Monosem – a szemenkénti vetés specialistája



A Monosem gyára a franciaországi Largeasse kisvárosban, Nantes közelében található. A gyárat Edmond Ribouleau alapította 1945-ben, még kizárólag csak palántázó- és ültetőgépek gyártására.

Kép

1960-tól kezdték el gyártani a precíziós vetőgépeket, amelyek kezdetben vízszintes adagolócellásak voltak, de ezekkel párhuzamosan elkezdték fejleszteni a függőleges adagolócellás gépet is, amellyel cukorrépát tudtak vetni. 1989-ben mutatták be az NG és NG Plus újgenerációs precíziós vetőgépeket. 1994-ben szélesítették a palettát; megkezdődött a MECA és MS vetőgépek gyártása. Míg az aprómag vetésére alkalmas MS — az NG-sorozatokhoz hasonlóan — pneumatikusan működik, addig a MECA tisztán mechanikus cukorrépa-vetőgép. 1999-ben jelent meg az NG Plus PRO vetőkocsi, amely PRO kerékkel kiegészülve jobb vetésminőséget biztosított.

Az NG Plus vetőegység fejlődése

A ’70-es években az USA-ban bemutatott tárcsáscsoroszlyás vetés (a magok talajba kerülésének helye egyvonalba esik a mélységszabályzó kerékkel) koncepcióját 1989 óta alkalmazza a MONOSEM. A partnerek igényei alapján történő fejlesztés azonban az elmúlt 20 évben is folyamatos, amit az alább változások is bizonyítanak:

NG Plus: Az innováció

1989-ben a MONOSEM forradalmasította a precíziós vetést az amerikai rendszerű dupla tárcsás vetőelemekkel. Az új pneumatikus rendszerrel együtt megszületett az NG Plus vetőgép.

NG Plus 2: A PRO kerék

Az NG Plus 2 bevezetésekor mutatták be a PRO tömörítőkereket. Ez egy nagy átmérőjű tömörítőkerék, ami nagyon jó talaj-mag kapcsolatot hoz létre, így növeli a csírázási esélyt és az egyidejűséget.

NG Plus 3: Szilárdság és megbízhatóság

Az NG Plus 3 az elődjéhez képest számos fejlesztésen esett át a szilárdság és megbízhatóság tekintetében, hogy alkalmas legyen a nehéz körülmények és csökkentett menetszámú magágykészítés melletti használatra is.

NG Plus 4: Plusz a kényelem

A vetőkocsik a MONOSEM vetőgépek legfőbb alkotóelemei. A MONOSEM megtartotta az NG Plus vetőegységek előnyeit, erősségeit, és hozzáadta ehhez a használattal kapcsolatos kényelmi funkciókat. A gép beállítása egyszerűbb, a korábbiakhoz képest könnyebb, így kevesebb időt kell tölteni ezzel a művelettel.

Az NG Plus 4-es vetőkocsival elérkeztünk napjainkhoz, amikor is a sikeres NG Plus 3 vetőkocsi újragondolása, fejlesztése egy olyan gépet eredményezett, amely — korábbi előnyeit megtartva — a használóknak több kényelmet nyújt a vetési műveletek végzése során.

Kép

Mi változott?

— A vetőegység első része úgy lett kialakítva, hogy abba tökéletesen illeszkedjen a vákuumtömlő és a vetésellenőrző szenzor vezetéke.

— Az új rögterelő beállítása — a rugós biztosítású csapoknak köszönhetően — gyors és precíz. A csapos rögzítés eredményeként a tartóvázra más opciók is gyorsan felszerelhetőek.

— Az új leeresztő ajtó könnyebb használatot biztosít. Csak ki kell nyitni a leeresztő fedelet, és a surrantóval minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb lesz az ürítés.

— A tartályfedelek reteszeltek, nem fognak lecsukódni töltés közben, még szeles időben sem.

— Az új mélységjelző vízálló, és a gép mögött állva jól olvasható.

— Az új nyitott hátsó tömörítőkeréktartó sáros időben is biztosítja, hogy ne tömődjenek el a kerekek. Az új tartón a kerekek hézagolása és pozíciója azt eredményezi, hogy a körülményektől függetlenül (kavicsos, szármaradványos, kötött) lezárjuk a magárkot.

A gépek többféle vázszerkezettel is megvásárolhatóak. Hazánkban a legelterjedtebb a hatsoros teleszkópos váz, de ezen kívül a gép 4-6-8-12 soros, függesztett és vontatott változatban, teleszkópos, csukható és merev kivitelben is megrendelhető.

A gép segédvázas kivitelben is elérhető, amelynek nagy előnye, hogy a vetőkocsik akadály nélkül mozgathatóak a vázon, így változtatva a sortávolságokat, ami által a gép a hibrid kukoricák vetésére is alkalmas (Magyarországon a Pioneer ezt a típust ajánlja, ezen kívül a Monsanto is dolgozik ilyen gépekkel).

Ahhoz, hogy a vetés minden mag esetében tökéletes legyen, elengedhetetlen a vetőtárcsa cseréje. A különböző magok más-más tulajdonságokkal rendelkeznek, eltérő az alakjuk, más a tömegük, ezért különféle vetőtárcsák alkalmasak a pontos adagolásukra. A vetőtárcsák a furatok számában és a furatok átmérőjében térnek el egymástól; ez utóbbi biztosítja, hogy a vetőtárcsa felvegye a magot, míg a furatok száma a tőtávolságot befolyásolja.

A vetőtárcsa cseréje rövid idő alatt elvégezhető; — ehhez az adagolóház oldalát két szárnyas anya lecsavarásával nyitjuk fel, majd a vetőtárcsa hozzáférhető, cserélhető.

A 6 soros, teleszkópos vázú gép jellemző adatai:

A gép üres tömege: 1150 kg

Vetőmagtartály: 52 liter

Beállítható lőtávolság: 2-35,5 cm

Elsősorban kukorica és napraforgó vethető a géppel, de ezen kívül cukorrépa, bab, cirok, repce, káposzta, földimogyoró, kömény, spárga, retek, tök és szója vetésére is alkalmas.

A kínálatban 4, 6, 8, 12 soros, különböző kialakítású egységek szerepelnek:

Az alapgép a 6 soros, merev vázas kivitelű.

Felszerelhető extrák:

— teleszkópos váz (így a szállítási szélesség 3,5 m),

— műtrágyaszóró (2×270 liter, 1×980 liter),

— mikrogranulátum-szóró (3×40 liter),

— sornyitó tárcsa (sima tárcsa, hullámos tárcsa),

— szárterelő csillagkerekek,

— sorelzáró rendszer (mechanikus, elektronikus),

— PRO tömörítőkerék,

— extra rugók, amelyekkel plusz terhelést lehet adni a vetőkocsiknak,

— vetésellenőrző elektronika.

A teljesen felszerelt vetőgép legalább 90 LE teljesítményű traktorral használható; a vetőgépnek azonban a teljesítmény- mellett inkább tömegigénye van, hogy a traktor fel tudja emelni, és emellett az egység biztonságosan irányítható is maradjon. A vetőgép bruttó tömege mintegy 2,0-2,2 tonna.

A vetőgép előnyei:

— vákuum és maglesodró állítása egy karral (Monosem-szabadalom),

— kopóbetét a vetőtárcsánál,

— 2 év garancia,

— egyszerűen kezelhető, könnyen beállítható,

— kevés műanyag alkatrész,

— robosztus felépítés,

— a legnagyobb átmérőjű tömörítőkerék (PRO kerék, 295 mm átmérővel),

— nagyon jó talajkövetési tulajdonságokkal rendelkezik,

— a vetőmag könnyen és gyorsan üríthető.

Jelenleg több mint 1500 Monosem dolgozik az országban. Minden évben a gyárból is érkeznek szakemberek hozzánk, akik kikérik a hazai felhasználók véleményét. Egyik gyártó számára sem titok, hogy a nyugati viszonyokhoz képest nálunk fokozott, extrém igénybevétel éri a gépeket, ezért többen ide küldik az új termékeket, fejlesztéseket tesztelésre. A Monosem ugyanígy tesz; nálunk tesztelik a fejlesztéseiket, illetve nyomon követik az eladott gépek sorsát.

Kép

A forgalmazó minden évben lehetőséget biztosít a szezon előtt partnereinek, hogy a szükséges javításokhoz, illetve a kopóelemek cseréjéhez előrendelésben, kedvezményes feltételek mellett megvásárolhassák az alkatrészeket, így a szezont kijavított, ellenőrzött géppel kezdhetik el. (Nem akkor drága egy gép, amikor meg kell venni, hanem amikor a szezonban áll!)

Az Axiál Kft. központi raktárában megtalálhatóak a gépek javításához szükséges alkatrészek, a szezon előtt a telephelyeken is feltöltik a készleteket, így ha meghibásodás jelentkezik, akkor a rendellenességet rövid időn belül el lehet hárítani.

Pataki Balázs, Axiál Kft.

[m3 id="megjelent-gm" ev="2010" ho="01" honev="januári"] >