VarioSens-2010, a Fliegl új, automata trágyaszóró-vezérlő rendszere



A magyar mezőgazdaságban a FLIEGL névvel sokan a letolókocsikat azonosítják, ami nem is csoda, hiszen az ASW-k (abschiebewagen) működési elve a cég szabadalmi tulajdonát képezi, azaz szorosan kötődik a Fliegl nevéhez. A letolókocsik mellett persze számtalan más termék szerepel még a német cég palettáján. A 2009-es őszi hannoveri kiállítás is megerősítette azt a tényt, hogy szinte minden  gyártó  a  billentéses  ürítést felváltó,  annak  ismert  hátrányait  kiküszöbölő,  új  megoldást  keres.  Legtöbben   a   letolásos   ürítést   választják,  de  más  megoldások  is  születtek. Mára  biztosan  kijelenthetjük,  hogy  a letolásos  ürítés  előnyösebb,  mint  a billentés. A letolás közismert előnyei: – elmarad  a  súlypont  megemelése,  az  összeálló  termény  „lezúdulása”, – ferde helyzetben álló kocsi is gond nélkül üríthet – a  legjobb,  a  hátrafelé  történő  ürítést valósítja meg, miközben nincs szüksége  magas  szabad  térre,  így alacsony  raktárakban  is  jól  használható, – normál  szállításra  a  legmegfelelőbb  eszköz,  és  emellett  több  más célra is alkalmazható, mivel különböző   adapterekkel   felszerelhető (átrakócsiga,  trágyaszóró,  aprítékfúvó, takarmánykiosztó, stb.), – a letolás adagolható, – légrugóval  a  legjobb  rugózás  biztosított, – cserefelépítményes  alvázzal  bálaszállító vagy tartályos felépítményre cserélhető a szekrény, – elektronikus   mérleggel   felszerelhető, kialakítása  miatt  mindig  támaszkodik  a  traktorra,  így  az  jobban „kapaszkodik”. A Fliegl letolókocsi második generációs mozgópadlós megoldása miatt az egyik legjobb letolórendszer: – mértani megvezetése a legjobb – fenéksúrlódása a legkisebb (kisebb  munkahenger,  kevesebb  olajszükséglet), – megosztott munkahenger-elrendezés, előnyös konstrukció. A  Fliegl  innovatív  gondolkodásának,  folyamatos  fejlesztéseinek  köszönhetően   mindig   törekszik   arra, hogy az általa gyártott pótkocsik kezelhetőségét  egyszerűbbé  és  gazdaságosabbá tegye. Ez a letolókocsiknál sincs  másképp  –  amelyeket  ugyebár könnyedén átalakíthatunk trágyaszóróvá. Ehhez illeszkedik a következőkben bemutatott újdonság is. A  „VarioSens  2010”  elektronikus vezérlő-  és  ellenőrző  rendszer  gondoskodik az olyan anyagok, mint trágya, komposzt és iszap, egyenletes és hatékony kijuttatásáról. Ez nagymértékben   megkönnyíti   a   trágyaszóró használatát, hiszen az – kényelmesen és egyszerűen – a fülkéből szabályozható  és  működtethető.  Sikeresen  elkerülhető  a  szóróhengerek  eltömődése, a felesleges állásidő, így a traktor  teljesítménye  optimálisan  kihasználható, amivel időt, üzemanyagot és pénzt  lehet  megtakarítani,  illetve  a szerves  trágya  jobb  elosztásának  köszönhetően  a  terméshozam  is  megnő. Ha a Fliegl letolókocsit trágyaszóráshoz  ezzel  szerelik,  akkor  az  több szempontból is előnyös. Az új vezérlő- és ellenőrzőrendszer szíve  egy  szenzor,  amely  érzékeli  a forgatónyomatékot,  pontos  méréseket  végez,  és  jelet  küld  az  irányító komputernek, amely ezt feldolgozza, és  ennek  alapján  gyorsítja  vagy  lassítja a letolás sebességét. A rendszer „Load-Sensing”    módból    „állandó áramlás”  módba  átkapcsolható.  Egy színes  TFT  kijelzőn  keresztül  a  gépkezelő a kabinból egy nyomógomb és egy  „potméter”  segítségével  gyorsan beállíthatja a letolás sebességét és más munkafolyamatokat, és így  automatikusan  lefuttatható a következő: – a szóró bekapcsolása, – a fordulatszám mérése (a további munkafolyamatokat akkor engedélyezi, ha ez a megfelelő értéket eléri), – zárózsilip kinyitása, – a  letolás  teljes  sebességgel elindul, miután a zsilip  a  szóróhengereket  szabaddá tette, – a  letolás  sebessége  csökken,  miután  a  kiszórandó  anyag  a  szóróhengerekhez ér, – a letolás állandó sebességgel megy,  ha megfelelő a fordulatszám, – a szóróhengerek a szórandó anyagot  maximálisan egyenletesen szórják, – a  letolófal  automatikusan  visszamegy  a  kiindulópontba,  ha  kifogyott a szórandó anyag, zárózsilip visszazár. A kijelzőn a kezelő látja az aktuális forgatónyomatékot  és  a  letolófal  aktuális  sebességét. Ezen kívül jelzi, hogy mely lépések futnak automatikusan. Előnyök:  az  új  „VarioSens  2010” vezérlő-  és  ellenőrzőrendszer  a  forgónyomaték  mellett  a  letolóhenger fordulatszámát   is   folyamatosan   ellenőrzi.  A  szóróhenger  megállásánál azonnal  kikapcsolja  a  letolást,  hogy elkerülje  a  szóróhátfal  sérüléseit.  Jelenleg nincs hasonló, letolókocsikhoz elérhető   rendszer   a   piacon,   amely ilyen    kimagasló    tulajdonságokkal rendelkezne: – a  fordulatszámmérő  szenzor  egyszerűen és stabilan van beépítve, a fordulatszámmérést     semmilyen más tényező nem zavarja, – a vezérlőtömb átkapcsolható  az  energiahatékony „Load-Sensing” állásból    az    „állandó olajellátás” módba, ami a régebbi traktoroknál fontos  lehet,  mivel  azok  nem rendelkeznek   „Load-Sensing”    hidraulikavezérléssel, – minden szenzor mágneses elven működik; nem tartalmaz  mechanikus,  mozgó  részeket;  víztömített;  nem  érzékeny  a szennyeződésre. A „VarioSens” vezérlés fontos előrelépés  a  trágyaszóró  használhatóságának növeléséhez. BN www.fliegl.com [m3 id="megjelent-gm" ev="2010" ho="08" honev="augusztusi"] >