IH Farmall traktorok Magyarországon



Magazinunk 2011 áprilisi számában olvashattak az új Case-IH Farmall® traktorok idei bemutatkozásáról. Rovatunkban ezúttal az egykori IH Farmall® traktorokra, illetve azok hazai elterjedésére emlékezünk. A Bábolnai Állami Gazdaság 1969 végén  elsősorban  a  baromfitenyésztés   terén   szerzett   tapasztalatainak felhasználásával  zárt  rendszerű  kukoricatermesztési  program  megvalósítására tett javaslatot. Az akkori mezőgazdasági miniszteri tárca a szóban forgó  kukoricatermesztési  rendszert –   kisebb-nagyobb   politikai   harcok árán  –  kísérleti  jelleggel,  zárt  körzetben  megvalósításra  engedélyezte.  A CPS  keretében  megvalósult  a  feltétel arra,  hogy  az  Amerikában  alkalmazott korszerű, nagy hozamot biztosító,   kukoricatermesztési   technológia adaptálása  e  rendszer  keretén  belül szervezetten  történjen.  Az  1970-ben 6000  hektáron  megkezdett  ilyen  irányú   tevékenység   folyamatosan   kibővült. A Bábolnai ÁG lett az alapító tagja  a  Corn  Production  System  (CPS) társaságnak, amelyen keresztül a korszerű műszaki megoldások adaptálása is lehetővé vált.  Az 1971-ben alakult Bábolnai Iparszerű  Kukoricatermesztési     Rendszer   alapvetően   tőkés   országokból beszerezhető  gépekre  épült. A  tőkés  országokból származó eszközök a talajművelés,  a  vetés,  a  növényápolás és a betakarítás gépeit ölelték fel. Az alakuláskor  elsősorban  még  egy  kisebb létszámú John Deere erőgépsort állítottak  be  az  új  termelési  rendszer technológiájába,   majd   a   következő évben, a kedvező terméseredményeknek köszönhetően egyre több gazdaság jelezte a rendszerhez való csatlakozási  szándékát.  Így  11  nagyüzem kapcsolódott be a Bábolnai ÁG rendszerébe. Az akkor még félig amerikai tulajdonú CPS ekkor kezdett tárgyalni a  különböző  tengerentúli  gépgyártó cégekkel. Nem titkoltan kedvező árú, jó  fizetési  feltételekkel  beszerezhető erőgépeket  kerestek,  lehetőleg  olyan gyártótól, aki energetikailag jól illeszkedő munkagépeket is előállít a traktoraihoz.  A  korábbiakhoz  hasonlóan nehéz   univerzális,   hátsókerékhajtású, kis fordulási sugárral rendelkező, nagy vonóerejű típust kerestek. Végül több  jelentősebb  tárgyalás  és  egyeztetés  után  az  amerikai  International Harvester ® , az IH gyártmányai mellett döntöttek, ugyanis a kedvező fizetési feltételek és a minden igényt kielégítő  termékskála  is  egyaránt  a  jelentős múlttal  rendelkező  IH  márka  mellett szólt.  Bár  korábban  már  üzemelt  néhány kisebb teljesítményű IH Farmall ®traktor   hazánkban,   de   jelentősebb üzemeltetési tapasztalatok ekkor még ezekkel   nem   álltak   rendelkezésre. 1971-ben érkezett meg az első 38 darab  IH-1456  Farmall®   típusú  erőgép a CPS nagyigmándi központjába. Az 56-os széria az International Harvester ®Company Rock Island-i üzemében készült, ekkor már 2 éve. Az új, piros-fehér fényű kétkerékhajtású erőgépeket egy IH DT407 típusú, hathengeres, 6,7 liter  lökettérfogatú,  álló,  soros  elrendezésű,  turbófeltöltős,  140  LE  (DIN) teljesítményű dízelmotor hajtotta.  A   motor   egy   160   literes   hajtóanyagtartályból   „táplálkozott”.   Tolófogaskerekes  sebességváltójához  a nyomatékot  egytárcsás  száraz  rendszerű    tengelykapcsoló    továbbította.  A  traktor  lassításáról  hidraulikus rendszerű  tárcsás  fékek  gondoskodtak,  a  kormányzást  pedig  szervórásegítés  könnyítette  meg.  Az  erőgép a   teljesítményleadó   tengelyén   keresztül  –  percenkénti  ezer  fordulat mellett   –   132   lóerő   továbbadására volt  képes  a  hajtott  munkagép  felé. Az  új  traktorokat  a  CPS  taggazdaságai közül a Bábolnai, Sárvári, Enyingi (7 db!) és Lajta-Hansági Állami Gazdaság kapta, de dolgoztak 1456-osok az Agárdi és a Környei Mezőgazdasági Kombinátban, illetve Sorkifaludon is. Az új IH erőgépek – a velük együtt beszerzett azonos márkájú vető- és talajművelőgépekkel – a minél nagyobb kihasználtság elérése érdekében több műszakban, éjjel-nappal   dolgoztak.  A  Lajta  Hansági  ÁG  területén  több bemutatón  is  népszerűsítették  az  új CPS-technológia alapgépeit. Időközben,  1972-ben  a  CPS  Termelési  Rendszer  tovább  bővült,  így már több mint 65 000 hektár kukorica termőterületének     megműveléséhez kellett  a  CPS-nek  gépellátást  biztosítani. Maradtak a jól bevált márkánál, és a korábbi szériát felváltó 66-os sorozat IH Farmall ®  1066 Turbo és 1466 Turbo   modelljei   mellett   döntöttek.  A  megnövekedett  igényeknek  megfelelően  –  az  illetékes  állami  tárcák pénzügyi   támogatásával   –   kicsivel több mint 220 erőgépet rendeltek meg a Rock-Island-i gyártól, a rendszerükhöz  akkor  tartozó  36  mezőgazdasági üzem  számára.  A  beszerzés  kb.  hetven százaléka a kisebb teljesítményű  1066  Turbo  típusból  állt,  míg  a  fennmaradó  részt  a  nagyobb  teljesítményű 1466-os tette ki.      A külsőre szinte teljesen megegyező  két  változat  közül  elsőként  a  nagyobb,  1466  Turbo  típusból  érkezett 38  darab,  ugyanennyi  IH-710  ekével, illetve IH Cyclo 400 vetőgéppel párosítva. Az első beérkezést további szállítások  követték,  immáron  az  alacsonyabb  teljesítményű  kivitelből  is.  Az új IH traktorok és munkagépek konténerekbe  csomagolva,  fődarabokra szedve, repülővel érkeztek meg a tengerentúlról,  majd  a  kirakodást  követően kamionok segítségével jutottak el a nagyigmándi központig, ahol a CPS megfelelően   kiképzett   szakemberei szerelték  üzemkészre  a  már  gyárilag sárga színűre fényezett gépeket. Felépítésben  az  új  széria  a  korábbi  56-os  családnál  bevált  elveken alapult,  de  a  megújult  külső  mellett a  gyártó  több  új  megoldást  is  kifejlesztett és beépített az új szériába. Az IH  Farmall ®   1066  Turbo  traktort  egy azonos márkájú DT414 típusú turbófeltöltéses,  hathengeres,  magas  (2600 f/p) fordulatszámú vízhűtéses, dízel-, 135 LE (DIN) teljesítményű motor hajtotta,  míg  a  1466  Turbo  változatban egy DT436 típusú hasonló jellemzőkkel  bíró,  de  155  (DIN)  lóerős  motor dübörgött.      Mind két traktor 16/8 fokozatú    nyomatéknövelővel    szerelt tolófogaskerekes       sebességváltóval rendelkezett,  amelyhez  a  motortól  a nyomaték  egy  Dyna-Life ®   gyártmányú tárcsás, száraz tengelykapcsolón keresztül érkezett.  Az önhordó vázú erőgépek nyomtávja állítható volt, és mindegyik ikerkerékkel  érkezett.  A  kormányzásuk már teljesen hidraulikusan működött, a  hátsó  futóművet  pedig  ugyancsak hidraulikusan  kapcsolható  differenciálzárral látták el.      Erő- és helyzetszabályzós hidraulikaemelő-berendezése 3200 kg emelőerővel bírt. Erőleadó tengelyükön 111, illetve 140 lóerő továbbítására voltak képesek  a  hajtott  munkagép  felé.  A közel  öt  tonna  tömegű  erőgépek  közül  a  gyengébb  1,1  millióba,  míg  az erősebb 1,3 millió forintba került akkor,  amely  összeget  a  gazdaságok  5 éven  keresztül  géphasználati  díjként törlesztették  vissza  a  terméstöbbletből a beszerzést és a szervizt biztosító CPS termelési rendszer felé.      A  merőben  új,  korszerű  technika  megfelelő  szakszerű  kezelése  érdekében  a  CPS  282  fő  IH  traktorost képzett  ki  oktatási  központjában.  Az új  IH  Farmall ®   traktorok  évente  közel  háromezer  üzemórát  dolgoztak a    legkülönbözőbb    mezőgazdasági munkákban.  Az  IHC  –  látva  a  lehetőséget  a  rohamosan  fejlődő  magyar mezőgazdaságban – együttműködési megállapodást kötött a Mosonmagyaróvári  Mezőgazdasági  Gépgyárral  a hazánkban üzemelő IH traktorokhoz energetikailag  jól  illeszkedő IH-480 tárcsás  borona  gyártásáról,  és  emellett  még  speciálisan  ezekhez  az  erőgéphez csatlakoztatható IH sorművelő kultivátorokat is beszerezett a CPS.      Néhány év leforgása alatt a gazdaságok megismerték az IH Farmall ®  traktorok használatának előnyeit.  Egy IH Farmall ®  1466  Turbo  traktor,  a  hozzá kapcsolt IH-710-es ekével 10,8 hektárt szántott fel egy 12 órás műszakban, a fentebb  említett  480-as  tárcsával  pedig közel 47 hektárt tudott elművelni azonos idő alatt. A jelentős kihasználtság mellett is kimagasló üzembiztonsággal dolgozó, korszerű, kényelmes erőgépek megalapozták az IH márka kedvező megítélését hazánkban. Mivel az IHC a 66-os szériát 1975-ig  gyártotta,  így  –  ugyan  már  alacsonyabb  darabszámban  –  a  később csatlakozó  üzemei  számára  az  1976-ban  megjelenő  új  86-os  sorozat  1486 típusú tagját importálta az időközben már  teljesen  hazai  tulajdonúvá  vált Iparszerű   Kukoricatermelési   Rendszer (IKR). Az új típust egy fejlesztett, légkondicionált fülkével látták el. Bár a motor a régi maradt, de erősítettek a differenciálzáron, hidraulikus rásegítővel szerelték fel a tengelykapcsolót, a régi tárcsás fékrendszert pedig egy olajfürdős többtárcsásra cserélték.      Az új  traktor  többek  között  az  1978-ban rendezett  Bábolnai  Napokon  mutatkozott be. Manapság az egykori CPS által   munkába   állított   IH   Farmall ®traktorokból már alig lehet működőképes  példánnyal  találkozni,  persze meglepő volna,  ha ilyen nagyarányú kihasználtság   után,   közel   negyven év  elmúltával  is  használatban  lennének.  Azért  ennek  ellenére  még  létezik néhány üzemelő gép, sőt az 1466 típusból  a  gyűjtők  napjainkban  még külföldre  is  vittek  ki,  mivel  ez  egész Nyugat-Európában  ritkaságnak  számít. IH Farmall ®-1066 traktor angol nyelvű típuslapja IH Farmall ®-1466 traktor angol nyelvű típuslapja Farkas Imre A fotók a szerző magánarchívumának képei. (farkas.imre@gepmax.hu) [m3 id="megjelent-gm" ev="2011" ho="05" honev="májusi"] >