Case-IH Puma 125 Gépmax Teszt – A Bizalom kötelez



A tél utolsó napjainak egyik borús reggelén indultunk Balatonszabadiba, hogy ott készítsük el a következő tesztet a Forrás családnál, akiknek fedett színe alatt már régóta Case márkájú gépek, mégpedig 5 traktor és 2 kombájn sorakozik. Útközben még próbálta kivillantani foga fehérjét a tél, de mire a célhoz érkeztünk, már ragyogó napsütés fogadott. Az, hogy jó helyen járunk, már abból is látszott, hogy az udvar közepén ott csillogott a teszt alanya, amiről az utolsó vízcseppeket törölgették le a gazdaság ügyes kezű dolgozói. S hogy az időjárás se tudjon megtréfálni, a fotózással kezdtük a géppel való ismerkedést, utána pedig Forrás Gábort, a Tengeri Kft. ifjú szakemberét az eddigi tapasztalataikról kérdeztük. – Családunk már régóta bizalmat szavazott a Case IH traktor- és kombájnmárkának, amelyek 1200 ha-s gazdaságunk „igavonói”, illetve az Invest Kft.-nek, aki importőre és kereskedője is ezeknek a gépeknek – kezdte válaszát a fiatal termelő. – Így nem volt kérdéses, amikor újabb választásra került sor, hogy milyen típus mellett tegyük le a voksunkat. Egy olyan kompakt traktort kerestünk, amellyel a növényvédelemtől, a vetésen át, a szállítási munkákig minden feladatot meg tudunk oldani, sőt még egy négyvasú Kverneland váltvaforgató ekével a talajmunkákba is be tud segíteni.  A „bestia” 2008 tavaszán érkezett meg egy tesztút kapcsán, és olyan jól teljesített, hogy nem volt kérdés többé számukra, hogy megvegyük- e. Könnyedén emelte, ill. dolgozott a minden opcióval felszerelt Monosem szemenkénti vetőgéppel, fordulékonyan, kellő erőtartalékkal működtette a Gambetti légzsákos, vontatott permetezőt a vegyszerezési munkáknál, optimálisnak ígérkezett a szállítási feladatoknál, még a laza, sáros területen is. A gép az átvétele óta még csak 680 üzemórát  teljesített, s bár ennyi idő alatt tartósteszt- tapasztalatokat ugyan nem szerezhettünk, de az eddigiek alapján nagyon megkedveltük, és a véleményünket szeretnénk az olvasókkal megosztani. A PUMA sorozat 125-140-155-ös típusai csak nemrég színesítik a palettát, miközben nagyobb testvéreik, a 165-180-190-210-esek már régebben. Megfelelő erőtartalékok A traktor az alábbi műszaki paraméterekkel rendelkezik: 6 hengeres, 6.75 literes, hengerenként négyszelepes, turbófeltöltős, intercooleres Case IH-Cummins motor, amely teljesíti a Tier III-as károsanyag-kibocsátási normát. Magasnyomású, közös nyomócsöves common rail technológia, elektronikus üzemanyag-vezérléssel. Névleges teljesítménye: 127/93 LE/ kW (ECE szerint), ugyanez teljesítményvezérléssel: 152/112 LE/kW. Maximális nyomatéka 593 Nm, 1400 percenkénti fordulatszám mellett, amely teljesítményvezérléssel: 620 Nm, 1600 percenkénti fordulatszám mellett (prospektus adat). A teljesítményvezérlés funkció az összes Puma modellen alapfelszerelés, és ez további 37 LE teljesítmény leadását teszi lehetővé bizonyos körülmények esetén,1000-es TLT fordulatszám használatakor, vagy 16.-nál nagyobb sebességfokozatban történő közúti vontatás esetén. Az állandó motorfordulatszám funkció állandó motor- és TLT-fordulatszámot biztosít a terhelés változásától függetlenül, az optimális üzemanyag-felhasználás érdekében.A rendszer memóriájában két állandó fordulatszámérték tárolható. Az automatikus motor leállítás funkció leállítja a motort, ha az érzékelők túl magas hűtőfolyadék hőmérsékletet, vagy túl alacsony olajnyomást érzékelnek. A traktor biodízel üzemanyaggal is üzemeltethető. – Eggyel nagyobb kategóriájú hasonló de más szériájú traktorhoz képest is érezni lehet az erőt, amire ez a traktor képes, tehát nem az a „lefulladós” fajta! – folytatja Forrás Gábor. Nagyon jó a fogyasztása, szemenkénti vetőgéppel: 2,0-2,5 l/ha, őszi szántásban – négyfejes váltvaforgató ekével, réselt  kormánylemezzel, 30-32 cm mélyen szántva – pedig 18-20 l/ha. Kiváló a kezelhetősége, és a megbízhatóságára sem lehet panasz. Szállításnál nagyon érezni azt az erőtöbbletet, ami a  teljesítményszabályzásból ered. A súlyelosztása szintén jó; tarlón haladva, ahol folyamatosan 10-15 cm-t süpped a traktor kereke, dinamikusan, jól lehetett vele haladni, jól húzta a pótkocsit. A korszerű technikának köszönhetően a károsanyag-kibocsájtás mértéke is nagyon kedvező. Ráadásul a Puma igazán csendes munkahelyet is biztosít. 19×6-os full powershift sebességváltó. A Puma-sorozatot alapesetben 18×6-os full powershift váltóval látják el. Opcióként kétféle 19×6-os váltó is választható hozzá, melyből egyik az ún. Economy, amely 40 km/h maximális menetsebességet tesz lehetővé 1.650 motorfordulatszámon – ez az üzemanyag-takarékos szállítási feladatoknál hasznos –, a másik pedig 50 km/h maximális menetsebességet biztosít 2.060 motorfordulatszámon, a szállítási idő csökkentése érdekében. Tesztünk alanya az utóbbi opcióval rendelkezik. A mászó fokozatok további  10 sebességfokozat kapcsolását teszik lehetővé 225 m/h-tól az 1,6 km/h menetsebesség-tartományban, 2200-as motorfordulatszámon. A közúti és szántóföldi automatikus fokozatváltás megkönnyíti a gépkezelő munkáját. A kormányoszlopra szerelt Power Shuttle irányváltó a tábla végi fordulók esetén, vagy homlokrakodó felszerelésekor lehet hasznos. A Multicontroller V-vel a traktor kezelése még egyszerűbb. Forrás Gábor elmondása szerint a rendszer nagyon jól működik, könnyen kezelhető, bár megjegyezte; ezt a számos előnyt még egy fokozat nélküli váltó tudná teljessé tenni. A TLT fordulatszáma 540/540E/ 1000 fordulat/perc fokozatok közül választható ki, és a meghajtását közvetlenül a motor lendkerekéről kapja. A Puma TLT vezérlési rendszere automatikusan kikapcsolja a TLT hajtását, amint a 3-pont felemelkedik, majd visszakapcsolja, amikor visszasüllyed. Ez az opció felvehető a táblavégi forduló programok közé, és a felhasználó szerint nagyon hasznos funkció. Emellett kiemelte a kardántengelylágy indítási lehetőségét, ami fokozatosan növeli a nyomatékot, a munkagép hajtásláncának kímélése érdekében. Ez a funkció a Krone bálázóval végzett munkák során bizonyul igen hasznosnak, amely eszközzel kukoricaszárat is bálázott, és ennél a munkaműveletnél is megmutatkozott a traktor ereje, rugalmassága. Stabil, jól rugózó konstrukció Az automatikus összkerékhajtás és differenciálzár szükség esetén automatikusan ki- és bekapcsol. Az automatikus és manuális üzemmód közötti átkapcsolás lehetőségével a gépkezelő függesztett és vontatott munkagépek használata esetén is egyaránt kihasználhatja a traktor maximális vonóerejét. Az aktív rugózott mellső híd lágy járást és nagyon jó komfortot biztosít a kezelő számára, másrészt növeli a stabilitást. Forrás Gábor szerint más rugózott hídhoz képest is érezhető a különbség a Puma javára. Már többféle rugózott híddal szerelt traktorral dolgozott, de ennél egészen más komfort érzett, illetve stabilitást tapasztalt, még akkor is, ha nagyobb sebességgel közlekedve, függesztett munkagépet szállítva egy bukkanón hajtott át. A konstrukció úgy lett kialakítva, hogy már a traktor „hasa” alól megtámasztja a hidat. A kormányzása a nagy orrsúly ellenére is könnyű. Függesztett munkagép nagyobb szállítási sebessége esetén, vagy homlokrakodóval végzett munkáknál a traktor kisebb mértékben leng be hosszirányba. A 105 mm-es mozgástartományúhíd rugózási rendszere a híd gyorsulását és kitérését méri. A csillapítást egy hidraulikus akkumulátor és regeneratív szeleprendszer végzi, amely terheléstől függő automatikus önszintezést is tartalmaz. Az alapfelszerelés részét képező kormányzott mellső sárhányók nagyobb bekormányzási szög elérését teszik lehetővé. A fordulási sugár mértéke kedvezőnek mondható: ez 5,45 m. A traktor nyomtávjának változtatása ebben az esetben a felnik fordításával lehetséges, bár a tulajdonosok speciális ápolókerékkel oldják meg ezt a feladatot. A vizsgált gépen 1.000 kg-os orrsúly volt, amely 2 db 250 kg-os és 1 db 500 kg-os egységből áll. Le- és felszereléséhez rakodógép szükséges. Erős hidraulika-rendszer Az elektronikus vezérlésű, zárt központú, terhelésérzékelős rendszer pontosan reagál a vonóterhelés legkisebb változásaira, így a térfogatáram folyamatos. A hidraulika-rendszert 113 l/ perc térfogatáramot biztosító, változtatható térfogat-kiszorítású szivattyú látja el. A traktor 4 standard mechanikus, vagy – a Multicontroller változat esetén – 5 elektronikus kihelyezett hidraulikakör-vezérlő szeleppel rendelhető.  Tesztünk alanyát még hidromotor csatlakozóval is felszerelték, amely külön opció. Az összes Puma traktor könnyen kezelhető erőszabályzással rendelkezik. A 3-pont függesztés maximális emelőereje 8257 kg. A sárhányóra szerelt 3-pont és TLT kapcsolók segítségével a fülke mellől is megoldható a munkagépek fel- és levétele.  Forrás Gábor elmondása szerint a hidraulika-rendszer nagyon erős, miközben finom mozdulatokkal jól szabályozható, és játszi könnyedséggel emeli fel az emelt tartálytérfogatú műtrágyatartállyal, mikrogranulátum-szóróval és vetőmaggal teli Optima szemenkénti vetőgépet is. A hidromotoros gépek üzemeltetése is zökkenőmentes. Kényelmes munkakörülmények A Surround Vision kabin a hatalmas üvegfelületeivel nagyon jó kilátást biztosít körbe, 360 fokos szögben, és ehhez még tetőablak is párosul. Tágas belső tere ideális munkakörülményeket teremt vezetőjének. A tesztgépben pótülés nem volt beszerelve, így annak kényelméről nem tudunk beszámolni. A vezetőfülke rugózási rendszere – a rugózott üléssel – biztosítja a minél kisebb vibrációt, a vezető kényelme érdekében. Ennek hatékonyságáról szuperlatívuszokban beszéltek a gépet használók: „– A hűtésfűtés nagyon jó klímát biztosít, és kizárja a port; segítve ezzel az elektromos kapcsolók védelmét.” A zajszint 69 dB (A), ami jónak mondható.      A fülke „A” oszlopára szerelt műszerfalról, ami ötletes megoldás, nagyon sok információ olvasható le, és ez éjjel-nappal jól látható. Ezen az egységen kapott helyet többek között a vízhőfokmérő, az üzemanyagszint-jelző, az olajnyomásmérő, a motorfordulatszám-mérő, a kilométeróra, az üzemóra-számláló kijelzője, a kardántengely-fordulatszám visszajelzője, szlip kijelző, beállítási lehetőségek, (pl. a megtett út, munkaeszköz szélessége, szervizintervallumok, stb.) és egy sor kontrollámpa. Az állítható jobb kartámaszba integrálták a Multicontroller V egységet néhány kezelőfunkcióval és az opcionális elektro-hidraulikus joystick-kal, valamint egy kiegészítő monitorral. A kezelőszervek nagyon jól elérhetőek. A lámpák kapcsolóit külön blokkban helyezték el. Gyakrabban cserélnek olajat A traktort több kezelő is használja, és a napi ellenőrzéseket és karbantartásokat a munkák megkezdése előtt mindenki maga végzi el, sőt erre műszakváltáskor is sor kerül. Mivel a gép még garanciális, így a forgalmazó által végzendő szervizeket az Invest Kft. szervizese végzi, akinek munkájával, hozzáértésével a tulajdonosok elégedettek. A motorháztető egyben, felfelé nyílik, jó hozzáférést biztosítva a motorhoz és a hűtőrendszerhez. A gyár 600 üzemóránkénti motorolaj- és szűrőcserét ír elő, de Forrás Gáborék úgy gondolják, leszűkítik ezt az intervallumot, és sűrűbben cserélik, annak ellenére is, hogy Case IH olajat használnak. A traktordiagnosztikát a gyári szerviz laptop számítógép segítségével helyben, könnyen el tudja végezni. Összegzés A Case IH PUMA 125 traktor egy üzemanyag-takarékos, robosztus felépítésű, könnyen kezelhető, kényelmes, sőt sok tekintetben a nagyobb társait is lepipáló, környezetbarát gép. Mint ahogy már említettük, felhasználónknál még igen kevés üzemórát teljesített, így tartósságáról, megbízhatóságáról csak az eltelt háromnegyed év viszonylatában beszélhetünk, ezért inkább a traktor bemutatására és a rövid távú tapasztalatokra hagyatkoztunk. Ez idáig semmiféle meghibásodással nem találkoztak. Forrás Gábor szavaiból ítélve mindenesetre kijelenthető, hogy a Puma 125 az eddigi rövid használati idő alatt is a család kedvence lett – azzal a kitétellel persze, hogy a gép a fokozatmentes váltóval szerelve lenne igazán minden igényt tökéletesen kielégítő. Hatala László Case IH Puma 125 Műszaki Adatok A forgalmazó kiegészítése: A fokozatmentes hajtómű már rendelkezésre áll a Puma CVX típusokban, igaz csak 160 lóerő feletti tartományban, valamint 140 lóerőtől a CVX-CVT típusokban. A mellső pótsúlyok választhatóak kézzel mozgatható 45 kilogrammos változatban is, igaz, ekkor a maximális összpótsúly kb. 740 kg. Várkonyi Bence INVEST Kft. [m3 id="megjelent-gm" ev="2009" ho="03" honev="márciusi"] >