Merlo Turbofarmer 34.7 Plus teleszkópos rakodó teszt – Kompakt méretek, nagy szakítóerő, gyors menetelés



Szinte közhelynek számít, hogy kicsi az országunk. Mégis, amikor egyik szegletéből a másikba kell eljutni, igen hosszú utazás juthat osztályrészül a vándornak, így jártunk ezzel mi is, amikor Bajáról a Hortobágyra utaztunk, hogy górcső alá vegyük e havi Teszt és tapasztalat rovatunk alanyát. Négy órás út után, a célhoz közelítve aztán feltűnik végre a messziről indiántáborra emlékeztető rengeteg nádkévegúla és a végtelennek tűnő rónaság. A tavaszi napsütéssel együtt ébredő természet a legszebb formáját mutatja. A zöld réteken birkanyájak legelésznek és az egyik nádas után, az út mellett bivalycsorda tűnik fel, nem kis meglepetést okozva. Hamarosan pedig a híres kilenclyukú hídhoz érkezünk, így már tudjuk, hogy rövidesen valóban célba érünk. A Hortobágyi Természetvédelmi és Génmegőrző Kht.-hez jöttünk, ahol egy három, és egy egyéves Merlo teleszkópos rakodógép is dolgozik. Mi most a régebben munkába állt gépről szerettünk volna minél többet megtudni, amiben vendéglátónk, Kocsis Attila, a gazdaság növénytermesztési üzletágvezetője és Tóth Tamás, a gép kezelője volt segítségünkre. Rövid egyeztetés után a szárítóhoz mentünk, ahol márt várt tesztünk alanya, a Merlo Turbofarmer 34.7 Plus rakodógép. A világ egyik nagy teleszkóposrakodógép-gyártója, a Merlo nagyon sokféle emelőgépet állít elő, nem csak a mezőgazdaság számára, hanem szinte minden iparág felhasználói körének. A vizsgált típus Magyarországon az egyik legelterjedtebb az agrárfelhasználók körében, és egyben a széria alaptípusának is nevezhető. A Turbofarmer család 16 modellje 7 és 10 méteres emelőmagasságokkal és 3400-4100 kg közötti emelőképességekkel rendelkezik. Már ezekből a paraméterekből is látszik, hogy a felhasználók az elvégzendő munkaműveletekhez könnyen tudnak gépet választani. Nem véletlen, hogy a teleszkópos rakodók ilyen gyorsan nagy népszerűségre tudtak szert tenni a mezőgazdaságban, mivel azt a sokrétű feladatkört, ami itt jelentkezik, játszi könnyedséggel tudják teljesíteni. A Merlo pedig azon gyártók köré tartozik, akik széles kínálatot vonultatnak fel, miközben nagyon sok hasznos technikai lehetőséget kínálnak gépeikhez. – Miért erre a márkára és erre a típusra esett a választásuk? – kérdeztük bevezetésképpen Kocsis Attilától. “Első körben a forgalmazókat kerestük meg igényünkkel, akik termékeiket ajánlva referencialistákkal is elláttak bennünket, így a következőkben már a felhasználókat vettük sorba, előtérbe helyezve az állattenyésztésben dolgozó teleszkóposakat – kezdte válaszát az üzletágvezető. – Mi szintén ennek az ágazatnak a feladatait kívántuk ellátni az új beszerzésű masinával, mivel éves szinten igen jelentős mennyiségű szerves trágya képződik gazdaságunkban. Olyan gépet kerestünk, amelyik igen mostoha körülmények között is megállja a helyét, miközben viszont egyszerű a kezelhetősége. Akiknél először érdeklődtünk és ahol munka közben láthattuk a rakodót, ott mindjárt egy Merlo-val találkoztunk. A gép egy szarvasmarhatelepen végzett kitrágyázási feladatot, és igen katonás rendet vágott, holott szinte kabinig érő vízben kellett mindezt megtennie. Az igen gyakorlott „pilóta” 4-5 m-es prizmát rakott. Eközben ha elakadt, kitolta magát a gémmel, vagyis nagyon meggyőző volt, amit csinált, illetve amit a gépről mondott a kezelő, így mi abban a pillanatban eldöntöttük, hogy  a Merlo-t választjuk. A márkán belül pedig a legkisebb méretet kerestük, aránylag nagyobb motorteljesítménnyel, mivel mélyalmos kitrágyázást kell a gépnek végeznie, és ehhez kompakt méretre és igen nagy szakítóerőre, valamint gyors menetelésre volt szükség, a nagyobb távolságok miatt. Ezért választottuk a34.7 PLUSZ típust, amiről láttuk, hogy mennyire hatékony a magtárban való rakodásnál is. Ez azért fontos, mert az évi 5-6000 tonna megtermelt szemes terményünket szinte teljes egészében exportáljuk, és ennek a kamionba rakodása szintén a gép feladata. Ezt úgy tudtuk megvalósítani, hogy időközben beszereztünk még egy ugyanilyen típust, és az került az állattenyésztéshez. A régebbi gép, a teszt alanya az eltelt három év során 3502 üzemórát teljesített.” Kompakt méretek A Merlo Turbofarmer 34.7 Plus egy hidrosztatikus hajtású, kompakt méretű, erős, fürge rakodó, amelynél a típuselnevezésben megadott első két szám az emelőképességre (3400 kg), az utolsó pedig az emelési magasságra (7 m) utal. A 2230 mm-es teljes szélesség és a 2475 mm-es magasság lehetővé teszi, hogy a szűk, alacsony istállókba is könnyen be tudjon menni, az 565 mm-es hasmagasság pedig a jó terepjáró képességet segíti, miközben mindez a 3-féle kormányzási mód által nyújtott manőverezési lehetőséggel egészül ki. A gép kerékmérete: 405/70-24, a kellő erőről pedig a Deutz motor gondoskodik. Oldalsó elhelyezésű motor. A Turbofarmer család mind a 14 tagja 4-hengeres, Deutz gyártmányú, alacsony szennyezőanyag-kibocsátású (Euro 3-as), vízhűtéses, turbós motorral rendelkezik. A vizsgált típus motorja 79,4 kW (102 LE) teljesítményt ad le, 2400 1/min. fordulaton. (A vásárlás időpontjában még elérhető volt egy szívómotor is, amely 85 LE-t teljesített.) Létezik ezen kívül 88 kW (120 LE)-s változat is, illetve a nagyobb kategóriákban 103 kW-os (140 LE), amely TOP néven szerepel a kínálatban, ezek azonban már turbós, levegő-visszahűtésesek. A tesztgépünk a maga a teljesítményszintjével jól boldogul. A motor az alvázközép jobb oldalán alul található, biztosítva a könnyű, talajszintű hozzáférés és szervizelés lehetőségét. Ez a megoldás ellensúlyozza a kabin tömegét, ezzel is biztosítva a nagyon jó stabilitást. A víz- és az olajhűtők a gyorscsatlakoztatású, szalmaeltömítődést meggátló védőrácsok eltávolítását követően könnyen tisztíthatóak. A géppel az elmúlt egy évben, amióta az „új társa” megérkezett, főleg gabonarakodást végeznek, ehhez a poros körülmények között folytatott munkához viszont jó szolgálatot tenne egy ciklon levegőszűrő. A Merlo elektromos rendszere 12 V-os. Fogyasztása a munkaműveletektől és meneteléstől függően 5-8 l/üzemóra, amivel a felhasználók maximálisan elégedettek. Hidrosztatikus hajtómű Az alcímben megnevezett típusú hajtómű a mobil rakodógépek kedvelt hajtási rendszerévé vált. Precíz és pontos vezérlési lehetőséget biztosít még magas motorteljesítménynél is, akár 40 km/h haladási sebesség mellett. A hidromotoros hajtás elektronikusan kiválasztható, és kétfokozatú hajtómű segítségével kapcsolódik a gép hagyományos hajtási rendszeréhez. A fokozatok a műszerfalon elhelyezett kapcsoló segítségével változtathatóak, amelyeken belül egy potenciométer elforgatásával fokozatmentesen lehet a sebességet megválasztani. A haladási sebesség az adott tartományon belül csak a motorfordulat függvénye. A kormányoszlopra szerelt irányváltó segítségével a kormánykerék elengedése nélkül tudjuk a menetelés irányát megválasztani. Az összkerékhajtás állandó. Az első/hátsó differenciálzár (opció) elektronikusan, lábpedállal működtethető. Hidraulika-rendszer A hidraulikus kör tápellátását 100 l/min. szállítási teljesítményű fogaskerék szivattyú biztosítja, a mindenkori térfogatáram a motorfordulattal arányos. Tóth Tamás szerint néha jól jönne az erősebb hidraulika-rendszer. A különböző mezőgazdasági igények kielégítésére a hidraulikus kör kialakítása az adott modell függvénye, ezért fokozottan igénybevett gépeknél célszerű a nagyobb teljesítményű változatot választani. A már említett terhelésérzékelős Load-Sensing szivattyú a 34.7 TOP modelltől kezdve érhető el. A változtatható térfogatszállítású, 150 l/min. maximális szállítási teljesítményű, axiáldugattyús szivattyú saját szabályozórendszerrel rendelkezik, amely a szivattyú teljesítményét – a motorfordulattól függetlenül – a mindenkori igényekhez igazítja. Az üzemi nyomás mindkét esetben 210 bar. A 140 LE-s TOP modelleknél a terhelésérzékelős Load Sensing szivattyú táplálja meg az áramláselosztó fő szelep blokkot. Erről kapnak táplálást a különböző hidraulikus funkciók, a joystick helyzete alapján. 4 kerékre ható fékezés A gép jó fékhatással rendelkezik. A hidrosztatikus hajtómű azonnal fékez, ahogy levesszük a lábunkat a gázpedálról. 4 darab nagyméretű, hidraulikusan vezérelt tárcsafék található a differenciálművek kimenő tengelyein, a hídházban. A fékrendszer kétkörös. Emellett egy független rögzítő tárcsafék is található a fő hajtóműtengelyen, amely leálláskor automatikusan bekapcsol, induláskor pedig hidraulikus tápnyomás oldja ki. A kezelő a rögzítőféket a műszerfalról szükség szerint működtetheti. Kormányzási módok A teleszkópos rakodóknál már megszokott módon a Merlo-nál is 3-féle kormányzási mód közül választhatunk, amelyek automatikus kerékállás-szinkronizációval vannak ellátva arra az esetre, ha a módozatok közötti váltás előtt nem lennének egy vonalban a kerekek: – elsőkerékkormányzás (közúti használatra), – összkerékkormányzás (ez a legjobb manőverezéshez), – oldalazó kormányzás (oldalsó irányú mozgásokhoz). Az összkerékhajtásos kerekek kormányzását hidraulikus, szervós hajtású kormánymű végzi. Rugózott felfüggesztési rendszerek A BSS-nél (Gém Megtámasztási Rendszer) hidropneumatikus akkumulátorokat alkalmaznak, amelyek a gém emelőhengeréhez kapcsolódnak, és haladás közben csillapítással biztosítják a teher vágódásmentes szállítását, a teher súlyától és a gépkezelő beavatkozásától függetlenül. Ez csökkentheti a rakomány elszóródásának mértékét és növelheti a szállítás sebességét. A 36.7-es típustól opcionálisan kérhető még az EAS (Elektronikus Aktív Felfüggesztés) rendszer, az oldaleltolásos/szintezős  TURBO FAR  MER első hidakra. Ebben az eset-ben a hídszintező hengerekre hatóan a gép dőlésszöge üzem közben nem változik. A két egység együtt nem építhető be ugyanabba a gépbe. Kényelmes kabin A ROPS/FOPS (ISO) szabványnak megfelelő kabin kényelmes munkavégzést, illetve jó kilátást és rálátást biztosít a kezelőnek a munkaterületre. A nagy üvegfelületek miatt mindenképp ajánlott az opcionálisan rendelhető légkondicionáló berendezés, amely kellő hatékonysággal klímatizálja a fülkét a nyári melegben. A kezelő elmondása szerint jó lenne, ha a rendszer szabályozható lenne, mivel jelenleg csak a ki-, bekapcsolása lehetséges. A joystick precíz, el  mozdulásarányos vezérlése minden funkció könnyű és finoman szabályozható beállítását teszi lehetővé. Az ülés kényelmes, teljes mértékben állítható, de sajnos, nem tudni miért, eltörött. A kezelőszervek elhelyezése ergonomikus. A zajszigetelés megfelelő. A gém teleszkópos, miközben belsővezetésű szekciókkal, állítható, alacsony súrlódású vezetőbetétekkel látták el. A hidraulikus gémkitoló mechanizmus, a hidraulikatömlők és az elektromos kábelek a károsodás elkerülése érdekében a gémen belülre kerültek. A hosszanti stabilitásvezérlő rendszer – túlterhelés esetén – megvédi a rakodógépet az előrebillenéstől, a billenési határ elérésekor leállítja a hidraulika funkciót. Erről a vezető vizuálisan és hangjelzéssel is tájékoztatást kap. A 7 m-es gém a raktározási munkáknál, a vetőgépek Big-Bag zsákokkal való feltöltésénél, a trágyaprizmázásnál és bálakazlazásnál is nagyon jól kihasználható. A 36.7-es típustól felfelé kérhető a géphez az úgynevezett gém oldaleltolási mechanizmus (Merlo-szabadalom), amelynek eredményeként az alváz felső része kismértékben elmozdul, így az arra rögzített gém is jobbra és balra kitér a gép hosszirányához képest. Ez a rendszer a gép teljesítményét, stabilitását nem rontja. Tóth Tamás elmondása szerint előfordult már a hidraulikatömlő eldurranása a gémben, akkor, amikor igen nehéz munkát végeztek. Mivel a szerviz nagyon gyorsan orvosolta a hibát, így a gépnek nem kellett hosszabb ideig állnia. Gém Gyorsan csatlakoztatható adapterek A Tac-Lock gyorscsatlakoztató rendszernek köszönhetően a kezelő a fülkéből történő kiszállás nélkül, gyorsan, hidraulikus biztosítással tudja csatlakoztatni az adaptereket. A gémfejnél kétutas kihelyezett hidraulikacsatlakozó került kiépítésre. A rakodógépet raklapvillával, trágyavillával és 2 m³-es könnyűkanállal vásárolták és használják, de még számtalan munkaeszköz közül lehet választani a kereskedőnél. Karbantartás A napi karbantartásokat, amelyek főleg a folyadékszintek ellenőrzésére, a zsírzásokra, a guminyomás és a légszűrő ellenőrzésére korlátozódnak, a gépkezelő látja el. A szervizeket és az esetlegesen felmerülő javításokat az M.C.I. szervizese végzi, a megadott 500 üzemórás intervallumokban, amivel maximálisan elégedettek, csakúgy, mint az alkatrészellátással, ha esetleg – ritkán – szükség van valamilyen alkatrész pótlására. Kocsis Attila elmondása szerint az eltelt három év tapasztalatai alapján és az elvégzett munkamennyiséget figyelembe véve a Merlo megbízható, strapabíró gépnek bizonyult, amely beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Így nem véletlen, hogy két évvel a vásárlása után egy újabb, de azonos típusú gép került a gazdaságukba, „átvéve” elődjétől az állattenyésztéshez kapcsolódó feladatok elvégzését. Hatala László A forgalmazó hozzászólása Tóth Tamás gépkezelő észrevételeit jogosnak találjuk, mivel a 2006. előtt gyártott rakodógépeknél 1-2 alkalommal előfordult a gémen belüli hidraulikatömlők sérülése. A problémát azóta a gyár kijavította, a hibajelenség megszűnt. Az ülésekkel kapcsolatos gond szintén ismerős, ha a gépkezelők nem a méretükhöz és testsúlyukhoz állítják be azt. Magasabb komfortfokozatú vezetőülés az új rakodók megrendelésénél lehetséges (pl. légrugós ülés), ez opciós tétel. A rakodógépekbe általában manuálisan működő légkondicionálókat szerelnek be. A levegő hőmérséklete és a ventilátor fordulatszáma minden esetben szabályozható, így van ez a tesztelt gépen is. Berényi Imre értékesítési vezető, MCI Kft.  (Ez a cikk , a GÉPmax 2009. májusi számában jelent meg) [m3 id="megjelent-gm" ev="2009" ho="05" honev="májusi"] >