Claas Quadrant 3300 -– a sebesség maga



Az optimális bálaméretről sokat lehet vitatkozni, tény azonban, hogy napjainkban a 90-cm magas bálának van a legnagyobb gazdasági jelentősége. Ezért is döntött a Claas egy új bálázó megalkotása mellett. Ezt a célt megvalósítva hozta létre a cég a QUADRANT 3300-ast, amelyik a megnövelt bálaméret mellett számos újítást is tartalmaz.

Hajtás

Az egész gépen egyenes vonalú hajtásátadások vannak minden egység között, mivel csak tengelyt, kardántengelyt és szöghajtást használunk. Ennek a megoldásnak több előnye is van: ilyen például a kis karbantartásigény (nincs lánc); a gazdaságosság, mivel kisebb a teljesítményigénye; a kisebb rezgés a gép vázán, mivel tökéletes szinkronban vannak a részegységek, ami biztonságot jelent.

Normál körülmények esetén a gép teljesítményigénye 200 LE-nél kezdődik. Sem nyírócsavar, sem lánchajtás nincs a szerkezetben, mivel minden egységet leoldókuplungos nyomatékhatárolóval védünk. A fenti kialakításnak köszönhető az egyedülálló INTERAKTÍV védelem, ahol két független kuplungot kapcsolunk össze egymással. Amennyiben a raffer bedugulna, a nyomatékhatároló old, és jelet adva a rotor is leáll, így az eltömődést beavatkozás nélkül, önmaga szünteti meg.

Rendfelszedő

A 2,35 m-es szélességével 4 sorban elhelyezkedő, vezérelt ujjas, rugósfogas rendfelszedő meghajtása mechanikus, és leoldókuplunggal védett. Az egyenletes anyagáramot a fogak felett elhelyezett duplagörgős rendleszorító biztosítja. A rendfelszedő mindkét oldalán önbeálló tarlókerekek találhatók, amelyeken keresztül nem képződik feszültség. Ezt követi az új tervezésű rotor, amely spirálisan elhelyezett dupla, négyágú csillagokból áll, és 50 cm-es átmérőjével és 160 f/p-es fordulatszámával továbbítja az anyagot az előtömörítő kamrához. A nem aprítós kivitelű gépnél is ugyanez a rotor található a dupla csillagokkal, ezáltal ténylegesen minden terményféleség minden körülmény között biztonsággal bálázható.

Előtömörítés

Innen a terményt a már ismert raffer rendszer a préscsatornába továbbítja. A 9 villából álló raffer vagy folyamatosan továbbítja az anyagot, vagy az anyagmennyiség és anyagáram függvényében változtatja a tömörítési ciklusokat. És itt következik a másik nagyon fontos újítás: az előtömörítő csatornában két szinten elhelyezett csappantyúk figyelik a tömörített anyagot és ennek megfelelően – akár automatikusan – változik az előtömörítés ciklusa. Mindaddig nem történik feladás a préscsatornába, amíg az anyag nem megfelelően tömörített. Alapesetben három módban tudunk bálázni:

1.: nagy hozamú rend,

2.: kis hozamú rend,

3.: automata; ez utóbbi üzemben a gép az anyagáram érzékelésével, annak megfelelően váltogatja az 1. és 2. módot az előtömörítésnél.

Új vezérpálya gondoskodik arról, hogy a raffer minden esetben mélyen a csatornába nyúljon a rotor mögé, a lehető legtöbb anyag továbbítása érdekében. A másik módosítást a rövid tömörítőciklusok jelentik, amelyek révén valóban a tömör anyag kénytelen „megnyitni” a csappantyúkat, hogy a feladási ciklus következzen.

A mérnökök a raffer túlterhelés elleni védelmét is megváltoztatták. Most a leoldókuplunggal párhuzamosan, a vezérlődugattyúban is. Abban az esetben, ha a nyomás túl magas, a rendszer leállítja a rotort és a rendfelszedő hajtását. Így már nincs szállítás, a gépkezelőnek csak meg kell állnia, és a fordulatszámot csökkenteni, hogy a leoldókuplung újra erőzáró legyen.

Kötözés

A kötözőrendszer teljes egészében a 3400-asból került átvételre. A 6 darab kötözőfej excenterrel úgy vezérelt, hogy 25%-kal több idő jusson a teljes kötözési ciklusból a csomó készítésére. Emellett a kötözőfejek rábillennek a tűkre, hogy a zsineget a tűtől könnyebben és gyorsabban át lehessen venni. A CLAAS találmánya a kötözőfej; az ezzel kapcsolatos több évtizedes tapasztalatnak köszönhető, hogy a bálánkénti egyszeres csomókötés is tartós és biztos, sőt zsineget takaríthatunk meg vele.

A CLAAS a kötözőfej tisztítására is nagy hangsúlyt fektetett. A hidraulikusan meghajtott ventilátorok 160 km/h sebességű levegőt fújnak. Hogy a kötözőfej még hatékonyabb lehessen, a zsírozócsatornáit felülre helyezték át.

Préscsatorna

Az anyag a rendfelszedőtől a rotoron és az előtömörítőn keresztül nagy sebességgel és mennyiségben érkezik a 90×120 cm keresztmetszetű csatornába, ahol a 46 löket/perc ütemű „dugattyú” üti bálába. A 3 méter hosszú préscsatorna két oldalába két-két önbeálló támasztékot építettek, amelynek köszönhetően a dugattyú visszahúzódása után az egységek a csatorna belseje felé benyílnak, így a már tömörített bálát megtámasztják, hogy az ne rugózhasson vissza. A bálacsatorna vége 5 munkahengerrel, hidraulikusan szűkíthető, a nagyobb tömörség érdekében. Az utolsó centiméterek viszont kitágulnak, hogy az elkészült bála még a gépen kifeszülhessen a zsineg ellenében, így stabilan, alaktartóan érkezzen a földre. A bálahossz beállítását, mint sok más funkcióét is a terminálon lehet nyomon követni vagy szabályozni.

Kezelés

A gépkezelőnek a figyelmét csak a COMMUNICATOR kezelőegységre, illetve az anyagáramra kell összpontosítania. Nem kell nyelvtudás sem a gép kezeléséhez, mivel minden információ szimbólumokkal rendelkezik, így nem kell elolvasni semmit. A gép mindenről informálja a kezelőjét, aki a nagy kijelzőn keresztül folyamatos tájékoztatást kap a gépben zajló eseményekről. A bála és a bálázási folyamat minden paramétere – présnyomás, kenési intervallum – beállítható. A terminál 9 különböző programozott beállítást képes tárolni, amelyeket bármikor előhozhatunk, emellett fontos tájékoztatást ad az éppen aktuális leterheltségről a felszedőnél vagy éppen az előtömörítőnél, a rend/anyagáram minőségéről, az utolsó 3 löketnél a bála átlagos elmozdulásáról (ebből a készülő bála tömörségére lehet következtetni), illetve a tömörítőciklusok számáról két feladási ütem között.

Kialakítás

A hosszabb „vonórúdnak”köszönhetően jobb a rálátás a rendfelszedőre és annak működésére. Amikor ezt nem használjuk, akkor a gépet az alapfelszereltségnek számító hidraulikus támasztólábra parkoltatjuk. Mivel a gép tömege közel 11 500 kg, emiatt, illetve a gép által készített bálák súlyából adódóan ezt a modellt csak tandem futóművel, 500/55-20” kerekekkel forgalmazzuk. Opcióként, kormányzott tandem futóművel, 620/50-22,5” kerekekkel is rendelhető.

Mindezek felett a nedvességmérő szenzor, a bálakilökő funkció, a görgős bálarámpa, az automatikus központi zsírzás, a kétkörös légfékrendszer és a színes kijelzős kamerakészlet is alapfelszereltség.

A lényeg, röviden:

Amennyiben a tapasztalati bálatömörség 165 kg/m3, úgy könnyen kiszámolható, hogy egy átlagosnak mondható 2,6 m3-es (0,9×1,2×2,4) bála várható tömege 430 kg alakul. Önmagában ez sem elhanyagolható érték, de ha hozzávesszük, hogy ilyen tömegű bálákat ez a gép 35-40 másodpercenként képes készíteni, akkor az óránkénti teljesítménye (102 bála/óra×430 kg) közel 44 tonna. Más megközelítésből: egy átlag 2 t/ha szalmahozamú területen óránként minimum 20 ha felbálázható.

Összefoglalva

A CLAAS az új bálázóval abban a piaci szegmensben is képes bálázót kínálni, amelyben a 90 cm-es bálamagasság a mértékadó. Ez a modell jó alternatíva lehet olyan gazdaságokban, ahol az apróra szecskázott szalma nem fontos, de szalmát és/vagy lucernát termelnek.

A műszaki megoldásai révén a fent említett növényeken felül kukoricaszár, fűszéna és Miscanthus is gond nélkül bálázható. Teljesítmény tekintetében az új bálázó biztosan megállja a helyét, és jól illeszkedik kisebb-nagyobb testvérei közé. A mostanában jellemző időjárási viszonyok között mindenképpen kiemelkedő jelentősége van az elérhető napi bálázási teljesítménynek, így ezzel a géppel nem maradhat takarmány vagy szalma a földeken.
Albert Csaba
Axiál Kft.


Ez a cikk a GÉPmax 2012/03 - márciusi számában jelent meg.