John Deere 8345R mezőgazdasági vontató üzemanyag-fogyasztási vizsgálata



A vizsgált John Deere 8345R mezőgazdasági vontató, egy hagyományos traktor fokozat mentes hajtóművel (John Deere AutoPower) és rugózott első híddal. A motor egy John Deere hathengeres Power-Tech Plus dízelmotor az alábbiakkal: – Elektronikusan szabályozott Common Rail nagynyomású befecskendezés – hengerenként négy szelep – változtatható geometriájú turbófeltöltő hűtött kipufogógáz-visszavezetés hűtőventilátor ékszíjvariátoros meghajtással (VariCool) A traktor „Intelligent Power Manage ment“-tel (IPM) van felszerelve. Ez azt jelenti, hogy a motorteljesítmény szállító- és TLT-munkáknál max. 26 kW-val megnövekszik. A motor megfelel a TIER3A kipufogógáz -kibocsájtás előírásainak. A John Deere 8R sorozata öt vontatótípusból áll, 180 és 254 kW közötti különböző névleges motorteljesítménnyel (97/68 EC). A 8345R a sorozat legerősebb vontatója. A teszt tartalma A traktor üzemanyag fogyasztása különböző próbapadi mérésekkel (TLT-teljesítmény, vontató teljesítmény, powermix) került meghatározásra. Összehasonlításként közel azonos motorteljesítményű (230 kW feletti névleges teljesítmény) és kipufogógáz-osztályú vontatók mérési eredményeit használták fel, amiket ugyanolyan eljárás szerint és ugyanolyan próbapadokon mértek. Mérési eljárás –         TLT-teljesítmény és üzemanyag-fogyasztás –         Vonóteljesítmény és üzemanyag fogyasztás –         Üzemanyag-fogyasztás   Mérési eredmények és egyenkénti értékelések TLT-teljesítmény és fogyasztás mérése Szériakivitelben nem kapcsolódik be az IPM álló üzemben, a méréshez a teljesítménynövelést az ügyfélszolgálat aktiválta, egy külső számítógép segítségével.

1. táblázat. A TLT-n mért eredmények összehasonlítása (1000/min)
Vontató típusa  

John Deere 8345R IPM-mel

összehasonlítható vontatók középértéke

1. TLT-teljesítmény névleges fordulatnál

kW

246,1

225,8

2. fajlagos fogyasztás

g/kWh

226

238

3. maximális TLT-teljesítmény

kW

261,4

244,2

4. fordulatszámnál

1/min

1900

226

5. fajlagos fogyasztás

g/kWh

225

225,8

Fogyasztás részterheléseknél
6. max. fordulatszám, névleges teljesítmény 80%-a

g/kWh

242

252

7. névleges fordulatszám 90%-a, névleges teljesítmény 80%-a

g/kWh

233

235

8. névleges fordulatszám 90%-a, névleges teljesítmény 40%-a

g/kWh

264

268

9. névleges fordulatszám 60%-a, névleges teljesítmény 40%-a

g/kWh

237

234

10. névleges fordulatszám 60%-a, névleges teljesítmény 60%-a

g/kWh

212

223

Az 1. táblázat 2. és 5. sorának mérési pontjai a motor teljes terhelési görbéjén vannak, a 6. és 10. sorok közötti mérési pontok részterhelési pontok, amik a vontató gyakorlati üzemét reprezentálják, mivel időarányosan viszonylag ritkán szükséges a traktor összteljesítménye. A fajlagos fogyasztások összehasonlítása mutatja, hogy a John Deere 8345R fogyasztása a hasonló teljesítményű vontatókkal összehasonlítva a legtöbb munkapontban 12 g/kWh-ig terjedően kevesebb. Csak a 9. sor munkapontjában nagyobb 3 g/kWh-val a fogyasztás. Ezek az értékek jónak tekinthetők. A fajlagos fogyasztás értéke a dízel  üzemanyag energiatartalma teljesítménnyé történő átalakításának a mértéke, és lehetővé teszi a különböző vontatók összehasonlítását, függetlenül azok teljesítményétől.
2. táblázat. Vonóteljesítmény mérési  értékeinek összehasonlítása
Vontató

John Deere 8345R

összehasonlítható vontatók középértéke

maximális vonóteljesítmény kW

222,0

204,0

fajlagos fogyasztás a max. teljesítményhez tartozó fordulatszámon g/kWh 

255

275

vonóteljesítmény a névleges fordulatszámon kW

195,1

185,4

fajlagos fogyasztás a névleges fordulatszámon g/kWh

262

286

 
3. táblázat. Fajlagos fogyasztás g/kWh-ban, a különböző ciklusokban
Művelet  

John Deere 8345R

összehasonlítható vontatók középértéke

fogyasztás csökkenés

szántás 100%

g/kWh

259

278

-19

szántás 60%

g/kWh

248

276

-28

talajlazítás 100%

g/kWh

259

280

-21

talajlazítás 60%

g/kWh

251

280

-29

forgóborona 100%

g/kWh

236

241

-5

forgóborona 70%

g/kWh

247

255

-8

forgóborona 40%

g/kWh

278

295

-17

kaszálás 100%

g/kWh

237

251

-14

kaszálás 70%

g/kWh

256

271

-15

kaszálás 40%

g/kWh

297

323

-26

trágyaszórás

g/kWh

258

274

-16

bálázás

g/kWh

281

305

-24

középérték

g/kWh

259

277

-19

Vonóteljesítmény és üzemanyag-fogyasztás mérése (A mérés vonóteljesítmény-mérőkocsival, betonpályán mérve.) Minden vontatóval a 7,5-17 km/h-s sebességtartományban haladtak, amelyben a legnagyobb vonó teljesítmény várható. A vontató ennek során a felső üresjárati fordulatszámból kiindulva olyan erősen van megterhelve (nyomva), ameddig a motorfordulatszám a legnagyobb teljesítménnyel eléri a teljes terhelési görbét. A motor hajtóművezérlés ennél a mérésnél általában deaktiválva van. A csúszás értékei ekkor a 3-6%-os tartományban vannak. A fajlagos fogyasztás itt is az üzemanyag energiaátalakításának vonatkoztatási értéke vonóteljesítménnyé, függetlenül a vontató teljesítményétől. A vonóteljesítmény mérésekor megmutatkozott, hogy a John Deere 8345R tisztán vonómunkáknál fajlagosan kb. 8%-kal, a hidraulikus és TLT-üzemmódokkal kombinálva 6,5%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztott, mint az összehasonlítható vontatók. Ez az eredmény nagyon jónak ítélhető (2. táblázat).
üzemanyag fogyasztás TLT tengely mérésekor

vizsgálat eredménye

értékelés +

üzemanyag fogyasztás vonóteljesítmény mérésekor

nagyon jó

+ +

üzemanyag fogyasztás powermix mérések során

nagyon jó

+ +

Értékelési tartomány: + + / + /ø/ – / — 
Összefoglalás és értékelés Hogy a különböző motorteljesítményű vontatókat össze lehessen hasonlítani, a fajlagos fogyasztást használták gramm per kilowattórában. A TLT-tengelyen történt mérések eredményei azt mutatják, hogy a John Deere 8345R ennek során maximum 12 g/kWh-val kevesebbet fogyasztott, mint az alapul vett vontatók. Ez az eredmény jó. A vonóteljesítmény mérésének eredményei 19 g/kWh-s fogyasztáscsökkenést eredményeznek a névleges fordulatszámon és 20 g/kWh-t a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszámon az alapul vett vontatókra vonatkoztatva. Ez az eredmény nagyon jónak ítélhető. A legnagyobb, 19 g/kWh és 29 g/kWh közötti fogyasztáscsökkenéseket a teljesen vonómunkás méréseknél érték el. A pótlólagos TLT-, illetve hidraulika munkájú méréseknél a fogyasztások 5 g/kWh és 26 g/kWh közötti értékkel vannak az alapul vett vontatóké alatt. Ezek az eredmények is átlagban nagyon jók. Hernek Zoltán, Odisys (forrás: DLG ) [m3 id="megjelent-gm" ev="2011" ho="04" honev="áprilisi"] >