CLAAS Variant hevederes körbálázócsalád – „Termelj, produkálj gyorsan és nyereségesen”



A CLAAS család nevével fémjelzett mezőgazdasági gépgyár hazánkban is igen neves, és története is jól ismert. A CLAAS gépgyártásának elindulása viszont a bálázáshoz kötődik, hiszen annak idején, 1921-ben August és Franz CLAAS szabadalmaztatta az új kialakítású és ennek köszönhetően biztosabb kötést generáló kötözőfejet. Ettől kezdődik a CLAAS gyár sikertörténete, hiszen ez a szerkezet – amely 1970-ig a cég logójában is szerepelt – hozta meg a várt nemzetközi érdeklődést is.

A CLAAS által gyártott első bálázógép 1934-ben gördült ki a csarnokból.
A németországi mellett a másik igazán jelentős piacnak Franciaország számít, így itt alapították meg a mai napig bálázókat gyártó üzemet, az Usines CLAAS France-t, 1958-ban. Elsőnek a ma is jól ismert kiskockabálázó, a Markant (1966), majd a fixkamrás Rollant (1974), a nagykocka-Quadrant (1988) és végül a most bemutatásra kerülő változtatható kamrás, hevederes körbálázó 1994-ben indult gyártása is itt folyik.
Ebből az üzemből a mai napig több mint 280.000 bálázó került ki, a termelők legnagyobb megelégedésére.

Miért is fontos a változtatható kamraátmérő?
Ezt a kérdés csak a gyakorlati használat során szerzett előnyös tapasztalatok alapján lehet megválaszolni. Aki már dolgozott ilyen kialakítású bálázóval, az tudja igazán értékelni, mekkora előnnyel jár ez a technológia a napi termelékenységben. Először is; megannyi igény létezik a bálák felhasználását és a bálázandó anyagot illetően, ezért ennek is csak nagyfokú rugalmassággal lehet megfelelni.

Ismerjük meg a Variant-ot „lépésről-lépésre”!
A rendfelszedő (Pick  Up) tényleges 2,1 m-es munkaszélességével kimagasló szalmahozam esetén – akár a 6 ládás kombájn után – is biztosítja a teljesen „felszedett” tarlót. Így egy szál sem kerülheti el a bálázót. Az esetleges kanyargás a renden sem okoz feszültséget a PU-on, mivel a könnyebb manőverezés érdekében mindkét oldalán önbeálló tarlókerekekkel szerelték fel. A termény felszedését egy 300 mm-es átmérőjű, 120-as fordulatú rugósfogas rendfelszedő végzi. Mivel a PU lényegesen szélesebb, mint a bálakamra, ezért a beáramló anyagot két oldalról egy-egy 250 mm átmérőjű, 272-es fordulaton meghajtott csiga tereli össze, eltorlódás nélkül. Az egységes terményáram biztosítása igény szerint lemezes vagy görgős leszorítóval történhet.
A rendfelszedő lánchajtású és nyírócsavaros túlterhelés elleni védelemmel ellátott.

Mi köze a rotornak a bálaképzéshez?
A termény bálakamrába történő folyamatos bejuttatását vagy továbbító rotor (Roto Feed) vagy a „szecskázást” is végző aprítórotor (Roto Cut) végzi folyamatos munkával. A normál továbbítórotor 12 db szimpla négyágú csillagból, míg az aprítórotor 14 db dupla négyágú csillagból áll. A csillagok spirális kialakításának köszönhetően mindkét esetben folyamatos az anyag áramlása. A rotorok nemcsak szállítják a terményt, de mivel a bálakamra aljába is „belelógnak”, ezért a bálaképződés kényszerindításáért is felelősek, és ez a CLAAS bálázók sikerének a titka. Ennek köszönhetően nem kell akár lassítanunk sem a bálaképzés kezdetekor!

Aprítsunk, vagy ne aprítsunk?!
Természetesen a kérdésre adandó megfelelő válasz az előállítandó bála és a termény minőségének a függvénye. Rövidre vágott termény, magas bálanyomás és kevés levegő: így készül az energiában gazdag, ízletes szilázs optimális tejsavas erjedéssel, amely a nagyobb tejhozam alapvető feltétele. Az aprítási hossz a Variantban 70 mm, a mely megfelelően apró terményt eredményez a tökéletesen tömör szilázsbálához. A kimagasló, percenkénti 432 aprítási ütemnek köszönhetően, a 14 késsel számolva, ez 6048 aprítást jelent percenként, ami piacvezető ebben a kategóriában. Amennyiben viszont nem kívánjuk a terményünket aprítani, a vezetőfülkéből a kezelőegységen keresztül kikapcsolhatjuk az aprítót. Ilyenkor a kések lesüllyednek a dob fenéklemezébe, az akadálymentes áramlás érdekében.

Csak tömören, ha kérhetem…
Az új Variant egy speciális hidraulikus bálatömörség-szabályozó rendszerrel rendelkezik. Az ún. aktív hidraulikarendszer három hidraulika munkahenger és egy dupla feszítőkar együttes működéséből áll. Munkája eredménye a hevederek tökéletes vezetése és nyugodt futása és a még tömörebb bála. A hevederek üzembiztos meghajtását gumibevonatú, konvex profilú hengerek biztosítják, a tisztán tartását, pedig leválasztó profilos henger végzi. A maximális bálázási teljesítményhez és a bálatömörséghez a 4, extrém nagy terhelhetőséggel bíró, 7 mm vastag, végtelenített heveder járul hozzá, amelyek 275 mm szélességükkel a bálakamra több mint 92%-os lefedettségét eredményezik. A profilozott hevederfelület a termény gyöngéd kezelésén felül a biztos tapadását is eredményezi. Ehhez párosul még a 3 m/s-os hevedersebesség, ami a piacon a leggyorsabb, ennek köszönhető a gép átlag feletti termelékenysége.

Variant 365/385 – Heavy Duty a CLAAS-tól
Az alaphelyzetben is igen meggyőző, túlméretezett hajtásrendszer és robusztus (1350 Nm átvitelére alkalmas) hajtómű mellett a speciális szenázs igénybevételre néhány fontosabb „erősítést” alkalmaznak; ilyenek például az 11/4 collos hajtóláncok, az erősített vágószerkezet duplakéses biztosítással, az extra túlterhelés elleni biztosítás, az automata lánckenés, stb. Ezek mind egy célt szolgálnak: az üzembiztosságot minden körülmény között.

Változtasson, amin csak akar!
Sok helyen a kisebb átmérőre esküsznek – talán a háttértechnológia miatt; máshol a lehető legnagyobb bálaátmérő a lényeg, a gazdaságossági szempontok figyelembevételével, bár mindkét területen lényeges szempont a bálatömörség.

                       

De mi a helyzet a maggal?
Természetesen csak a CLAAS-tól: fokozatmentesen állítható a bálamag átmérője és tömörsége is, amely a fülkéből szabályozható. Száraz terménynél a kőkemény bálamag, míg nedvesebbnél a laza mag a kívánatos, a könnyebb száradás érdekében. A lágymag a végső átmérőtől egészen a 10 cm-rel kisebb méretig növelhető, hiszen egy erős külső réteg szükséges az alaktartás miatt. Mindezek a beállítások végrehajthatóak a CLAAS Medium Terminallal (CMT), amely az alapfelszereltségrésze. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a beállított bálaméret elérésekor, hangjelzés kíséretében, automatikusan elindul a kötözés (zsineggel vagy hálóval, az előre beállított értékeknek megfelelően), ezzel egy időben a rendszer leállítja a rendfelszedőt és a továbbító rotort, a minőségi kötözés érdekében. Mindez másodpercek alatt, és már le is gördül a kész bála! De – igény szerint – a legprofibb Communicator (CCT) vezérlőegységgel teljesedik ki a lehetőségek tárháza, az Isobus technológiának köszönhetően. A fenti kezelőegységek nemcsak információkkal szolgálnak a kezelőnek, de ő folyamatosan szemmel is tarthatja, mi történik a bálázás során, és akár előre be is állíthat minden paramétert.

Behálózva vagy gúzsba kötve?
Alapgépként a hazai kínálatban hálós kötözéssel kerülnek forgalomba ezek a bálázók, de opcióként duplazsineges kötözéssel vagy mindkettő kombinációjával is rendelhetőek.
Még a kettős kötözési móddal szerelt gépek esetében is minden mozzanat a vezetőfülkéből irányítható és változtatható, a fülke elhagyása nélkül. A zsineges kötözés a legelterjedtebb módja a bála rögzítésének. Ilyenkor a zsinegek 10-15 cm-re egymástól futnak együtt, és még az összetört szalmából készített bálák sem csúsznak szét. A tapasztalatok szerint a kötési idő zsineggel hosszabb, kb. 15-20 másodperc bálánként, ami persze függ az egyedi igényeinktől.
A CLAAS cég már 1984-ben bejegyeztette a ROLLATEX nevet, ami mára a mindennapokban eggyé vált a hálós kötözés szinonimájával. A hálós kötésnél a Variant bálázókon minden szem előtt van, hiszen a tekercs a gép elején, fent kapott helyet, és innen könnyebb is beadagolni kötözéskor a hálót, ami biztosabban tapad meg a bálán. A bálázó által kínált gyorsaság tovább fokozható a hálós kötözéssel, mivel ilyenkor csak kb. 8-10 másodpercet vesz igénybe a bála „bekötése”.
A képlet egyszerű: aki gyorsabban kötöz, az gyorsabban végez!

FIRST CLAAS SERVICE
Jelenleg hazánkban több száz ilyen Variant bálázó üzemel évek óta megbízhatóan. Számos partnerünk tapasztalta, hogy az évi 8-10.000 bála gond nélküli elkészítésére alkalmas gép teljesítménye és megbízhatósága önmagáért beszél. Köztudott, hogy a folyamatos és lelkiismeretes karbantartás az üzembiztosság alapja, még egy ilyen csekély igényű gép esetében is. A CLAAS gépek hazai importőre, az AXIÁL Kft. évek óta lehetőséget kínál ügyfelei részére arra, hogy a téli átvizsgálás alkalmával szükségesnek ítélt alkatrészeket előrendelés keretében, meggyőző kedvezménnyel, időben biztosítsa, illetve emellé a megfelelő szaktudással és szerszámkészlettel rendelkező szervizszolgáltatás is rendelkezésre álljon. Országszerte kiépített bolthálózatunkban a szezon közben esetleg szükséges kopóalkatrészek is – raktárról – folyamatosan és azonnal beszerezhetők.
Összefoglalva elmondható, hogy a CLAAS Variant bálázók fejlesztési filozófiája egyértelmű volt: a konstruktőrök a legnagyobb óránkénti teljesítményű bálázót kívánták megalkotni.

A jelenlegi 3-as szériájú Variant család az alábbi típusokat foglalja magában:

Géptípus Bálaátmérő×szélesség PU szélesség Terménytovábbítás
VARIANT 360 0,9-1.55 m ×1.20 m 2,1 m Feeding rotor
VARIANT 360 RC 0,9-1.55 m ×1.20 m 2,1 m ROTO CUT
VARIANT 365 RC 0,9-1.55 m ×1.20 m 2,1 m Heavy Duty+ROTO CUT
VARIANT 380 0,9-1.80 m ×1.20 m 2,1 m Feeding rotor
VARIANT 380 RC 0,9-1.80 m ×1.20 m 2,1 m ROTO CUT
VARIANT 385 RC 0,9-1.80 m ×1.20 m 2,1 m Heavy Duty+ROTO CUT

Albert Csaba
AXIÁL Kft.


Ez a cikk a GÉPmax 2009/03 - márciusi számában jelent meg.