Megoldások a mezőgazdasági szállításra, az IKR-től



A kilencvenes évek közepétől folyamatosan szorulnak ki a mezőgazdasági munkavégzésből a korábban ezen a területen alkalmazott tehergépjárművek. Évekkel ezelőtt szinte minden gazdaság rendelkezett olyan teherautóval, amellyel a vetőmagot, műtrágyát, illetve betakarításkor a terményt szállították. A traktorpark jelentős megújulása, valamint a viszonylag olcsó IFA teherautók kivonása a forgalomból azonban szintén hozzájárult a szállítás átalakulásához.

A modern traktorokkal a régi teherautók átlagtempójával megegyező sebességgel vált lehetővé a nagy mennyiségű termény szállítása. A 160 LE teljesítményű traktorok átlagban 28-32 t terhet szállíthatnak, ami hasznos tömegben akár 24-25 t is lehet. A pótkocsik kialakítása és felépítménye széles skálát mutat, így szinte minden igényre megfelelő megoldást biztosítanak. Igényeknek megfelelően rendelkezésre állnak az egy-, kettő-, a tandem és a háromtengelyes vagy akár négytengelyes járművek is. Felépítmény szerint fixplatós, három oldalra billenthető vagy teknős hátrabillentő kocsik közül válogathatunk.
Emellett olyan speciális felépítményekkel szerelt járművek is rendelkezésre állnak, mint az automata bálagyűjtő szállítókocsi, a hidraulikus letolókocsi vagy a cserefelépítményes pótkocsi, ahol az alvázra a szállító felépítmény helyett szervestrágya  szóró vagy tartály felépítmény szerelhető.

Az IKR Zrt. kínálatában az első helyen az osztrák STETZL GmbH által gyártott pótkocsik szerepelnek, amelyek szintén nagyon széles palettát ölelnek át 3 és 32 t gördülő össztömeg között, különféle felépítménnyel. Az elmúlt 12 évben elsősorban a hagyományos 2- és 3-tengelyes forgózsámolyos és tandem kivitelű, 8-24 t közötti Stetzl pótkocsik váltak sikeressé a magyar piacon. A legtöbb pótkocsi három oldalra billentő kivitelű volt, de megjelent a kínálatban a teknős felépítmény és az úgynevezett „Xtreme” három oldalra billentő felépítmény, amelynél az oldalfalak egy egységből állnak, megerősítésük, pedig hasonló a kőszállító tehergépjármű pótkocsiknál láthatónál. A Stetzl pótkocsik erénye a robosztus alváz, a futómű, a rugózás és az ún. repcebiztos tömítésű oldalfalak.

A Stetzl gyár mind az alvázak, mind a felépítmények tekintetében a tehergépjármű-iparban használt megoldásokat adaptálja a mezőgazdasági járművek építésénél is, ami garantálja a megbízható működést, stabilitást és terhelhetőséget.  A pótkocsi platója egy darabból készül, terhelési szintnek megfelelő merevítéssel, oldalrészein íves lekerekítéssel, amelyhez az oldalfalak illeszkednek, és a felcsukás során az oldalfal maga előtt tisztítja a peremet, így nem kell külön letakarítani, mielőtt visszazárjuk. Az oldalfalak kereszt- és hosszirányú merevítéssel vannak ellátva, ami megfelelő stabilitást biztosít. Az oldalfalakat záró kampó 15 mm széles.  13 t gördülő össztömegtől alapkivitelben 2 db billentő munkahengerrel szerelik a kocsikat.


 Magyarországra minden gépet alapkivitelben 2 körös légfékrendszerrel szállítunk, és 18 t-tól az ALB fék erőszabályozó is alapfelszereltség. A 13, 18 és a 24 t-ás pótkocsik BPW hídjaira új abroncsok kerülnek, ami tovább növeli a megbízhatóságot. A fejlesztéseknek köszönhetően a 2009-es gyártású DK-13 és DK-18 kocsikon megoldották a pótkerék komfortosabb elhelyezését, mozgatását. Az Xtreme felépítményű DK-13 és DK-18 pótkocsiknál, a hagyományos és az Xtreme 3 oldalra billentő felépítmény mellett elérhető a hátra billenthető teknős felépítmény is, 15-36 m3 kapacitással, hidraulikus hátfallal. Természetesen ennél szintén magas műszaki színvonalat nyújt a gyártó, így ebben az esetben is a stabilitást, a robosztusságot, a tartósságot tartották szem előtt, aminek a gyártási többletköltsége hosszú távon a vevő számára is megtérül.

 Az Xtreme felépítmény jellemzője, hogy az alapkivitelben 1,5 m magas oldalfal egy darabból készül, és alulról egyben nyílik. Ez nagy előnyt jelent nagy tömegű takarmány, cukorrépa, stb. szállításánál, ahol a gyors ürítéshez szükséges a gyorsan elérhető nagy kiömlőfelület. 13 típusnál igény szerint vonófejjel vagy anélkül kínáljuk a pótkocsit, hogy a szerelvénybe kapcsolás is megvalósulhasson.
A hengeres és nagy szögletes bálák letakarítása a táblákról nagy kihívást jelent a gazdálkodóknak. A minél gyorsabb tarlóhántás elvégzéséhez ez elengedhetetlen, de hagyományos eszközökkel nagy kapacitáslekötést jelent.

Ehhez nyújt segítséget a cseh SMS cég automata bálagyűjtő és szállítókocsija, amely kiviteltől függően akár hengeres, akár szögletes bála begyűjtésére és depóba szállítására is alkalmas. A hengeres bála begyűjtésére alkalmas kocsik 8, 10 vagy 15 bálát tudnak egy menetben kezelni, maximum 150 cm átmérőjű bálából. A nagy szögletes bálák begyűjtésére alkalmas kocsi bálamérettől függően 12-18 bálát tud egy menetben szállítani. A jellemző bálaméretek: szélesség 800 vagy 1200 mm, magasság 500-900 mm, maximális hosszúság 2700 mm. A bálagyűjtő, szállító kocsik minden funkciója a traktor fülkéjéből vezérelhető, elektrohidraulikus rendszer segítségével.

Osgyán László IKR Zrt.


Ez a cikk a GÉPmax 2009/06 - június-júliusi számában jelent meg.