Fliegl Gigant ASS 299 pótkocsi, DLZ teszt – Ha a méret a lényeg…



A Fliegl Gigant ASS 299 típusú, Dolly-forgózsámolyos pótkocsi futóműve 10 m hosszú teknő hordozására képes, így térfogata eléri a 46 m3-t. 33 tonnás összsúlya szintén kiemelkedő. A nyerges letolókocsit a gyakorlatban is kipróbáltuk. A termelőüzemek szállítás feladatainak volumene folyamatosan emelkedik, amiből logikusan következik, hogy a szállítóeszközök is egyre nagyobbak. A raksúly- és méretbeli korlátok felső határát egyre többször nem a gyakorlat, hanem a törvényalkotók határozzák meg. A Fliegl nagy, ASS 299 típusú letolós nyerges vontatója „ezen a határon mozog”. Az ASS 299 elvileg akár 46 tonnás összsúlyú is lehet (ebben az esetben a futómű öttengelyes). Egyes országokban (így pl. Oroszországban) ez a méret engedélyezett Összsúly: 33 t Németországban azonban az egész szerelvény (beleértve a traktort is) megengedett össztömege 40 tonna ezértaz általunk is kipróbált háromtengelyes verzió elfogadható kompromisszumnak tűnik. Ekkor ugyanis háromszor 10 tonna tengelyterhelés, plusz 3 tonna vonórúdterhelés engedélyezett. Így még akkor sem hágjuk át a törvényt, ha a pótkocsit egy 10 tonnás traktorral vontatjuk. Csak akkor érdemes a négy- vagy öttengelyes változat beszerzése mellett dönteni, ha sokat közlekedünk nehezen járható dűlőkön, és mindenképpen 8 vagy több kerék teherbírására van szükség. Súly szempontjából ugyanis a háromtengelyes kocsi számít a legkedvezőbb verziónak: minden további tengellyel kb. 600 kg-mal csökken a rakomány lehetséges tömege. A tesztgép önsúlya 11300 kg (saját mérés). Ez nem túl sok – a max. 35 m3 térfogatú 23 tonnás tandem pótkocsik már több mint 8,5 tonnát nyomnak. A letolókocsi esetében (a billenőplatós pótkocsikkal ellentétben) csak egy fő alvázkeret van (220×110 mm IPE profil), amely nehezen járható terepen teljes rakomány szállításakor kissé eltekeredik. A Fliegl szerint ez teljesen normális jelenség. Trükkös futómű Az ASS 299 a vonórúd csúcsától a kocsi végéig 12,6 méter hosszú – ez a törvény értelmében túl sok egy pótkocsinak. A tekintélyes méret megtartása érdekében azonban a Fliegl talált egy kiskaput: az elülső forgózsámoly egy Jost nyereg segítségével lekapcsolható, ezáltal a vonórúd és maga a pótkocsi két külön járműnek tekinthető. Ily módon csak azt az előírást kell szem előtt tartani, miszerint a szerelvény maximum 18 m hosszú lehet. 11,3 t üresen A tesztgép futóműve hat 650/50-R-22.5 méretű kerékből áll. 33 tonnás megengedett össztömeg mellett minden kerékre 5 tonna jut. Teljes rakománynál és max. 60 km/órás sebességnél (opció) a kerekeket így meglehetősen nagy terhelés éri. A légnyomást 2,5 bar-ra kell beállítani. Mi a pótkocsit nagyrészt szilárd útburkolaton használtuk, ahol a kerekek kapacitása elegendőnek bizonyult, de a szintén rendelhető 700/65 R22,5-ös abroncsok megfelelőbb kapacitásúnak tűnnek. Ezekkel azonban 5 cm-rel nőne a kocsi magassága, ami már így is eléri a 357 cm-es határt. A sokat közlekedni kívánók számára inkább a 445/65 R22.5-ös abroncsokat ajánljuk, ezekkel ugyanis érezhetően csökkenthető a gázolaj-felhasználás. Ha a vontatást tehergépkocsival végezzük, akkor a fogyasztás 35 l/100 km alatt marad. Felár ellenében légrugózás is rendelhető. Ezzel a kiegészítővel az ASS nagyobb tempó mellett is nyugodtanfut, így az abroncsok kevésbé kopnak, illetve terepen a kocsi jobban alkalmazkodik a talaj egyenetlenségeihez. Ezen kívül a pótkocsi 120 mm-rel emelhető vagy süllyeszthető, ami jól jöhet időnként a munkák során. Rakodótér: 46 m3 A Fliegl letolókocsik oldalfalai 50cm széles, négyszeresen hajlított horganyzott lemeztáblákból állnak. A szerkezet ilyenfajta kialakítása növeli a stabilitást, és a 2,5 mm-es falvastagság mellett így az önsúlyból is sikerült lefaragni, a hagyományos teknős felépítményű billenőplatós kocsik oldalfala ugyanis általában 4 mm vastag. Szükség esetén az egyes lemezek cserélhetőek. A szegmentált szerkezet hátránya az, hogy a raktéren belül található fugákban szennyeződés ülhet meg, ami igencsak megnehezíti a tisztítást. A teknő a felső peremnél 10 m hosszú, alul pedig a ferdén álló tolófal miatt 9,4 méteres. 2,0 m-es elülső falmagasság és 2,38 m-es belső szélesség mellett így 46 m3 rakodási térfogat áll rendelkezésre. Ezt a kapacitást nem lehet egyhamar felülmúlni! Nagy azonban a túltöltés veszélye: búzából simán ráfér több mint 30 tonna, ez a súly viszont a közúton már nem engedélyezett. A teljes térfogatot csak könnyű szilázs szállítása esetén lehet nyugodt szívvel kihasználni. A leürítés remekül megy… A Fliegl leürítő rendszere bebizonyította hatékonyságát. A csúszó sínekből és a toló padlóból álló mechanizmus jóvoltából a legkülönbözőbb rakományok ürítése is minden helyzetben megbízhatóan és a borulás veszélye nélkül megoldható. A toló rendszer legerősebben kopó részei a műanyagból készült sínelemek. Az oldalsó 10 mm-es szigetelést minden 3-5. évben cserélni kell. Amennyiben a tömítések újak, úgy az ASS-ből jóformán semmi nem potyoghat ki. Ami mindenképpen pozitívum: a három vízszintes helyzetű toló munkahenger olajigénye egyáltalán nem nagy, 40 l olaj kell a feltöltéséhez. Ez biztosan nem mindegyik 23 tonnás billenőplatós pótkocsi rendszeréhez elegendő. Így saját fedélzeti hidraulikára sincs szükség.     … de a leborítás gyorsabb Sajnos az olyan pörgős munkáknál, mint pl. a silózás, hosszabb ürítési időket kell bekalkulálni. A rakomány tömegének és a traktor hidraulikája teljesítményének függvényében a leürítés kereken 35 másodpercig tart. A lebillentés ennél természetesen gyorsabb. A letolókocsinál viszont jobban lehet szabályozni az ürítést, mint ahogy ez egy megbillentett hídnál megoldható volna. Összességében tehát mérlegelni kell, mi a fontosabb: a problémás rakományok (pl. baromfitrágya) esetében is a biztonságos, de kicsit lassú leürítés vagy a gyors lebillentés. A rakomány elülső része a nyomás következtében erősen összetömörödik. Ezt a hatást sajnos el kell fogadnunk. A szilázs és gabona leürítésekor az oldalfalak csak kis mértékben türemkedtek ki, annak ellenére, hogy egy feszítőkötelet sem használtunk a teknő felső peremén. Itt ugyanis két túlméretezett négyszögű cső (120×120 mm) végzi a merevítést. Koordinációs nehézségek Az ASS 299-cel lehetőleg csak előrefelé szabad haladni, a tolatás ugyanis korántsem élvezetes. Ez természetesen a 12,6 méteres hosszúság, illetve a hátul található tandem aggregát számlájára írható. Ezen túlmenően a Dolly-egység kanyarodáskor fellépő, oldalirányú kilengését sem szabad alábecsülni; végtére is a forgópont 100 cm-rel a tengely középvonala előtt található. Az ASS gond nélküli kezeléséhez elég térre van szükség – ez a pótkocsi nem fér el szűk udvarokon, silókban vagy csarnokokban.     Nagyon jó menet közbeni tapasztalatok Az ASS 299 még teljesen megrakodva, 33 tonnás össztömeggel is nyugodtan fut, ilyen eredményt egy tridem pótkocsi nem tud felmutatni. A vonópontot érő terhelés eléri a 4 tonnát, ezért szükség van egy stabilan montírozott alsó felfüggesztésre. A letolókocsi bármely ömlesztett rakománnyal könnyedén boldogul. Szilázs szállításához azonban csak akkor használjuk, ha nem kell áthaladni vele a silón, és nem kell sokat tolatni! A kritikus pont A munka során egy gyenge ponttal találkoztunk: kanyarokban az ASS hátsó kerekei nem mindig követik a fordulási ívet. A két tengely 185 cm-re található egymástól. Erre a nagy távolságra azért volt szükség, mert így a törvény értelmében mindegyik tengely 10 tonna súlyt vihet. Kisebb távolságnál csak 9 t/tengely lenne megengedett. A hátsó tengely ugyan kormányozható, de a vezető mégsem tudja mindig kikalkulálni a tandem kerekek pontos útját. Ehhez– jobb híján – hozzá kell szokni. Nehéz traktor – kevesebb rakomány Érthető, hogy az ASS 299 vontatása igen nagy teljesítményt követel: a 33 tonnás kocsi tempós mozgatásához minimum 250 LE szükséges. Rövid utakhoz 200 LE-s traktor is elég, amelynek a súlyozását 10-12 tonnához kell beállítani. Ebben az esetben ugyanis a vonóerő még a nehezen járható utakon is elég lesz. Ügyelni kell arra, hogy minél nehezebb a traktor, annál kisebb tömegű lehet a rakomány, hiszen összesen csak 40 tonna közlekedése a megengedett. A támasztóláb hidraulikus, munkahengere egyszeres működésű. Ez megfelelő is volna, de a mi kocsinknál a rugós visszaállítás nem mindig működött optimálisan. Jó megoldás, hogy a hátsó fal nyitása/zárása szintén egy egyszeres működésű hengerrel történik. A vezetőt azonban nagyban segítené, ha lenne egy olyan kontroll lámpa, amely jelezné a fedél tökéletes lezárását, ennek pozícióját ugyanis a fülkéből nem lehet pontosan megállapítani. Az elülső két kémlelőnyílás (30×40 cm) nagyobb is lehetne.

Technikai adatok
Megengedett össztömeg:

33 000 kg

Önsúly:

11 300 kg

Raktér:

1010×238 cm

Oldalfal magassága:

125-220 cm

Oldalfal/aljzat anyagvastagsága:

2,5 mm/3 mm

Olajszükséglet:

38 l

Abroncsozás (tesztkocsi):

650/50-22.5

Keret szélessége:

90 cm

Összegzés Az ASS 299-es nyerges letolókocsi a maximális teherbírás és a kedvező menettulajdonságok tekintetében igazán jó választásnak mondható. A tridemek teknői általában max. 9 méter hosszúak. Mivel az ASS tehergépkocsira is átkapcsolható, ezért különösen a hosszú utakhoz jelent optimális, rugalmas és vonzó koncepciót. A 10 m-es kocsi leürítése minden alkalommal megbízhatóan ment, a stabilitás kifogástalan. Az érem másik oldala az, hogy a letolás kb. 35 másodperc időt vesz igénybe. Az ASS 299-nek nagy helyre van szüksége, és a tolatás vele szintén nem egyszerű. A 11,3 tonnás, kis önsúly következtében nagy rakomány szállítható. A vonórúd hosszánál figyelembe kell venni, hogy a pótkocsi elején a tolószerkezet 150 cm-rel előrenyúlik, így kanyarodáskor a traktor hátuljánál szűk lehet a hely. A légrugós futómű egyenletesen fut. A 650/50 R 22.5-es abroncsváltozat három tengelynél az alsó határt jelenti. Aki tehát nagy mennyiséget szeretne biztonságosan célba jutatni és leüríteni, az jó döntést hoz az ASS 299 megvásárlásával – amennyiben elég nagy udvarral és mellé még egy legalább 250 LE-s traktorral is rendelkezik. Dicséret és kritika Koncepció: A különálló Dolly forgózsámoly jóvoltából a pótkocsi (hosszát tekintve) a jogszabályi keretek határain még éppen belül marad: az ASS 299-es 12,6 m hosszú, és 10 m-es teknővel rendelkezik. A tehergépkocsira való átkapcsolás megfelelően megy. A hosszú ASSnek azonban nagy helyre van szüksége. ●●●●○ Futómű: nagyon egyenletes futás a közúton –különösen a légrugós kivitelnél (opció). Kedvező önsúly (11,3 t). A 33 tonnás össztömeghez a 650/50-R22.5-ös abroncsok még éppen megfelelőek. Kanyarodáskor a tandem tengely útját nem lehet pontosan kiszámítani. ●●●●○ Leürítés: Bevált rendszer, amely a 10 méter hosszú raktérnél garantálja a dőlés veszélye nélküli biztos leürítést. A billentéshez képest hosszabb, 35 másodperces a lerakodási idő. Új betétekkel jó tömítés. A letolórendszer elülső része messze előrenyúlik. ●●●●○ Egyéb: Maximális térfogattal rendelkező, de könnyen túlterhelhető kocsi, amely drágább egy tridem futóműves pótkocsinál. Vontatásához legalább 250 LE-s traktor szükséges. ●●●●○ dlz [m3 id="megjelent-gm" ev="2009" ho="04" honev="áprilisi"] >