KRAMPE – tényleg mindent visz



A németországi Coesfeld-Lettében 1982 óta gyártanak vontatott pótkocsikat. Mint sok más járműgyártó, a KRAMPE is egy kis “kovácsműhelyből”indult el. A szerény induláshoz képest a cég ma már egy sikeres nemzetközi vállalat, amelyre a dinamikus növekedés és a meghatározó innováció jellemző. Nagy előnye más járműgyártókhoz képest, hogy a KRAMPE-nál a fejlesztés, a konstrukció kialakítása, a beszerzés, a gyártás és az értékesítés is “egy fedél alatt” történik.

Kép

2005-ben a németországi Agri-technika kiállításon debütált először a KRAMPE “BIG BODY” teknőspótkocsi-generációja, amely már a kezdetektől fogva átütő sikert aratott, a megnyerő külső formának, illetve a technikai fölényének köszönhetően. A 2007-es kiállításon a vállalat már hiánytalan programmal, 5 és 9 m teknőhosszúságú kocsikat állított ki, mindezt további egyedi felszereltséggel és újításokkal megfűszerezve. A Big Body-széria még nagyon fiatal, megoldásait tekintve azonban mégis klasszikusnak számít.

A KRAMPE Big Body teknői időtartamhatár nélkül tartósak. Páratlan megoldásként a teknő oldalfala stabil, varrat nélküli, hossztól függően egy vagy két masszív középtartóval és egybefüggő padlólemezzel. Ez a konstrukció több mint 25 éve “reklamációmentes”.

A kúpos teknő (az elején 10 cm-rel keskenyebb, mint a hátul) és a hordós platóforma egyaránt segíti a teher könnyű kicsúszását.

A Krampe hátfala robosztus, hidraulikusan nyitható és zárható. Nyitott állapotban nem magasabb, mint amire szükség van.

A hidraulikus hátfal a bevált automatikus rászorítással rendelkezik. Az állandó zárónyomást hidroakku-mulátor biztosítja. A Big Body teknő kihasználja a 2,55 m-es teljes szélességet. A hajlított oldalfalak és az oldalsó merevítők különösen keskeny kialakítása optimalizálja a szállítás volumenét, és megadja az optimális merevséget. A teknő oldalsó falai 4 mm, a Big Body 500/540 3 mm vastagságú ST52 anyagminőségű acélból, egy darabból készülnek, és teljesen sima belső felülettel rendelkeznek. Ez egyúttal kevesebb hegesztési varratot és üreget is jelent. Az oldalsó sárvédők csavarozottak, így a teknőn nincsenek meredek formák vagy beszögelé-sek, amelyeken a rakománymaradék megülhetne.

Szintén egyedi fejlesztés a KRAMPE pótkocsik alváza, amely kizárólag kiváló minőségű acél zártszelvény. Ez rendkívül merev, nincsenek nyitott üregek és hegesztések, csak alacsony tömeg és maximális stabilitás. A magas minőségű lakkozás pedig tovább erősíti az alváz tartósságát.

A Big Body pótkocsik egytengelyes, kéttengelyes (tandem) és háromtengelyes (tridem) futóművel készülnek, egyoldalra billentős, valamint BB 550 tandem típusú, egy-, illetve vevői igény szerint kétoldalra billentős változatban. Az igényes futóművel felszerelt Big Body jól teljesít a terepen. A járművek szériában parabolarugóval és dinamikus tengelykiegyenlítéssel felszereltek, amely rengeteg előnyt kínál, mint pl. az alacsony saját tömeg, alacsony karbantartási szükséglet; emellett nincs korrózióveszély a rugók között; jó a stabilitás és alacsony a kocsimagasság; a rugóút csak kb. 40 mm; magas szabad hasmagasság, mivel a rugók a tengelyekre szereltek. Alternatívaként a Krampe hidraulikus tengelykiegyenlítésű futóművet kínál, amely több előnyt nyújt: a hidraulikus rugózású tengelyek kiváló állásbiztonságot garantálnak, még a felépítményből eredő magasabb súlypont és szűkebb rugózási középpont ellenére is. A hosszabb rugóút kiváló terepjáró képességet biztosít.

A háromtengelyes (tridem) Big Body pótkocsik 8, ill. 9 méter hosz-szú platóján hatalmas tömegek szállíthatók. A Krampe tridem pótkocsik szériában két kormányzott tengellyel rendelkeznek. A Krampe a kényszer-kormányzásos tengelyek alkalmazását javasolja. A kényszerkormányzá-sos pótkocsi biztosan tartja az irányt nagy sebességnél, sáros talajon és hátramenetben is. A kényszerkormányzás így nagyon könnyű járású, és nagy biztonsági tartalékokkal rendelkezik. A kényszerkormányzás ezen kívül kíméli a gumikat és az egész alvázat, mert alkalmazásával a kanyarodáskor fellépő csavaró erők jelentősen csökkennek. Más szóval: nincs több gumicsikorgás — a Krampe a teknős pótkocsik és igényes futóművek építésében szerzett sokéves tapasztalatának köszönhetően.

A kétoldalra billentős Big Body teknős pótkocsik a hátrabillentős kocsi megbízhatóságát az oldalra billentés rugalmasságával egyesítik. A Krampe kétoldalra billentő pótkocsija normál esetben hátra, valamint menetirány szerinti bal oldalára billent. A jobb oldal ennél a szériánál mint egy zárt oldalfal kerül felépítésre. Ez jelentős előny a torziós merevségre tekintettel, de tisztítása is egyszerűbb; kevesebb mozgó alkatrésszel rendelkezik, önsúlya pedig lényegesen alacsonyabb, mint egy tridem háromoldalra billentős pótkocsié. A Big Body kétoldalra billentős széria 5-9 m tek-nőhosszban rendelhető. A felfüggesztett oldalajtók az alsó résszel hidraulikusan zárhatóak. Az oldalsó ajtók surrantóként egyszerre szolgálják a könnyű lerakodást, valamint kialakításuknak köszönhetően a sárhányó funkcióját is betöltik. A konstrukció másik előnye a kis helyigény, amely-lyel a pótkocsi akár 26,5″ gumizás-sal vagy 2.150 mm nyomtávú ingatengellyel is építhető, anélkül, hogy a felépítmény szükségtelenül magas “lábakon” állna — ez ismét egy egyedi Krampe-fejlesztés. A jármű oldalsó ajtói teljes hosszban tömítettek.

A KRAMPE-nak az utóbbi években mindig sikerült új szegmenseket felfedeznie, és új ötletekből szériatermékeket fejlesztenie. Egyszerű újdonság a 2009-ben DLG-ezüstéremmel kitüntetett “BANDIT” szállítószalagos pótkocsi, amellyel a Krampe sokadszorra is új útra lépett. A kényelmes be- és kirakodás eléréséhez a Bandit tolólap helyett két irányba mozgatható gumipadlóval van felszerelve, amely egy különösen nagy szakítószilárdságú, gumibevonatú fonott szövetből készül. Ez a szokatlan, de újdonságnak számító konstrukció a redőny működési elvén alapul. A Bandit padlóját a szállítószalag teljesen lefedi, így a billentőhidraulika teljesen elhagyható. A pótkocsi két hidraulikus motorja mozgatja a gumipadlót előre-hátra: egy az elülső, egy a hátsó oldalon van felszerelve. Az azon található rakomány a mozgatással lesz be-, ill. kirakodva. Speciális lehúzok gondoskodnak a gumiszalag tisztításáról és arról, hogy az mindig tisztán legyen feltekerve.

Az új pótkocsi-koncepció sok előnyt kínál: ilyen például az alacsony önsúly (kb. 1,2-1,9 t), mert nincs szükség hidraulikára; az alacsonyabb olajszükséglet a letolóko-csikhoz képest, a problémamentes adagolás le- és berakodáskor. A pótkocsi számára az alacsony csarnok sem jelent problémát, mivel a nagy rakodási térfogat ellenére a Ban–o-B dit a szállítószalagnak köszönhetően alacsony belső magasságú csarnokokban is rakodható, nem rendelkezik meghosszabbított billenő hátfallal. Sokoldalúan használható, mert a szállítószalagos konstrukció alkalmas nagy súlyú anyagok, mint pl. homok szállítására, de a ragadós anyagok, mint pl. szennyvíziszap vagy mész, is maradék nélkül lerakodhatok. A gumipadló tisztítása egyszerű, mert kevés mozgó alkatrészből áll. A Bandit szállítószalagos kocsi Bandit 650, ill. 750 (megengedett össztömeg 22, ill. 24 t) és Bandit 980 (megengedett össztömeg 34 t) változatokban, 15 t, ill. 25 t hasznos teherbírással szállítható. A Bandit 650 és 750 duplatengelyes futóművel (tandem), a Bandit 980 háromtengelyes futóművel rendelkezik. A futóművek a különböző igényeknek megfelelően laprugós, légrugós vagy hidraulikus rugózású változatokban rendelhetők. Utánforduló- és kényszerkormányzásos tengelyek teszik teljessé a programot.

Idei újdonság a KRAMPE pótkocsi-gyorstakaró rendszere. Előnye, hogy használata egyszerű és gyors, teljesen automata, a kabinból egy gombnyomással, menet közben működtethető, így a teljes rakomány 20 másodperc alatt a teknő teljes hosszában letakarható.

A KRAMPE teknős, tandem, tri-dem, kétoldalra billentős és szállítószalagos pótkocsik mezőgazdasági alkalmazása mellett az erdőgazdálkodás, építőipar, hulladékgazdálkodás, valamint önkormányzatok számára is ideális megoldásokat kínál. Homok- és sóderszállítói, a horogemelős szállítókocsik, valamint a Dolly elő-kocsik szintén a KRAMPE termékpalettájának részei. Valamennyi coesfel-di jármű a “Minőség kerekeken” mottó tükrében készül.

Bősze J. Zsanett
BR-Agro Bt.

Kép [m3 id="megjelent-gm" ev="2010" ho="09" honev="szeptemberi"] >