Az IH-3588-as traktor



Talán nem minden mezőgazdasági szakembernek kell bemutatni az International Harvester, rövidebb és ismertebb nevén az IH eme erőgépét. Akik ismerik, azok számára most felidézzük, akik nem, azoknak beszámolunk erről az egészen különleges kialakítású konstrukcióról.

A traktorcsalád fejlesztésébe a 70-es évek közepén fogott bele az IH, majd 1978-ban már elkészültek a prototípusok is. 1979-ben Európában is bemutatkoztak a nagy múltú francia SIMA kiállításon. Ott, bár nagy feltűnést keltett az új IH típuscsalád, de szokatlan kialakítása miatt nem aratott osztatlan sikert a szakemberek körében. Az IKR Bábolna a Rába-180-as traktorok gyártásának befejezése után új, azonos teljesítményű, nehéz univerzális traktort keresett a termelési technológiájába, a taggazdaságai számára, így kerültek előbb kapcsolatba az akkor bevezetés alatt lévő IH traktorral, amit aztán a termelési technológiájukba is beillesztettek. Európában egyébként egyedül Magyarországon kapott kedvező fogadtatást az erőgépcsalád, ami persze a RÁBA MVG, az IKR és az IHC szoros üzleti kapcsolatának is köszönhető volt.
1979-ben, a sorozatgyártás beindulása után, ősszel a Bábolnai Mezőgazdasági Kombinátban kipróbálás közben már hazánkban is találkozhattunk az első IKR Bábolna által behozott IH-3588 típusú traktorral. A háromtagú traktorcsalád (3388/3588/3788) típusai közül ezt a középső változatot kívánták a mezőgazdasági üzemeinkben alkalmazni. Az új erőgép energetikailag jól illeszkedett a gazdaságainkban akkor már nagy darabszámban elterjedt Rába-IH munkagépekhez – egyébként már akkor a traktor Rába-IH kooperációs gyártásáról szóltak az első hírek. A traktor kialakítása miatt terheletlen állapotban a súlyának 66% – a mellső tengelyre esik, míg terhelt állapotban, amikor az erőgép munkagépet vontat, a terhelés egyenlő mértékben oszlik el a járókerekeken. Az előbb említett súlyelosztás kitűnő vontatási tulajdonságokat kölcsönzött a traktornak, amely a saját hazájában a kialakítása miatt, különös módon a „hangyász” becenevet kapta.

A konstrukciót sok megalapozott vagy megalapozatlan pletyka járta körül. Első látásra is feltűnő volt, hogy hasonló építési elvet követett, mint a hazai gyártású, orrnehéz kialakítású Dutra traktoraink, amelyek a főbb felépítési elvükben a maguk idejében majdnem egyedülállóak voltak a világon. Sőt, ilyen, az IH erőgép kormányzásához hasonló, csuklós törzskormányzású Dutra traktorfejlesztés is létezett, amely sajnos nem jutott el a sorozatgyártás megvalósításáig, a gyár ismert leépítése miatt. Azt is fényképek bizonyítják, hogy több IH-3588 traktor állt az egykori Vörös Csillag traktorgyár udvarán a 80-as évek elején, így aztán sokan teljes joggal feltételezték az erőgép hazai összeszerelését. A Rába MVG a hivatalos álláspontja szerint csak saját gyártású, D 2156 HM6 motort épített be az erőgépekbe, amelyeket már a Rába-180 traktorokban és egyéb hazai gyártású önjáró betakarítógépekben is megelégedéssel használtak a mezőgazdasági nagyüzemek, így jelentősen csökkentették az erőgép beszerzési árát a felhasználók számára. 1980-ban már több mint 13 darab ilyen erőgép üzemelt hazánkban. Az első példányok többek között Balatonszabadiba és Környére kerültek. Az újabb 35 darab IH-3588 traktor átépítését 1981 március végére végezték el a Rába kispesti üzemében. Hasonlóan a Rába-IH munkagépekhez, ezek a traktorok is Rába-IH 3588 néven kaptak reklámot egyes szakmai tájékoztatókon. A sárgára festett erőgépek hűtőmaszkján egymás mellett díszelgett a Rába és az IH embléma. 1980-ban a nagyközönség az OMÉK-on is találkozhatott az IKR Bábolna standján az új IH-3588-assal, és ugyanabban az évben a Bábolnai Napokon is szerepelt a gép, már munka közben.

A következő évben az IH-3588 típus már a Rába standján pompázott az Agromashexpón és a Bábolnai Napokon. Az IKR taggazdaságainak kedvező üzemeltetési tapasztalatai alapján ekkor már a másik nagy termelési rendszerünk, a nádudvari KITE is elkezdte a traktor jelentősebb darabszámú beszerzését taggazdaságai számára. KITE összesen 36 darabot szerzett be, melyek a következő településekre kerültek: Battonya, Balmazújváros, Bácsalmás, Báránd, Biharnagybajom, Csabacsüd, Fábiánsebestyén, Földes, Hajdúdorog, Hajdúszoboszló, Jánoshalma, Jásztelek, Kamut, Kondoros, Kunágota, Kunmadaras, Medgyesegyháza, Mezőhék, Mezőkovácsháza, Nádudvar, Nagybánhegyes, Újkígyós.
A KITE-hez tartozó gazdaságokban már IHC motorokkal is üzembe álltak az IH-3588-asok. Az erőgép eredeti motorja International DT-466/B típusú, 7,6 liter összlökettérfogatú (furat/löket: 109×136 mm), 6 hengeres, vízhűtéses, turbófeltöltéses, soros elrendezésű dízel erőforrás, amelynek motorteljesítménye 134 kW (180 LE), 2400-as percenkénti motorfordulat mellett. A 17%-os nyomatékrugalmasságú motor fajlagos üzemanyag-felhasználása 222 g/kWh értékű volt. Az azonos teljesítményű, 10,35 liter lökettérfogatú, RÁBA M.A.N. D-2156 HM6 típusú motorral szerelve viszont magasabb fajlagos üzemanyag-fogyasztást mértek (274 g/kWh), megegyező motornyomaték-rugalmasság mellett. A tengelykapcsolója Dana-life gyártmányú, hidraulikus működtetésű, l tárcsás, száraz dörzskapcsoló, hagyományos spirálrugós rendszerrel, fém-kerámia betétezéssel. A sebességváltója tolókerekes, egyenes foga-zású homlokfogaskerekekkel szerelt. A sebességváltóműbe egy állandó üzemű, sebességfokozatként használható nyomatéknövelő van beépítve.
A nyomatéknövelő fokozatban a vonóerő 17%-kai megnő, míg a sebesség 15%-kai csökken. A nyomatéknövelő adta lehetőségekkel a sebességváltó-mű 16 előre- (8 terep és 8 országúti) és 8 hátrameneti fokozattal rendelkezik. A nyomatéknövelő a hidraulikus működésű tengelykapcsolóval egy direkt hajtást és egy lassító áttételt biztosít, utóbbival 51 % sebességcsökkenést és 15% nyomatéknövekedést lehet elérni.

Az IH-3588 differenciálműve kúp-tányérkerekes, 4 bolygókerekes, hagyományos felépítésű. -A differenciálzár elektrohidraulikus működtetésű, nedves tárcsás rendszerű. Az első és hátsó futóművek vég-lehajtásai homlok-fogaskerekes kivitelben készültek. A traktor mellsőkerékhajtása mechanikus rendszerű, lengő felfüggesztésű, állandó üzemű, az erőgép felépítéséből adódóan a hátsókerékhajtással azonos teljesítmény átadására alkalmas. A mellső differenciálmű nem rendelkezett differenciálzárral. Az erőgép kormányzása ízeit rendszerű, csuklós törzskormányzás, amelyet Orbit rendszerű hidraulikával oldottak meg. Az erőgép előre tolt csuklópontját a tengelytáv 5:3 arányú megosztásával érték el. így a traktor méreteihez képest rendkívül kicsi, 4,93 méteres fordulási sugarat írt le. A fékrendszere hidraulikus működtetésű volt. A traktor 21 bordás teljesítmény-leadó tengelye 1000 f/min. fordulatszám mellett csaknem 146 lóerőt volt képes átvinni a meghajtott munkagépre. A hidraulikus berendezése zártközpontos nyomásmennyiség-kompenzált rendszerű (PFC-system), erő- és helyzetszabályozós. Az olajellátást 2 darab radiáldugattyús szivattyú biztosította. A hőérzékelős szűrőrendszerrel felszerelt kormányszivattyú a TLT hajtó-tengelyéről kapta hajtást. Ez a szivattyú elsődlegesen a kormányműhöz szállította az olajat, ami a kormánymű vezértömbből az olajhűtőbe, illetve a differenciálmű kenéséhez jutott. További érdekessége volt a hidraulikarendszernek, hogy prioritási szelepeken keresztül ez a kormányszivattyú látta el olajjal a szervóberendezést, a kuplungműködtetést, a nyomatéknövelő, illetve a differenciálzár hidraulikus tengelykapcsolóját és munkahengereit, továbbá a vezetőülés rugózását is. A hidraulikaszivattyú ugyancsak a TLT melléktengelyről kapta a hajtást, és a 3-pont-emelőberendezést, illetve a külső hidraulikaköröket látta el olajjal.

Mindezen funkciók mellett ez a rendkívül sokoldalú hidraulika-rendszer, változó folyadékszállítással ugyan, de képes volt hidromotor működtetésére is. A hidraulikaemelő berendezésnél 3><2 pár hidraulika-gyorscsatlakozóval rendelkezett. A vezetőfülke a 86-os szériáról ismert kétajtós, Deluxe kivitelű, borulásbiztos, légkondicionált, digitális jelzőműszerrel ellátott. Hiba esetén a kezelő fényjelzéssel kombinált figyelmeztetést kapott. A digitális jelzőműszer megfelelő átkapcsolás mellett tájékoztatást adott a motorfordulatszámról, a kipufogógáz hőmérsékletéről, a haladási sebességről, a teljesítmény-leadó tengely fordulatszámáról. A kormányoszlop magassága a vezető legkényelmesebb testtartásához volt beállítható. A napi karbantartást a gyártó a motorháztető görgőkön való előretolásával tette egyszerűbbé. A nyomtáv mind a 4 keréknél fokozatmentesen állítható, és lehetőség van ikerabroncsozásra is az egyik vagy akár mindkét tengelyen is. Meg kell említeni, hogy az eredeti IHC DT motorral szerelt típusok rendkívül kedvező hajtóanyag-felhasználással rendelkeztek; 6 fejes IH ekével 1,3 ha/h területteljesítményt voltak képesek elérni 21,7 l/h üzemanyag-fogyasztás és 9-11 km/h munkasebesség mellett. 12 soros IH-Cyclo 400 vetőgéppel pedig a traktor 18,3 l/h gázolaj-felhasználással, 5,3 ha/h területteljesítménnyel dolgozott (IKR-adatok).

1982-ben megváltoztatták a traktorcsalád tagjainak számozását. A továbbiakban a sorozat tagjai 6388/6588/6788 típusszámokkal, kissé megváltozott hűtőmaszkkal készültek. Ezt követően újabb két taggal, a 210 lóerős 7288-as és a 235 lóerős 7488-as típussal is kiegészült a széria. Ekkorra már a 3588-as itthoni kooperációs gyártása azonban megszűnt. Az IKR és a KITE a továbbiakban FIAT-1880/180-90DT és John Deere-4650 középnehéz univerzális traktorok behozatalával gyarapította taggazdaságainak gépparkját.

1985-ben, a CASE-IH cégösszeolvasztással egy időben befejeződött ennek a máig különleges traktorcsaládnak a gyártása. A nálunk működő IH-3588-asok közül a gyártás megszűnését követő több mint egy évtizedben még jelentős darabszámban dolgoztak mezőgazdasági nagyüzemeinkben, de ezek átalakulásával a régi IH-3588 traktorok is fokozatosan eltűntek, és ma már alig néhány üzemelő példányt lehet találni közülük az országban.

Az IH-3588 traktor műszaki adatai

Farkas Imre
(farkas.imre@gepmax.hu)
A fotók a szerző magánarchivumának képei


Ez a cikk a GÉPmax 2009/11 - novemberi számában jelent meg.