvédelmi normát teljesíti.

Hatala László
Landini Vision 95 Power Shuttle Műszaki adatok

A forgalmazó állásfoglalása
A gumikopással kapcsolatban: Mivel a gépet csak betonon és szűk helyeken használják, így nagy a bekormányzási szög, ezért a szlip is igen jelentős, ami a gyorsabb gumikopáshoz vezet. Ezeket a traktorokat alapfelszereltségben olyan normál mezőgazdasági gumival szerelik, amely a földeken való munkákhoz és közúti közlekedéshez vegyesen használhatók.
Ebből is kitűnik, hogy a megrendelés során nagyon fontos az esetleges speciális igényeket megemlíteni.
Ajtózárcserék: Az ajtózár a felhasználók szerint is az átlagot messze meghaladó igénybevételnek van kitéve, így fordulhatott elő, hogy többszöri cseréjére volt szükség.
A piszkos esővíz a fülkéről történő lecsöpögéséről: Hasonló esettel még nem találkoztak, ilyen jelzés nem érkezett feléjük. Az új típusok megjelenése, az új fülkekialakítás megoldás lehet a problémára.
Axiál kft. Baja


Ez a cikk a GÉPmax 2009/01 - januári számában jelent meg.