Unimog: Sokoldalú haszongépjármű a mezőgazdaságban



A Mercedes-Benz az Agritechnica 2009 kiállításon

Azoknak a látogatóknak, akik Hannoverben a kiállított vontatótípusok iránt érdeklődtek, érdemes volt felkeresniük a 9. csarnokot. Itt állította ki ugyanis a Mercedes-Benz a speciális tehergépkocsikat. A kiállított három jármű a teljes Unimog-sorozatot bemutatta.

Ezek egyike volt az Unimog U20, egy Gmeiner só-, illetve homokszóróval és egy Mulag kaszával. Ezt a kompakt eszközhordozót elsősorban önkormányzatok használják. A második jármű, az Unimog U 500 Agrár egy hagyományos eszközszállító, amelyre Dücker vízszintes tengelyű szárzúzót és Söder platót szereltek fel, míg a harmadikon, az igen mobil off-road terepjáró U 5000-en egy Dammann permetező kapott helyet.

Kép

Az Unimog előnyei: szállítás a mezőgazdasági ágazatban

Bár a mezőgazdaság elsődleges célja az élelmiszer-előállítás, az ágazat erősen szállításorientált. A “német mezőgazdasági cégek évente 500 millió tonna terméket szailitanak — a szállítás során megtett út hossza pedig egyre csak nő. Az ilyen utak során, a legnagyobb ellenfél az idő, főleg ha figyelembe vesszük a mezőgazdasági tevékenységek szezonális jellegét. A gabonafélék, a cukorrépa, a kukorica, a burgonya és az olyan speciális növények, mint a földieper, egy nagyon szűk és behatárolt idő alatt kerülnek le a földekről, és jutnak a piacra vagy a feldolgozóüzembe. Ezt a helyzetet a mezőgazdasági ágazat speciális logisztikai rendszerének kell kezelnie. A cukorrépát például átlagban 90 kilométerre kell szállítani, míg a kukoricát, gabonát és burgonyát általában csak 20-30 kilométerre. Ráadásul egyre nagyobb jelentőségű lesz a kukorica- és fűbiomassza szállítása a központi fermentáló silózókba. Miután a szilázst a biogázüzem feldolgozta, a fermentált anyagra másutt lesz szükség — például trágyaként a földekre juttatják ki. Mindegyik részfolyamathoz szükség van a szállításra, s a kapcsolt szolgáltatást leggyakrabban mezőgazdasági szállítócégek végzik, ezeknek ugyanis megvan az a szükséges logisztikai rendszere, amellyel a hagyományos mezőgazdasági vállalkozások általában nem rendelkeznek. Az Unimog gazdaságos megoldást kínál a mezőgazdasági logisztika számára már a kezdetnél: ez a gép ugyanis erőt képvisel. Sőt, az Unimog előnyei közé tartozik a sebessége (maximum 90 km/h), amely lehetővé teszi, hogy bármiféle gond nélkül utazzunk vele főutakon is. A jármű (opcionálisan automatizálható) elektropneumatikus sebességváltóját városi közlekedéshez tervezték; ez és a tehergépkocsisorozat motorváltozatai együttesen szavatolják az alacsony üzemanyagfogyasztást. Ezt a tulajdonságot egy, a DLG által elvégzett független teszt is igazolta: az Unimog U 400 kevesebb mint 19 liter üzemanyagot fogyasztott egy óra alatt, miközben egy 21 tonnás tandem pótkocsit húzott. Az Unimog U 300, U 400 és U 500 viszonylag kis tömege lehetővé teszi, hogy nagy terhet, akár 15 tonnát szállítsanak vele, a közúti járművek hosszát szabályozó előírásoknak pedig még akkor is eleget tesz, ha kéttengelyes pótkocsit vontat. A 40 tonnás össztömeg alapján az Unimogon több mint 25 tonna hasznos teher helyezhető el. Az Unimog akár eszközt, akár terményt szállít, teljesítménye a terepen, rossz útviszonyok mellett is hagyományosan kiváló. Ráadásul az első és hátsó munkaeszközök fel- és lekapcsolása igen gyorsan történik. Az Unimog így igen sokféle munkára befogható.

Az Unimog a szántón is bizonyít

Az Unimog U 300, U 400 és U 500 járműveket a növényvédelemben és talaj munkáknál is gyakran alkalmazzák. Az opcionálisan megrendelhető hidrosztatikus meghajtás segítségével a sebesség az adott munkaműveletnek megfelelően állítható be, legyen az kaszálás, talajforgatás, rendkezelés vagy talaj-előkészítés. Az Unimogok guminyomás-ellenőrző rendszerrel is felszerelhetők, így a talaj kevésbé károsodik, és a puha talajon az üzemanyag-fogyasztás is kisebb. A rendszer az egyes tengelyeken levő vagy mind a négy abroncs nyomását menet közben szabályozza. Az Unimogot eredetileg eszközszállítónak tervezték, 3. kategóriájú hátsó emelője három-öt tonna teherbírású, emellett nagy teljesítményű első és hátsó TLT-csonkkal és nagyszerű hidraulikus rendszerrel rendelkezik. Az Unimog U 500 Agrár változatánál minden fontos elem megtalálható, amire csak a mezőgazdaságban szükség lehet: első és hátsó emelőmű és állítható magasságú vonószerkezet. Az Unimog a növényvédelem területén is bizonyít, hiszen nagy teherbírású, és igen gyorsan el lehet vele eljutni egyik helyről a másikra. Nagy hasmagassága és a nagy kerekek (495/70 R24) szintén előnyt jelentenek. Az Unimog U 5000 ideális a növényvédelmi munkákhoz, ugyanakkor olyan egész évben használatos jármű, amely nem csak szállítást, rakodást, átrakást végez; eszközszállítói funkciójából eredően önkormányzatok, városgondnokságok is használhatják. Jó példa erre, hogy az Unimog U 20 a hozzá való eszközökkel kaszálást és hóeltakarítást végez.

Az Unimog egész évben aktív

A mezőgazdasági szolgáltató cégek napjainkban egyre jelentősebb teret nyernek a gazdaságban — ezek a vállalkozások is profitálhatnak abból, hogy az Unimogot egész évben használhatják. Ennek egyik lehetősége az, hogy az említett cégek sok gazdálkodóhoz hasonlóan a kevésbé “sűrű” téli hónapokban szívesen vállalnak hóeltakarítást, sószórást és fakivágást. Ilyenkor remekül érvényesülnek az Unimog előnyös tulajdonságai: az akár négy csatlakozási pont, az eszközök könnyű és gyors kapcsolása, a — folyamatos négykerékmeghajtásnak és a speciális tengelyeknek köszönhető — kiváló manőverezőképesség rossz utakon, hóban, jégben; nem beszélve arról, hogy a jármű a közúton is jól teljesít. A sofőrök nagyra értékelik az Unimog tehergépkocsikéhoz mérhető kényelmét; a rövid motorháztetőből adódó jó kitekintést, illetve az eszközök és a sebességváltó egyszerű kezelhetőségét.

Hangsúlyos környezetvédelem

Jelenleg a nitrogénoxid-emisszió korlátja csupán 2.00 g/kWh, míg az Euro 4-nél 4.3 g/kWh. Az Unimog a Mercedes-Benz által kifejlesztett BlueTEC technológiát, SCR kipufogógáz-kezelő rendszert és AdBlue adalékot használ, a motor optimális működése pedig csökkenti a fogyasztást, egyben tovább mérsékli a kipufogógázban levő szemcsés szennyezőanyagok mennyiségét. Miután a kipufogógáz elhagyja a motorteret, az SCR katalizátor vagy eltávolítja a káros nitrogénoxidnak akár a 80%-át, vagy veszélytelen nitrogénné és oxigénné alakítja át azt. Az Euro 5 motorok szemcsekibocsátása a korábbinál 40%-kal alacsonyabb, az Unimogok pedig rendelkeznek azzal a környezetvédelmi engedéllyel, amelynek birtokában a belvárosok különleges levegővédelmi zónáiban is közlekedhetnek. A traktorok kibocsátási előírásai jelenleg korántsem ilyen szigorúak.

Kép

Az Unimog üzemanyag-fogyasztása alacsony, élettartama hosszú, kevés karbantartást igényel, viszont-eladáskor nagy értéket képvisel -ezekből következik, hogy fenntartása gazdaságilag kifizetődő. Az Unimog számára nyújtott valamennyi szervizszolgáltatás a világszerte ismert haszongépjármű-gyártó, a Daimler AG tapasztalatain és szaktudásán alapul.

A kiállítási járművek:

Unimog U 20 egy MFK 400 kaszagéppel (Mulag) és egy Gmeiner SAT 1500 só-/ kavicsszóróval

A kompakt U 20 eszközszállítónak egy 9,3 tonnás GVW változata mutatkozott be az Agritechnicán; a gépre egy Gmeiner által gyártott só/ kavicsszórót és egy Mulag által jegyzett MFK 400 elülső kaszát szereltek fel. Egy keresztváltó egység segítségével a kasza a jármű mindkét oldalán használható, így a kasza széle az Unimog középpontjától mérve 5,1 méterre van. A munkaeszközöknek ez a praktikus elhelyezése ideális ősztől tavaszig, amikor kevés a mezőgazdaságban a tennivaló, a gép ugyanis bármikor készen áll arra, hogy teljesítse a sószórási megbízásokat, miközben kaszálást, aprítást is tud végezni.

Unimog U 500 Agrár egy Dücker UM 27 vízszintes tengelyű szárzúzóval

Az Unimog U 500 hagyományos eszközszállító, amelyet felszereltek mindazzal, ami a speciális mezőgazdasági hasznosítást segíti: első és hátsó emelővel és állítható magasságú vonószerkezettel. Az előre függesztett Dücker szárzúzó munkaszélessége 2,7 méter, de a modellre egy speciális Söder platót is tettek, amely megakadályozza, hogy a rakomány szállítás közben elszóródjon.

Unimog U 5000 egy Dammann permetezővel

Az Unimog terepjáró-sorozatának U 5000-es tagjára egy 4000 liter folyadék befogadására alkalmas Dammann permetező került. A jármű így növényvédelmi munkákat tud végezni, munkaszélessége 36 méter.

Ha bővebben érdekli az Unimogok alkalmazása a mezőgazdasági logisztikában, akkor látogasson el a www.mercedes-benz.com/unimog-agrologistik honlapra!

Igazi specialisták

Az Unimog előállításának színhelye egy “gyár a gyárban”; a különleges tehergépkocsi-egységnek ugyanis külön futószalagja van Európa legnagyobb teherautóüzemében, a Mercedes wörthi gyárban. 750 dolgozó egyéb termékek mellett több mint 2000 Mercedes-Benz Unimogot gyárt évente. Az alkalmazottak pontosan tudják, hogy a különféle üzleti szektoroknak milyen elvárásaik vannak, az Unimogot ugyanis sokféle és gyakran igen nagy igényeket támasztó munkáknál vetik be, legyen szó akár az új U 20-ról, az eszközszállító U 300, U 400 és U 500-ról vagy a mozgékony off-road terepjáró-sorozatról:

az U 4000 és U 5000 járművekről. A mezőgazdaság volt az az ágazat, ahol 61 évvel ezelőtt bemutatkoztak az első Unimog modellek. A Wörthben gyártott Unimogok a hóeltakarítás és tereprendezés mellett bizonyítottak már erdei tűzoltásnál, faültetésnél és árokásásnál éppúgy, mint vetésnél, vasúti feladatoknál vagy éppen lakott helyektől távoli, nehéz terepen történő mentési munkálatoknál. Eddig 325.000 “univerzális motorziált jármű”, azaz Unimog készült el.

Econic: környezetbarát gázüzemű vontató

Mivel a szemcsekibocsátás, a C02— és a zajszint korlátozása egyre szigorúbb, a lakott területeken használt járműveknek egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak kell megfelelniük. A Mercedes-Benz válasza erre a gázüzemű Econic NGT 1828 megalkotása volt (NGT=földgáz-technológia). Ez a vontató csupán 3450 mm tengelytávolsággal rendelkezik. A modell C02-kibocsátása 25%-kal alacsonyabb, mint a hasonló, dízelüzemű rendszereké, C02 tekintetében pedig semleges akkor, ha megújuló biogázt alkalmazunk. A szemcsekibocsátása szintén jelentősen kisebb, az Econic ráadásul sokkal csendesebb, mint a hozzá hasonló járművek, ami a belvárosi üzletek számára végzett hajnali szállítások során jelent hatalmas előnyt. A gázüzemű Econic nem csak ilyen szállításhoz ideális; ha a városszéli raktárakból élelmiszert és bútort szállítanak az üzleti negyedek boltjaiba, vagy három műszakban gyártott termékeket kell rendeltetési helyükre vinni, ami sokszor az éjjeli órákban történik, akkor a szállításnak a lehető legcsendesebben kell történnie.


Ez a cikk a GÉPmax 2011/01 - januári számában jelent meg.