Az új New Holland T8-as traktor



A 2011 -es év második felében hazánkba is megérkeznek a New Holland legnagyobb merev felépítményes T8-as erőgépcsaládjának első tagjai.

A 2011-es évtől folyamatosan több lépcsőben bevezetésre kerülő, a legújabb, Tier IV-es környezetvédelmi normának is megfelelő vadonatúj erőgépcsalád 4 modellje 300 és 390 Le közötti maximális motorteljesítménnyel áll a gazdák rendelkezésére.

Kép

Az új Tier4 SCR-technológiás erőforrások a számítások és tapasztalati mérések szerint 17%-kal kisebb költséggel üzemeltethetőek, mint Tier 3-as elődeik, köszönhetően a jelentősen csökkenő üzemanyag-fogyasztásnak és a 100%-kal megnövekedett szervizintervallumoknak. A 8,7 liter lökettérfogatú, közös nyomócsöves motor igen nagy nyomatékrugalmasságot garantál, miközben a teljesítménymenedzsment funkció akár 49 Le extra tartalékteljesítményt és 47%-os nyomatéknövekedést garantál. Röviden megfogalmazva: az EPM (Engine Power Management) motorvezérlő rendszer működésének lényege az, hogy a sebességváltó, hidraulika és TLT terhelést figyelve szabályozza a leadott teljesítményt és nyomatékot.

A jól bevált Ultra Command sebességváltók teljes tartományban PowerShift fokozatváltásra képesek, 40 vagy 50 km/h-ás végsebességet biztosítva, s emellett 18, illetve 19 előre és 6 hátra fokozattal rendelkező változatban érhetőek el. Igény szerint a 40 km/h-ás ECO változat, illetve az extra lassú menetsebességű mászó-fokozatokkal ellátott 23×6 fokozattal bíró változat is rendelhető.

A New Holland automatizált szántóföldi funkciója több mint egy egyszerű automata powershift rendszer. Hasonlóan működik, mint egy fokozatmentes CVT váltó, hiszen a motorterhelés, a haladási sebesség és a gépkezelői beállítások adatait kombinálva szabályozza mind a motor, mind a váltómű működését, a legoptimálisabb teljesítményszint és a gazdaságos üzemanyag-fogyasztás eléréséért. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a gépkezelőnek csak a kívánt menetsebességet kell beállítania (km/h), ezt követően az automatika kiválasztja a terheléshez illeszkedő ideális sebességi fokozatot és motorfordulatszámot, úgy, hogy a traktor fogyasztása a legalacsonyabb szinten legyen.

A T8-as első pillantásra is lenyűgöző 3450 mm-es tengelytávja a legnagyobb a kategóriájában a piacon kapható hasonló erőgépek között, s ebben az összehasonlításban a második versenytársat is mintegy 40 cm-rel előzi meg! A T8-as teljes hossza mintegy 6369 mm. A hosszabb tengelytáv nagyobb vonóerőt jelent a szántóföldi nehéz talaj munkákhoz, ugyanakkor nagyobb stabilitást és kényelmet garantál nagy sebességű országúti szállításkor. Ez utóbbit a standard kabin-rugózási rendszer és pótkocsi légfék berendezés is garantálja, az opciósan kérhető új fejlesztésű mellső hídrugózás pedig tovább növeli. A Comfort Ride kabinrugózás a mérések szerint mintegy 25%-kal csökkenti a gépkezelőre ható intenzív erőhatásokat. Az erősített első és hátsó hidak minden további nélkül ikresíthetőek, így csökkentve a talajkárosító hatást és tovább növelve a vonóerőt.

A T8-sok további egyedisége abból is adódik, hogy hosszú tengelytávju-kat meghazudtolóan szűk táblavégi fordulókra képesek, hiszen az 55 fokos elsőkerék-bekormányzási szög kivételes manőverezőképességet garantál. Így az új széria nem kizárólag

a nehéz szántóföldi munkaműveletekhez jó választás, hanem könnyebb másodlagos szántóföldi munkálatok vagy országúti vontatás végrehajtására is ideális. Az integrált gyári mellső függesztés és front TLT-kihajtás segítségével frontfüggesztésű, nehéz súlyú munkagépek széles skálája üzemeltethető, kihasználva a nagy tengelytáv nyújtotta páratlan stabilitást, amely lehetővé teszi a mellső, illetve hátsó 3-pontfüggesztés közel 6, illetve 10 tonnás emelési kapacitásának teljes és biztonságos kihasználását.

Ami az automatizálási funkciókat illeti, természetesen minden New Holland T8-as rendelkezik automatizált szántóföldi és országúti funkciókkal, valamint programozható táblavégiforduló-beállítás és motorfordulat-menedzsment funkcióval is. Utóbbi kardánhajtású munkagépek használatakor nagy segítség; ilyenkor fontos, hogy a percenkénti TLT-fordulat állandó legyen.

Van lehetőség arra is, hogy a traktorokat gyárilag integrált GPS vezérelt IntelliSteer kormányautomatizálási rendszerrel szereljük fel, amely megfelelő korrekciós jellel akár 1-2 cm-es visszatérési pontosságot is garantálhat a számunkra. A New Holland IntelliSteert rendszere igen fejlett dőléskompenzálást végez, hiszen 3 irányban: hossz-, függőleges és keresztirányú tengelyek mentén kompenzál. A navigációs vezérlőmodul jeleit használva a vezérlőszelep avatkozik be a kormányzásba, így tartva az adott nyomvonalon az erőgépet.

Egy T8-as tágas, rugózott és légkondicionált kabinjában ülő gépkezelő maximális kényelemben töltheti munkanapjait, hiszen amellett, hogy minden kezelőszerv kézre esik, 68 dB-es értékével ez a gép messze a legalacsonyabb zajszinttel bír a kategóriájában. A sötétedés utáni zavartalan munkát akár 4 db nagy intenzitású és 10 db halogén munkalámpa is segítheti, ráadásul a rendszer egy ötletes késleltetési funkcióval rendelkezik, amely megkönnyíti azt, hogy a munkalámpák lekapcsolása után is biztonságosan hagyhassuk el a traktort.

Kép

Az alapfelszereltség részét képező SideWindert II kezelői kartámaszon a traktor valamennyi fontos funkciója vezérelhető, köszönhetően a színes érintőképernyős IntelliView III monitornak, az ötletes vezérlőpanelnek, a kezelőbarát Command Grip joystick karnak vagy a színkódolt, elektrohidraulikus kihelyezett szelepvezérlő karoknak. Az egész kartámasz pozíciója elektronikusan, a gépkezelő egyéni igényeihez igazodva beállítható.

A vezérlőpanelen egy gombnyomással vezérelhetünk olyan gyakrabban használt funkciókat, mint a motorfordulatszám-vezérlés, az összkerékhajtás és differenciálzárak, a táblavégi forduló program, a mellső hídrugózás vagy a hátsó hárompont-függesztő szerkezet. A könyöktámasz felhajtható részében található kezelőgombokkal pedig a hátsó 3-pont emelési-süllyesztési sebességét és a kiemelési határmagasságot vezérelhetjük, vagy beállíthatjuk igény szerint a csúszás/slip százalékos értékét.

A színes érintőképernyős kezelőfelületű IntelliView III monitor jól átlátható menürendszerében többek között olyan információkhoz juthatunk, mint a kihelyezett szelepek időzítése és aktuálisan beállított percenkénti átfolyása, a motorfordulat, aktuális sebességfokozat, üzemanyag-felhasználás vagy a megművelt terület, eközben hozzáférhető információkat szolgáltat a gépkezelő számára a munkavégzés hatékonyságára, a szerviz- és teljesítményadatokra vonatkozóan. Az új monitor kamerabemeneti portokkal is rendelkezik. A teljesen ISO-kompatibilis eszközzel kiválthatóak a munkagépek drága kontrolmonitorjai.

A hátsó kihelyezett szelepek száma már alapfelszereltségben is 4 db, de ez a szám akár 6 párig is növelhető. Elektrohidraulikus szabályozásuknak köszönhetően precízen beállítható időzítéssel és átfolyással rendelkeznek; a beállítás a kartámaszról könnyedén megtehető, az éppen aktuális értékekről a gépkezelő az IntelliViewt III monitor segítségével kaphat tájékoztatást. A jobb oldali kartámaszon található, jól azonosítható, színkódokkal ellátott fülek segítségével szabályozható mindegyik hidraulikakör, másik lehetőségként a CommandGript karról is vezérelhetünk 2 db kiválasztott szelepet, de ugyanezt az opciós, különálló apró joystick kar segítségével is megtehetjük. Valamennyi hidraulikakör vezérlése a táblavégi fordulóknál végrehajtandó műveletsorok közé is beprogramozható.

Az alap hidraulikaszivattyú percenkénti átfolyási teljesítménye 161 liter, míg az opciós MegaFLow szivattyú ugyanezen mutatója 274 liter/perc.

Lenyűgöző motor- és hidraulikateljesítmény, kategóriájában vezető tengelytáv nyújtotta stabilitás, kedvező üzemanyag-fogyasztás, hosszú szervizintervallumok, nehéz univerzális traktorokra eddig nem jellemző fordulékonyság, kényelem és kezelői komfort, felhasználóközpontú tervezés — ezek azok a tulajdonságok, amelyekről megismerhetjük az új New Holland T8-as széria erőgépeit. Az itt ismertetett kiemelkedő jellemzőknek köszönhetően nem tart sokáig, mire új tulajdonosa tökéletes harmóniába kerül T8-as nagytraktorával.

Molnár István
IKR Zrt.

Kép


Ez a cikk a GÉPmax 2011/04 - áprilisi számában jelent meg.