Claas Lexion-600 Gépmax Teszt – Kevesebb veszteség, nagyobb teljesítmény, komfortosabb



Közeleg az aratás ideje, és egyre többet lehet hallani arról, hogy idén a nagy szárazság miatt kevesebb termény kerül a magtárakba, mint a tavalyi évben. Sajnos a gabonák valóban megsínylették az eső hiányát. Ha jön is a csapadék, azt legtöbbször nagy „robajjal” teszi, sokszor igen jelentős pusztítást hagyva maga mögött. Időjárásunkat a szélsőségek jellemzik. Ilyen körülmények között is jól jöhet egy nagy teljesítményű betakarítógép. Ha még azt is fi gyelembe vesszük, hogy az emberi erőforrás is egyre drágább,  akkor  különösen  jól  járhat  az, aki  megfelelő  műszaki  jellemzőkkel rendelkező kombájnt tudhat a magáénak.  Persze,  lehet  ennek  hátulütője is, ha a „technika ördöge” jelentkezik, és kiderül, hogy nem megfelelően kiépített a gép mögötti műszaki háttér. E   havi   magazinunkban   a   besnyői Sallai Imre Mezőgazdasági Szövetkezet Claas Lexion 600-as gépét teszteljük,   ahol   régi   hagyománya   van   a nagyteljesítményű     betakarítógépek használatának.    Matkovics    László műszaki  igazgató  és  Erdélyi  László gépkezelő    egyaránt    segítségünkre volt  abban,  hogy  minél  többet  megtudjunk a Claas zászlóshajójáról és a munka  során  szerzett  tapasztalatokról. Először  arról  érdeklődtünk,  miért esett a választás erre a márkára és típusra. –  A   választásunk   indoklásához 1996-ig  kell  visszanyúlnunk,  amikor is a régi E típusú kombájnjainkat szerettük volna lecserélni – kezdte válaszát  Matkovics  László.  –  Már  ki  is néztünk  egy  márkát,  abból  is  három darabot, amikor megjelent cégünknél a  Claas  üzletkötője,  és  egy  németországi  útra  invitált  bennünket.  Akkor még a Mega változatok voltak ismertek  itthon,  de  az  utazás  célja  éppen egy újdonság bemutatása volt. Nehezen,  de  elfogadtuk  a  meghívást,  és ekkor      találkoztunk      először      a Lexionnal.  A  gép  paraméterei  és  a megismert  teljesítményadatok  alapján az látszott, hogy nekünk ebből az újdonságból kettő is teljesíti elvárásainkat.  Munkaszervezés  szempontjából is könnyebbnek láttuk a velük elvégezhető  feladatokat,  így  megváltoztattuk  eredeti  tervünket,  és  2  db Claas Lexion 480-ast rendeltünk (ezek voltak Claas első rotoros kombájnjai). A  Magyarországra  került  öt  gép  közül kettő a miénk volt. A tapasztalatok   velük   kapcsolatban   kedvezőek voltak,  bár  akadtak  műszaki  problémáik,  viszont  a  gyártó  és  az  akkori kereskedő is teljes mértékben mellettünk  állt,  és  gyorsan  elhárították  a felmerülő hibákat. Ha kellett, éjszaka jöttek javítani. Öt év eltelte után kaptunk  egy  újabb  jó  ajánlatot  a  forgalmazótól,  és  lecseréltük  a  kombájnjainkat újakra, amelyek szintén ilyen típusúak  voltak,  de  400  LE  feletti  motorteljesítménnyel.  Ezek  már  nagyon megbízható   gépeknek   bizonyultak, aztán hat év után, egy újabb lehetőséget meglovagolva váltottunk a Lexion 600-ra, amelyek a 480-asnál is minden tekintetben többet tudnak. –  Mekkora vágóasztalokkal vásárolták ezeket a gépeket? –  Kilenc    métereseket    választottunk hozzá, mivel ekkora motorteljesítmény  mellett  vétek  lett  volna  az előzőek hét és felesét használni; olyan gyorsan  kellene  vele  haladni,  amit már sem a kezelő, sem a gép nem tudna elviselni, és ez csak a munka rovására menne. Így sem egyszerű feladat egész nap az 5 km/h-ás sebesség mellett   dolgozni,   de   megvásároltuk   a Laser Pilot (automatikus kormányzási rendszer) egységet, ami lényegesen megkönnyíti  a  kezelő  munkáját. A kombájnt ennek  köszönhetően  nem kell  kormányozni,  a  kezelő  sokkal jobban  tud  figyelni  minden  másra, ezáltal  növelhető  a  napi  teljesítménye. A kukoricához Conspeed 12/75 C  soros  merev  adaptert  használunk. Mivel a repce termesztése mellett akkor még nem tettük le egyértelműen a voksot,  így  utólag  vásároltuk  meg  a Biso repcetoldatot, holott ha ez előbb tisztázódik,  jobb  lett  volna  a  Variós gabonaasztal, amelynek előnyeit jobban ki tudnánk használni. –  Mekkora  területről  és  milyen növényeket  kell  betakarítania  a  két gépnek évente? –  Gabonából  1200-1400  ha-t,  500-600 ha-t kukoricából, 400 ha-t napraforgóból és 100 ha repcét. Tehát évente  mintegy  2300-2500  ha-t  vágunk  le összesen.  Napi  teljesítményük  30-40 ha  volt  tavaly,  10  órás  műszak  alatt, de  az  idén  ez  valószínűleg  50  ha-ra fog nőni a szárazság miatt, mivel most lényegesen kisebb szalmamennyiséggel  számolunk.  Ezt  a  teljesítményt  5 t/ha-os  búzában  tudtuk  produkálni, árpában  ettől  valamivel  kisebb  teljesítményt  értünk  el  a  géppel.  Kukoricában a szárító teljesítménye szab határt, pedig ott csak az egyik gép dolgozik. Ezt egyébként úgy rendezzük, hogy az egyik a napraforgóban, a másik pedig a kukoricában dolgozik, és ez  évente  cserélődik,  az  egyenletes terhelés érdekében. –  Mekkora   szemveszteséget   regisztrálnak? –  Van egy vonal a szemveszteségmérőn, ami 1%-ot jelent, és ez a gyári beállítása. Ez alá nem engedjük, azaz nagyobb   veszteséggel   nem   dolgozunk – nem minden a sebesség! –  Milyen    tisztán    dolgozik    a Lexion? –  Ez az egyetlen paraméter, amelyben  nem  éri  el  a  kisebb  kombájnok jellemzőit. Úgy gondoljuk, olyan nagy a  teljesítménye,  hogy  a  rostafelülete már  kevés  ekkora  mennyiséghez.  Ez napraforgónál és repcénél volt leginkább tapasztalható. –  Hogyan  alakul  a  tört  szemek aránya? –  Ez  nagyrészt  beállítás  kérdése, de olyan nagy a dob és olyan tág határok  között  állítható  a  fordulatszáma,  hogy  a  szemtörés  nem  volt  jellemző.  Igaz,  a  tisztaság  rovására  is inkább a veszteséget és a tört szemek arányát     minimalizáljuk.     Véleményünk szerint a terményt még tovább tisztíthatjuk az előtisztítókkal a szárítás előtt, csak minél kevesebb maradjon a földön, és minél kevesebb mag törjön. –  Mi kerül leszecskázásra? –  A  papírgyár  közelsége  miatt  – amelynek  nagy  a  szalmaigénye  –  a búzaszalmát a földről eladjuk, és így azt nem szecskázzuk; csak az árpáét, a repceszárat és a kukoricát. –  Milyen   fogyasztási   értékeket tapasztaltak    ekkora    teljesítmény mellett? –  Én a kezdetek óta gyűjtöm ezeket az adatokat, amelyek nagyon eltérőek,  és  nagyban  függenek  az  időjárástól,  a  termés  mennyiségétől,  a  talajtól. Ha jó a termés, akkor igazán jó a fogyasztás, rosszabb esetben a fajlagos mutatók is romlanak, mert a területet minden esetben be kell járni. –  Hogyan  látják  az  opcióválasztás lehetőségét? –  A  mi  gépünk  felszereltsége  így jó,  ahogy  most  van.  A  600-as  Lexion már eleve egy jól felszerelt gép. Amit lehet  még  rendelni  hozzá,  az  a  hozamtérképezés,   az   automata   kormányzás – ezt utóbbit mi is kértük –, a   lejtőkiegyenlítés,   a   dobfordulatszám-csökkentő (erre csak nagyon érzékeny  növények  esetén  van  szükség), a varioasztal. Amit fontos kiegészítőnek tartunk és  a  későbbiek  során  meg  fogunk rendelni,  de  jelenleg  még  nem  vagyunk  rá  felkészülve,  az  a  GPS  és  a hozamtérkép,  ami  megtakarításokat hozhat. Gumiköpenyből  a  majdnem  legszélesebbet  választottuk,  hiszen  számunkra   elsődleges   a   talajnyomás csökkentése,   de   fontos   figyelembe venni   a   közlekedési   lehetőségeket, mert  a  széles  gumizás  megnöveli  a kombájn   szélességét,   nehezítheti   a közúton  való  haladást.  Nekünk  szerencsére  a  közelben  vannak  a  földjeink, így a mi haladásunkat ez a korlátozás nem befolyásolja. –  Ki végzi a karbantartást? –  Nálunk  a  kombájnosok  gépszerelő  végzettségűek,  így  a  javításokat és a karbantartásokat is ők végzik. A két gépünk üzemeltetése 4 fő kezében van.  Reggel  kezdik  a  karbantartást, majd  kimennek  dolgozni.  Azért  bíztuk mindezt négy emberre, mert így a gép  a  10  órás  műszakot  ténylegesen végigdolgozza,  és  a  kezelők  is  mindenre oda tudnak figyelni. –  Hogyan  sikerült  megoldani  a gépek kiszolgálását? –  Eredetileg, a régebbi Lexionoknál olyan   szerelvényeket   használtunk, ahol a traktor két pótkocsit húzott, és egy  ürítés  egy  pótkocsit  töltött  meg. Ezzel a megoldással két egység győzte  a  feladatot,  és  csak  nagyon  távoli  táblánál  kellett  még  egyet  bevetni. Ma  viszont  két  nagyobb  teljesítményű traktor egy-egy 18 t-ás pótkocsit vontatva végzi el ezt a munkát. –  Milyen  a  „gyári”  szerviz  és  az alkatrészellátás? –  Már  az  előző  szériánál  is  alig, ezeknél  a  gépeknél  pedig  egyáltalán nem fordult elő olyan meghibásodás, hogy  a  szakszervizhez  kellett  volna fordulnunk. Az alkatrészek tekintetében is már nagyon régóta eredményes a  kapcsolatunk  a  kereskedővel.  Egy telefon, és már hozták is, amire szükségünk  volt.  A  kopó  alkatrészek  egy részét mi magunk raktározzuk, a többit kihozzák, ha kérjük. Erdélyi   László   arról   kérdeztük, hogy milyen tapasztalatai vannak az új  technika  működtetésével  kapcsolatban,  és  miben  különbözik  ez  a kombájn az előzőektől. –  Lényegesen egyszerűbb a beállítások elvégzése – mondta a gépkezelő.  –  Minden  elvégezhető  a  fülkéből, és ez nem tart 5 percnél tovább. A fedélzeti  elektronikai  rendszer  (Cebis) egy felügyeleti rendszerrel is rendelkezik,  és  ha  bármi  rendellenesség, akár  egy  ékszíjcsúszás mutatkozik,  a  monitor  ezt  is  rögtön jelzi. Emellett a kombájn gépbeállítási menürendszerén   24   növény   gyári alapbeállítása is megtalálható. Abban az  esetben,  ha  a  gyári  beállítás  nem megfelelő, úgy az egyénileg módosítható és tárolható. Ezen kívül a rendszer számos információt kijelez és sok paramétert   kiszámol,   amelyek   egy speciális  nyomtatóval  a  nap  vagy  a munka végeztével kinyomtathatóak. Az  átvétel  előtt  a  kereskedő  egy oktatást  szervezett,  ahol  megtanítottak a használatára, így amikor megérkezett a gép, már minden egyszerűen ment. A   kezelhetősége   szintén   sokkal jobb  a  korábbinál,  a  joystick-kal  sok mindent vezérelhetünk, és még programozni is tudunk róla bizonyos vágóasztal-beállításokat.    Így    például álló  gabonából  a  dőltbe  való  átállás pillanatok  műve.  Az  automata  kormányzás  segítségének  köszönhetően nem  olyan  fárasztó  a  munkavégzés, nem kell annyira koncentrálni jobb és bal oldalra. A fülke nagyon kényelmes, még a klíma is automata. A kezelőülés melletti  hűtőben  hidegen  tarthatjuk  az üdítőnket.   Nagyon   gyorsak az  ürítések,  amit  menet  közben teszünk meg, de így sem tart  tovább  3-4  percnél.  Kukoricában napi 40 ürítést számoltam.  A  napi  karbantartások  szintén  gyorsan  elvégezhetőek.   A   gép   méretét vonulásnál     először     még szokni kellett, csakúgy, mint a  vágóasztal kocsiról  való fel-   és   levételt,   de   mivel mindösszesen egy csatlakozó van, így az összekapcsolás  már  gyorsan  ment.  A fülke    is    lényegesen    nagyobb az előzőnél, és a pótülés  is  fotelszerű  kényelmet nyújt a használónak. Motor/hajtásrendszer Az új, 16 literes, V8-as motor maximális  teljesítménye  431  kW/586  LE (EWG  80/1269), amely  100  1/perces fordulatszám-csökkenés    esetén    41 kW/56 LE többletteljesítményt kínál. Ezáltal  mindig  elegendő  erő  áll  rendelkezésre  a  maximális  áteresztőképesség  biztosításához.  Az  elektronikus   motorvezérlés   extrém   teljesítményigényeknél is alacsony fajlagosüzemanyag-fogyasztást   biztosít.   A hatékony hűtőrendszer új aktív tisztítórendszerrel van szerelve, amely állandóan  és  automatikusan  tisztítja  a hűtőt.  A  motorok  megfelelnek  a  legújabb  EUROMOT  III  a  kipufogógáz normáknak. A 2 sebességes OVERDRIVE hajtómű  munka-  és  szállítási  üzemmódja megspórolja  az  időrabló  kapcsolási folyamatokat,  emelkedőn  való  haladáskor pedig jól jön az a jelentős vonóerő, amit tapasztalhatunk. Vágóasztal A nagy teljesítményű vágóasztal a nagy áteresztőképesség alapja. Segítségével  a  terményáram  a  lehető  legegyenletesebben jut el a cséplőszerkezethez. Ezáltal lesz a gépben rejlő teljesítmény teljes mértékben kihasználható.  A  teljesítmény  növekedik,  az üzemanyag-fogyasztás csökken. A   vágóasztal   fel-   és   leszerelése gyorsan  elvégezhető,  a  többfunkciós kapcsolónak   köszönhetően   Ez   egy központi  összekötőelem  a  hidraulikus  és  elektronikus  funkciók  számára, amely a hidraulikacsatlakozókat a hidrosztatikus    motollahajtáshoz    is tartalmazza. A vágóasztal lágy indítását egy ún. Soft-Start automatika biztosítja. Segítségével elkerülhetők a hirtelen terhelésimpulzusok a hajtóműben, illetve a tengelykapcsolókban,  és  az  adapter élettartama  megnő. Apropó  biztonság:  az  új  vágóasztalfék  segítségével az adapter azonnal megállítható, ami különösen  fontos  a  kő-  és  egyéb  tárgyak  gépbe  kerülésének  megakadályozásához. A ferdefelhordóra szerelt porelszívás  segítségével  még  poros aratás  alatt  is  tiszta  rálátás  nyílik  a vágóasztal teljes méretére. A  LASER  PILOT  elektro-optikai érzékelők segítségével érzékeli az álló és a levágott termény határát. Az érzékelő a bal, illetve a jobb oldalra  is  felszerelhető,  és  vonuláskor behajtható. APS+ROTO PLUS=CLAAS HYBRID RENDSZER A  CLAAS  HYBRID  RENDSZER két  találmány  összeépítésének  eredménye:  ez  pedig  nem  más,  mint  az APS cséplő- és a nagy hatékonyságú ROTO PLUS leválasztórendszer. A LEXION 600 gyors magleválasztásának  az  az  igazi  alapja,  hogy  10-szer  nagyobb  a  termény  haladási  sebessége a rotorok és a kosarak között, ugyanakkor    a    –    szalmarázóládás kombájnokéhoz képest – nagy centrifugális  erőnek  köszönhetően  nedvesebb szalmában is biztonságosan dolgozik. A  megfelelő  anyagáramot  biztosító gyorsítódob, az új kialakítású 7/18-as csépkosár és az utóverődob kombinációjából álló cséplőszerkezet zavartalanul biztosítja a tőle elvárt teljesítményt, folyamatos és kíméletes magkezelés  mellett.  Az  automatikus  és terményfüggő         (Auto Crop Adjust) gép beállításnak köszönhetően a cséplődob fordulatszáma és a kosárhézag egyszerűen beállítható. A gabonáról kukoricára vagy más nagy szemű terményre történő átszerelés problémamentesen elvégezhető. Egyszerűen  csak  ki  kell  cserélni  a gyorsítódob alatti MULTICROP kosarakat. Ez néhány perc alatt elvégezhető, miközben a cséplőkosár érintetlen marad. Az  új  7/18-as  drótos  cséplőkosár első négy kosársorában 7, míg a hátsó tartományban 18 mm-es réseket találunk. A jól bevált párhuzamos kosárállítás  is  a  kiváló  cséplési  minőséget segíti. Csak  egy  csavarra  van  szükség  a cséplőkosár kétoldali egyenletes beállításához.   Ugyanakkor   a   beépített hidraulikus túlterhelés elleni védelem még  az  idegen  testek  okozta  sérülések  előtt  lehetővé  teszi,  hogy  a kombájn     rizikómentesen, mindig a teljesítményhatárán dolgozhasson. Az  APS  cséplőrendszer  utóverő dobja a kicsépelt szalmát két különálló  anyagáramra  választja  szét,  és  két egymással  ellentétesen  forgó,  nagyteljesítményű rotorba vezeti be. Ezeknek  a  rotoroknak  a  forgó  részei  excentrikusan  vannak  csapágyazva,  és úgy  lettek  méretezve,  hogy  roppant nagy  centrifugális  erőt  is  kibírjanak, amellyel az utolsó gabonaszemek is kiválaszthatók  a  szalmából.  A  LEXION 600    számára    új, nagyteljesítményű   rotorokat fejlesztettek. A leválasztás még hatékonyabb, a szalmakezelés még kíméletesebb és a szalmaminőség tökéletes. A hosszú szalmaszálakból  remek  rend  készíthető, amely később tökéletesen bálázható. A rotorok fordulatszáma a vezetőülésből  variátor  segítségével  kényelmesen  beállítható.  A  CEBIS  segítségével 350 és 1.010-es percenkénti fordulat  között  lehet  fokozatmentesen szabályozni – mégpedig függetlenül a cséplődob  fordulatszámától.  Ez  nem csak a legkülönfélébb termények termény-  és  szalmakímélő  fordulatszámának gyors megválasztását teszi lehetővé, hanem általa a gép megfelelő teljesítménye  is  egyszerűen  elérhető. A LEXION 600-as elektromosan állítható  rotortakaró  lemezekkel  rendelkezik, ezáltal a leválasztó rotorok felületét  még  tökéletesebben  lehet  szabályozni. A vezetőfülkéből kényelmesen,  szakaszonként  változtathatók  a  rotorok kosarának leválasztófelületei, és ezáltal a tisztítószerkezetre kerülő törek mennyisége is. A változtatható leválasztófelületek  segítségével  bármilyen aratási körülmény esetén maximális leválasztás érhető el. Tisztítás A  JET  STREAM  tisztítórendszert speciálisan  a  ROTO  PLUS  leválasztó rendszerhez  fejlesztették  ki.  Az  56%-kal megnövelt első ejtőlépcső 150 mm magas lett. Az előkészítő asztal teljesen kihúzható. Az egyenletes és folyamatos széláramért a megnövelt áramláskiegyenlítő csatorna és a 8 rekeszes turbinaventilátor  2  elkülönített  szélcsatornája  gondoskodik.  A  rostafelületek 6,2 m 2 -re növekedtek, és a vezetőfülkéből elektromosan állíthatóak. Automatikusan felnyíló magtartály A  12.000  literes,  felnyitható  tetejű magtartály  segítségével  a  kombájn  a hosszú  aratási  szakaszokkal  is  megbirkózik. Ugyanakkor – a nagy ürítési teljesítménynek köszönhetően – a tartály kiürítése sem vesz sok időt igénybe;   mindösszesen   3-4   percre   van szükség,  és  az  óriási  tartály  ismét üres.  Mindezek  összességében  jelentősen  növelik  a  napi  teljesítményt. Közúton  történő  vonuláskor  a  magtartály egyszerűen lecsukható. Fülke A  tágas  VISTA  CAB  vezetőfülke bőséges  helyet  biztosít.  Az  utas  számára egy teljes értékű ülés áll rendelkezésre.  A  3  ponton  állítható  kormányoszlop dőlésszöge és magassága minden kezelő számára beállítható. A nagy teljesítményű A/C MATIC automata  klímaberendezés  gondoskodik arról,  hogy  akár  meleg,  akár  hideg külső  hőmérsékletnél  is  kellemes  hőmérséklet  uralkodjon  a  vezetőfülkében. Az utasülés alatt található különálló  hűtőmodullal  rendelkező  hőszigetelt hűtőbox elegendő helyet biztosít a  romlandó  ételek  és  a  nagyméretű üdítőitalos  palackok  vagy  dobozok számára is. A  többfunkciós  kezelőkar  segítségével tökéletes finomsággal változtatható  a  haladási  sebesség.  Ezenkívül erről a karról szabályozható a haladási  irány,  illetve  a  vágóasztal  egyéb funkciói,  mint  például  a  motollaállítás,  de  itt  található  a  vágóasztalfék, valamint a magtartály ürítőcsigájának kinyitásáért, illetve az ürítésért felelős nyomógombok is. Az  információk  megjelenítéséért, az   adatok   rögzítéséért,   a   rendszer működtetésért  és  folyamatos  figyeléséért  az  elektronikus  fedélzeti  rendszer, a CEBIS a felelős. A nagyméretű, könnyen leolvasható képernyőn mindig a kombájn üzemállapotának megfelelő  paraméterek  jelennek  meg,  és ezen kívül számos fontos funkció működése is lehívható. A kezelőterminál tisztán  tagolt  képernyőjén  magától értetődő ábrák segítségével juthatunk a megfelelő információkhoz. A  LEXION  600-as  akár  éjszaka  is ugyanolyan  hatékonysággal  arathat, mint  nappal.  A  világításrendszere  a teljes munkaterület megfelelő megvilágításáról  gondoskodik.  Xenon-terménymegvilágító  és  6  db  fényszóró teszi lehetővé, hogy a 9 m-es vágóasztalra  is  a  legjobb  rálátás  nyíljon.  A tarlómegvilágítás,  az  oldalsó  világítás,   a   kormányzotthíd-megvilágító fényszórók  és  a  tolató  fényszórók  a legutolsó  szögletet  is  megvilágítják. Az   oldalburkolatok   alatt   található fényszórók  karbantartáskor  a  szerelők munkáját segíthetik. Claas Lexion 600 műszaki adatai Hatala László A forgalmazó hozzászólása A   szemetes   termény   megjelenése   a magtartályban nem feltétlenül a „ kevés” rostafelület eredménye. Napraforgóban a szemetesebb terményminőséget az is okozhatja    a    LEXION    kombájnoknál, hogy a kalászos növények után nem kerül  kiszerelésre  az  APS  cséplőrendszer gyorsító   és   főkosara   közé   szerelhető cséplést  elősegítő  dörzsbetét.  Ez  jelentős  törekmennyiséget  okozhat,  amelynek  következményeként  szemetesebb termény kerülhet a magtartályba. A másik tennivaló a beállítások finomítása. A LEXION 600-as kombájnban is alkalmazott  CLAAS  HYBRID  rendszer  független állíthatóságot biztosít az APS és a ROTOPLUS  rendszerek  között.  Az  elektromos rotortakaró  lemezek  alkalmazása  és  a megfelelő rotorsebesség megválasztása jelentős  mértékben  növelheti  a  szemtisztaságot! Nagy István Claas termékmenedzser, Axiál Kft. [m3 id="megjelent-gm" ev="2009" ho="06" honev="június-júliusi"] >