Átalakult a Valtra T-sorozat



A Valtra T-sorozat legnagyobb erőgépei átalakuláson mennek keresztül annak érdekében, hogy a motorok megfeleljenek a jövőben érvénybe lépő emissziós előírásoknak. Ez az új motortechnika azonban teljesen új modellek fejlesztésének is a kiindulópontját képezi. Az új modellek az üzemanyag-takarékos SCR-technológián túl nagyon sok olyan újítással rendelkeznek majd, amelyek segítik a kezelést. A T183 és T203 Direct, illetve T183 és T213 Versu modellek „lelke” a 7,4 literes  AGCO  Sisu  Power  SCR  motor.  Ezek  a  motorok  mintegy  5-10 százalékkal   kevesebb   üzemanyagot fogyasztanak,  mint  a  hasonló  teljesítményű,  de  SCR-technológiát  nem alkalmazó  erőforrások.  Ráadásul  az SCR-technológia  miatt  kisebb  volumenű  motorhűtésre  van  szükség,  és a  kisebb  mértékű  lerakódásnak  köszönhetően  a  kenőanyagok  tisztábbak maradnak. Az SCR motor finomrészecske-kibocsátása  a  szabályozás bevezetése   előtti   szintnek   csupán 3%-a.  A  NOx-emisszió  is  lecsökkent; a   szabályozás   előttinek   20%-a.   Az SCR-technológia  tehát  takarékoskodik  az  üzemanyaggal  és  csökkenti  a környezeti terhelést. A  Valtra  immár  sokéves  tapasztalattal  rendelkezik  az  SCR-technológiával  kapcsolatban.  A  2008-ban  bemutatott Valtra S-sorozat volt az első mezőgazdasági  vontató  SCR-technológiával.  Az  emissziós  előírások  betartása érdekében akkor már néhány éve adagoltak közúti járművek katalizátorába AdBlue urea adalékot, különösen  a  tehergépjárművek  esetében. Az SCR rendszer a gépkezelő részéről kevés  tennivalót  kíván;  az  elektronika  felügyeli  a  berendezés  funkcióit, a  vezetőnek  csak  be  kell  töltenie  a megfelelő  nyílásba  az  AdBlue  adalékot éppúgy, mint ha üzemanyagot vagy  ablakmosó-folyadékot  pótolna. A Stage 3B emissziós szintű motorok a teljes  üzemanyag-fogyasztás  3-5% -ának megfelelő AdBlue adalékot igényelnek. Az   új   motorokra   valamivel   nagyobb teljesítmény és kifejezetten nagyobb nyomaték jellemző; a névleges fordulatszámot  lecsökkentették  2.100 ford/min-re.  Ezen  kívül  megnőtt  a Sigma Power és Transport Boost teljesítmény.  A  T213  Versu  teljesítménye 15  lóerővel  nagyobb,  mint  a  korábbi modelleké.  A  nyomaték-  és  teljesítménygörbéje, illetve a motor és sebességváltó   „csapatmunkája”   egyaránt megújult,  mind  a  Versu,  mind  a  Direct  traktoroknál.  Az  új  szoftvernek köszönhetően  a  fokozatnélküli  vagy powershift  sebességváltóval  ellátott erőgépek teljesítménye minden kívánalmat kielégít. A T3-sorozat a motortechnológián kívül még számos egyéb új tulajdonsággal  rendelkezik. A  Valtra  ARM  kartámasz most  egyesül  egy  színes képernyővel,  amely  külön  nappali  és  éjszakai beállítási lehetőséggel  is  rendelkezik.  A  kartámlán levő joystickkal az elülső, a hátsó hidraulika,  vagy  mindkettő  szabályozható.  A  táblavégi  munkák  beállítása és  a  sebességtartó  automatika  most még precízebben beállítható, még álló helyzetben  is.  Az  új  kartámaszra  kerültek a teljesítményleadó tengely és a négykerék-meghajtás kapcsolói.  Az   új   T-sorozat   gyári   szerelésű GPS-alapú  sorvezetővel  vagy  akár  a megújult  AutoGuide  automata  kormányzással  is  kapható.  Utóbbi  egy minden   részletre   kiterjedő   „robotpilóta”-rendszer,  amely  centiméteres pontossággal  képes  kormányozni  a traktort  műholdkapcsolat  segítségével.  Az  AGCOMMAND  helymeghatározó is, mint gyárilag beállított lehetőség,  elérhető.  Az  AGCOMMAND szintén műholdas rendszeren alapul, és   ennek   köszönhetően   bármilyen, internetkapcsolattal  rendelkező  számítógépről  meghatározható  a  jármű helyzete,  az  éppen  végzett  munka, annak  hatékonysága,  illetve  az  esetleg szükséges szervizelés is. Jócsák Attila Valkon 2007 Kft. www.valkon.hu [m3 id="megjelent-gm" ev="2011" ho="05" honev="májusi"] >