Születésnapi Zetor road-show Magyarországon



Nyolc helyszínen várta a géptulajdonosokat és más érdeklődőket születésnapi road-show-jával a Zetor. Szerkesztőségünk ebből az alkalomból a 65 éves márka rendezvénysorozatának első helyszínére, Komáromba látogatott.

A Duna-parti városban a Zetor gyár történetének bemutatása, a legújabb traktorok technikai paramétereinek ismertetése mellett ügyességi versenyekkel és más szórakoztató programokkal várták a szervezők az érdeklődőket.

Kép

Az első Zetor traktor (Z 25) 1946. március 15-én gördült le a szerelőszalagról. Azóta, a jelentős sikereknek köszönhetően, a márka a 65 éves története során öt világrész közel 100 országába jutott el, és eddig több mint 1,7 millió darab Zetor traktort értékesítettek világszerte.

Az elmúlt években a gyár számos újdonsággal és fejlesztéssel jelentkezett. 2007-ben pl. a Proxima Plus-so-rozattal bővült a választék, amelynek megerősített futóműve nagyobb terhelhetőséget tett lehetővé. 2008 végén elkezdődött a Proxima Power gyártása háromféle új, négyhengeres mo-dellkivitelben, amelyek elektrohidraulikus irányváltós sebességváltással rendelkeznek. 2011-ben a Zetor a teljes Proxima-sorozat további modernizálását végzi. Az egyik újítás a belső, henger nélküli új hidraulika bevezetése, amely lehetővé teszi egy új, er-gonomikus kivitelű kezelőszervnek a kabin belső terében történő elhelyezését. A kabinban emellett digitális műszerfalat találunk.

A legújabb modellbővítést a Forterra 135-ös változat megjelenése jelentette, amelynek motorja 136 LE teljesítményű, és 16 szelepes kivitelben készül. Az új Forterra-sorozat traktorjai dizájnjukban, illetve a belső tér megváltozásában is különböznek a korábbiaktól. A Zetor a továbbiakban a 130-170 le-s kategóriákban is meg kíván jelenni, ennek jegyében mutatták be a 2009-es hannoveri Agritechnikán a Maxterra elnevezésű traktor prototípusát.

Takács Andrással, a Zetor magyarországi hivatalos forgalmazójának tulajdonosával a rendezvény szünetében beszélgettünk.

Milyen országokat választott a Zetor a születésnapi road-show állomásaiként?

— Összesen négy országban, Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon kerül sorra ez a bemutató, hogy népszerűsítse a Zetor márkát, és bemutassa annak fejlődését. Az érintett országok kiválasztásánál természetesen elsősorban piaci szempontok érvényesültek. Ha Magyarországot nézzük, nálunk a Zetor nem véletlenül népszerű: a hazai talajokra és szokásos munkákra, a súlyozástól kezdve minden más technikai paraméterig, tökéletesen megfelel a gépek kialakítása.

A hazai forgalmazó életében milyen szerepet tölt be ez a márka?

— Ez tulajdonképpen egyszerűen meghatározható: 1995-ben azért alapítottuk a ZTR-Agro-t, hogy a márkának megadjuk a hazai hátteret, és azóta is kizárólagos joggal forgalmazzuk a Zetor traktorokat. A rendezvény időpontjában már csak 8 traktor hiányzik ahhoz, hogy 2500, a ZTR-Agro által eladott Zetor traktor szerepeljen a statisztikákban.

Az elmúlt években komoly átalakulás történt a márkakereskedői hálózatban. Mit érdemes erről tudni?

— A körülmények állandóan változnak, és be kell vallani, hogy bizonyos szempontból a piac is telítődik. Ma már darabszámban sokkal kevesebb traktor adható el, mint a korábbi időszakban — és ez nem csak a Zetor márkára érvényes. A termelői területek koncentrálódnak; akik valamikor 30-40 ha-on kezdték, azok közül ma már sokan 300-1000 ha-on termelnek. Ezek a területek a nagyobb teljesítményű traktorokat igénylik, s ehhez alkalmazkodva cégünk is több ponton változtatott eddigi működésén. 2009 év végén úgy döntött a ZTR-Agro vezetősége, hogy újabb saját telephelyeket is létesít, pl. Pécsen és Szolnokon, így a korábbi komáromi és nyíregyházi mellett ezekben a térségekben alakítottunk ki területi központokat. Tapasztalataink szerint ez a hálózat megfelel a jelenlegi követelményeknek. Emellett az országban 8 szervizessel dolgozunk, akik közül a többség hosszú évek óta a csapatunkba tartozik. Komoly előnye a cégnek, hogy továbbra is kizárólag a saját tőkéből gazdálkodik, és a mostani gazdasági helyzetben ez mindenképpen értéket, stabilitást képvisel.

A tavalyi géppiaci visszaesések után hogy alakult az idei első félév?

— A tavalyinál mindenképpen jobb eredményekkel kalkulálhatunk, bár azt hiszem, ez minden gépforgalmazónál hasonlóan lehet ebben az időszakban. Most, közvetlenül az aratás előtt érzékeljük az érdeklődés növekedését, és a magam részéről úgy gondolom, hogy a speciális géptámogatások leállítása hosszú távon jót tesz a piacnak; így minden termelő maga dönti el, hogy a saját pénzéből milyen beruházást érdemes véghezvinnie.

Fodor


Ez a cikk a MezőHír 2011/07 - júliusi számában jelent meg.