Az MB-Trac 1600 Turbo traktor



A világ traktoripari fejlődésének történetében egy külön korszakot képvisel a nagy járműgyártó világmárkák mezőgazdaságierőgép-gyártásának időszaka. Mostani összeállításunkban a nyugatnémet Mercedes-Benz járműgyártó MB-Trac erőgépcsaládjának 1600-as típusáról emlékezünk meg. Hazánkban körülbelül 1977-től, az 1300-as típussal kezdődött el az MB-Trac erőgépek megjelenése. Nagyobb darabszámban a későbbi években inkább a traktorcsalád legfelső típusa, az 1500-as került be hozzánk, termelési rendszereink, azok közül is az IKR Bábolna és a KITE Nádudvar segítségével. Korábban már üzemeltek hazánkban a nagy múlttal rendelkező MB-Unimog típusú mezőgazdasági tehergépkocsik, a kiskunhalasi állami gazdaságban, miközben az Agromas-hexpo szakkiállítás állandó szereplői lettek a Mercedes-Benz traktorok, de a termelési rendszerek gépbemutatóin is rendszeresen megjelent egy-két darab Mercedes erőgép. Közép-Európában azonban egyedül a magyar mezőgazdaságban kaptak szerepet az igen magas beszerzési árú, felső kategóriába tartozó MB-Trac erőgépek, még ha alacsony darabszámban is voltak jelen hazánk mezőgazdasági üzemeiben. Az első sorozat több mint egy évtizeden átívelő gyártása után került továbbfejlesztésre a traktorcsalád. Legfelső, legnagyobb teljesítményű tagját (1500) egy új típus, az MB-Trac 1600 Turbo váltotta. A 443.166 kóddal ellátott MB-Trac 1600-as a legnépszerűbb tagja lett a Mercedes-erő-gépcsaládnak hazánkban. Ekkor már több olyan munkagép, illetve munkagépkapcsolat került beszerzésre a termelési rendszerek segítségével az itthoni gazdaságokban, amelyek elősegítették az MB-Trac többcélú, minél szélesebb körű alkalmazását. Első bemutatkozására a nagyközönség előtt az áprilisban tartott Agro-mashexpo 1987 kiállításon került sor. Az előre és hátra is egyaránt dolgozó erőgép különböző gépvizsgálatokon és bemutatókon dolgozott cukorrépa-betakarító adapterrel, permetező adapterrel, függesztett silózóval, sorművelő kultivátorral, de még tolt rendszerű hazai rendrevágó adapter is készült hozzá. A vázkeretes kialakításnak köszönhetően megvalósult a 60-40% arányú első és hátsó tengelyre történő súlyelosztás, amely munkaeszköz alkalmazása esetén 50-50% arányúra változott. Egyedülálló módon alkalmazták az MB-Trac-ben az egy gombnyomásra 180 fokban megfordítható — üléssel egybeépített — kezelőegységet. Különleges kialakítású vezetőfülkéje a kategória legjobb ergonómiájával rendelkezett, miközben zajszintje, az erős és minőségi szigeteléseknek köszönhetően, 84 dB alatt maradt. Kívánságra elől-hátul kihajtható és rögzíthető szélvédő, illetve klímaberendezés gondoskodott a megfelelő szellőzés biztosításáról. Az oldalablakok az ajtón letekerhetőek voltak, és a fülkét még nyitható tetővel is ellátták, hogy még jobban növeljék a szellőztetés mértékét. A fűtés légrendszerének kialakításakor — téli, hideg munkakörülmények esetére — a traktorvezető lábáról sem feledkeztek meg a traktorfejlesztő konstruktőrök. Az erőgépet természetesen Mercedes gyártmányú, OM-366/A (366.954) típusú, 6 hengeres, álló, soros elrendezésű turbófeltöltéses, vízhűtéses, négyütemű, közvetlen befecskendezésű dízelmotor hajtotta. Az 5,95 liter lökettérfogatú, 2400 f/min. névleges fordulatú, 156 LE teljesítményű motornak az üzemanyagot a korábbi típushoz képest növelt, 240 literes üzemanyagtankból biztosították. Ez a motor többek között a Claas Dominator 98/108 Classic és Maxi kombájntípusokból lehet ismerős a magyar gazdák számára. Az erőgép teljesen szinkronizált sebességváltója előre és hátra egyaránt 14 fokozatot biztosított. A végsebességet a megrendelésnél mindig az adott ország előírásainak megfelelően korlátozták 30 vagy 40 km/h-ra. A 4 azonos méretű kerékkel felszerelt, egyforma méretű, egyenlő mértékben terhelhető első és hátsó híd differenciál zárjait pneumatikus úton lehetett működtetni. A mellső kormányzott futómű rugózott, hidraulikusan lengéscsillapított felfüggesztéssel nagy vezetési, kezelési kényelmet biztosított rossz útviszonyok esetén, igen jelentős haladási sebesség mellett is. Ez a rugózott futómű napjainkban már teljesen megszokott a modern erőgépeken, de akkoriban csaknem egyedülállónak számított. Az egyforma nagy átmérőjű járókerekek standard kivitelben is igen nagy hasmagasságot (580 mm) biztosítottak az MB-Trac 1600 számára. Az erőgép kerekeit hidraulikus rendszerű dobfékek lassították, amelyek pneumatikus működtetésűek voltak. A traktor pneumatikus rendszeréről még a pótkocsi fékberendezései is biztonsággal, nagy hatásfokkal működtethetőek voltak, akár a pótkocsik kettős kapcsolása esetén is. Talán nem volt akkoriban olyan traktortípus, amelyhez ilyen széles kerékméret-választékot biztosított a gyártó, mint ehhez a modellhez. Az alapkivitelű 18,4R34″ gumiméreten kívül több tucat kerék- és gumiabroncs-kivitel közül választhattak a megrendelők, a Michelin, illetve Kleber márkájú gumiköpenyek mellett egészen a Goodyear Terra abroncsokig. Az erőgépet a vezérlőhidraulikától függetlenül működtetett, vegyes szabályozású hidraulika-rendszerrel szerelték fel a munkagépek üzemeltetésére. A traktor hidraulika-rendszere igen magas, 200 bar üzemi nyomáson dolgozott. Elöl 6, hátul pedig 8 db hidraulikakivezetéssel rendelkezett, amelyekhez visszafolyó vezeték is tartozott. Teljesítményleadó tengelye elöl és hátul is 623/1095 fordulatszámmal tudott hajtani, kétféle méretű TLT tengelycsonkkal. Az 1987-ben elvégzett hazai gépvizsgálaton a fajlagos teljesítmény szempontjából kiemelkedően magas (19,5 kW/dm3) értéket ért el, de a 6,3 tonna önsúlyú erőgép a teljesítménykihasználás terén is hasonlóan jó eredményt mutatott. A traktor vezetőfülkéje mögött található kb. 800 mm hosszú szabad felület a különböző permetezőadapterek tartályai számára nyújtottak felkapcsolási lehetőséget. Talán egyetlenegy hátrányként a túl nagy fordulókört lehet megemlíteni, amit a traktor kialakításakor nem gondoltak át teljesen a konstruktőrök, pedig a 13 méteres fordulási sugár nem igazán volt előnyös a táblavégi fordulóknál. A típus felhasználói az IKR, GITR, de leginkább a KITE taggazdaságai voltak. A nádudvari KITE pl. több, mint 20 db 1600-ast importált üzemei számára. Árpádhalom, Balmazújváros, Békéscsaba, Gyula, Hunya, Jásztelek, Karcag, Kunszentmárton, Mezőberény, Mezőhegyes, Mezőhék, Mezőtúr, Nádudvar, Püspökladány, Pitvaros, Újszász, Tápiógyöngye, Tépe, Túrkeve — hogy csak néhány települést említsünk a több tucat közül, ahol 1600-as Mercedes traktorok dolgoztak és dolgoznak a mai napig is a szántóföldeken. A Mercedes-Benz traktorgyártó részlege egészen 1991-ig üzemelt; közvetlenül a gyártás befejezése előtt hozták ki az 1600 Turbo típus intercooler motorral szerelt változatát, a 180 LE teljesítményű MB-Trac 1800 Turbo-t. Ebből a típusból már csak nagyon kis mennyiséget dobott piacra a gyártó, hisz a gyártás megszűnése előtt 1 évvel vezették be. 1991 után több gyártó, köztük a Schönebeck-i traktorgyár is megpróbálta kicsit korszerűsített, de szinte klasszikus formában újragyártani az 1600-ast, Trac-160 elnevezéssel. A Trac-160 jobbára a vezetőfülke fejlesztésében tért el az alapjául szolgáló eredeti változattól. Több más traktorgyártó vállalat többcélú erőgépgyártásának alapjául is szolgált az MB-Trac sorozat felső típusa, de a gyártás befejezése után az egész gyártósort kompletten átvette a WF trac Werner Forst- und Industrietechnik Gtnbh, kommunális és erdészeti gépeket gyártó cég. A Mercedes traktorok pályafutásuk alatt mindig egyfajta felső prémium kategóriát jelentettek a világ erőgépgyártásának hatalmas kavalkádjában, sőt saját hazájában is a minőség, a megbízhatóság, az egyedi megoldások és a kényelem ésszerű összeállítását képviselték. A típuscsalád megbízhatóságát mi sem bizonyítja, hogy a legyártott összesen 41000 darab MB-Trac erőgép közül több mint 30 000 darab még mind a mai napig üzemel, szerte Európában. A hazánkban beszerzésre került típusok zöme is mind a mai napig rendszeresen dolgozik, pedig immár a legfiatalabbak is elmúltak 20 évesek. Farkas Imre (Fotó: Rau Ádám) farkas.imre@gepmax.hu [m3 id="megjelent-gm" ev="2010" ho="09" honev="szeptemberi"] >