A Zetor Proxima Plus 105 traktor



A Zetor cég folyamatos fejlesztéseinek eredménye a  Proxima Plus, amely a hagyományokra épülve számos újítást kölcsönzött a Forterra traktorokból. A Proxima Plus a könnyű  univerzális kategória vezéregyénisége, magas teljesítménnyel,  egyszerű kezelhetőséggel, hosszú élettartammal,  alacsony költségekkel és minden téren bizonyított sokoldalúságával. A komfortos vezetőfülke kényelmet biztosít a hosszú munkanapok során.
A traktorok felszereltsége egyénre szabható, így minden esetben a vevő elvárásai teljesülhetnek.

A ZETOR Proxima Plus technikai újításai:

– az új sebességváltó kétfokozatú Power Shift-tel és olajban futó (nedves) tárcsás tengelykapcsolóval ellátott TLT hajtás;
– magasabb vontatási teljesítmény a megnövelt géptömeg hatására;
– megújult forma: felnyíló motorháztető, beépített első fényszórók, hátsólámpák és munkalámpák,  egységesített műszerfal,  megújult belső tér
– T-mat padlóborítás és módosított műanyag borítások.

A traktor 4-hengeres turbófeltöltős motorral, levegő-visszahűtésű intercoolerrel szerelt. A füstkibocsátási értékeket csökkentették, és a károsanyag-kibocsátás megfelel az EU 25/2000/EEC – TIER III értékeknek. A motor korszerűsítésének hatására a max. forgatónyomaték 440 Nm-re, nyomatéktartaléka 35%-ra növekedett, és mindezek mellett az üzemanyag-fogyasztás nem emelkedett.

Az új Visco-kapcsolású hűtőventilátor hosszabb élettartamot, kevesebb karbantartást és csendesebb járást biztosít. A vízmelegítő berendezés extrém körülmények között is könnyű indítást biztosít a nagy teljesítményű önindítóval. Az erőátvitelt új, irányváltóval egybeépített, 16/16 fokozatú sebességváltó valósítja meg, 2 fokozatú Power-Shift-tel (nyomatékváltó). A nyomatékváltó bolygóműves szerkezetét olajnyomás működteti, és kézi kapcsolású elektronika vezérli.  Az alapváltóban előre és hátra is 4 fokozat áll rendelkezésre. Minden fokozat szinkronizált, a tartományok (országúti, terep) közötti váltás kapcsolóhüvellyel valósul meg. A váltóban az összes fogaskerék magasabb átviteli teljesítményt és alacsonyabb zajszintet produkál, a ferde fogazatú kerekek hatására. A korszerűbb konstrukció, a megfelelő helykihasználás és a tagoltság eredménye a kezelőszervek ergonomikus elhelyezése, ami több helyet biztosít a vezetőnek. Az irányváltó kar a műszerfal bal oldalára lett kihelyezve, a többi funkciókart a vezetőülés köré építve, ergonomikusan alakították ki.

A hátsó TLT elektrohidraulikus vezérlésű, kapcsolója a jobb fülkeoszlopon helyezkedik el, kapcsolása 4 tárcsás olajnyomásos tengelykapcsolóval történik terhelés alatt. A kínálatban kétfajta motorfordulat-arányos TLT kihajtás van: 540/1000 1/min. vagy 540E/1000 1/min.
Természetesen TLT kihajtás motorfordulattól függetlenül, a menetsebességgel arányosan is választható. Az Economic 540E TLT kihajtás lehetővé teszi a motor alacsonyabb fordulaton való üzemeltetését (cca. 1500 1/min.), ahol a maximális nyomaték minimális fogyasztással párosul. A traktor felszerelhető mellső TLT kihajtással, 21 bordás tengelyvéggel, 1000 1/min. fordulattal. A TLT forgásiránya a munkagépek igénye szerint választható. Az erősített futóművek lehetővé teszik a traktortömeg növelését, amellyel a nagyobb motorteljesítmény kihasználható. Az első és hátsó olajos tárcsafékek biztosítják a 40 km/h-ás haladási sebességről történő megállást is. A traktor mellső 3-pontos felfüggesztéssel szerelhető, amit kétirányú munkahenger működtet, és amelynek a karjai leszerelhetők. A hidraulikaszivattyúk (fogaskerekes) összteljesítménye közel 70 l/min. A munkagépek működtetéséhez 3 pár kihelyezett hidraulikakör, valamint 1 db visszafolyó ág szolgál (6+1 kiadó-szelep).

A traktor hátsó függesztőkarjai CBM gyorscsatlakozókat kaptak, amelyekkel meggyorsították a munkagépek csatlakoztatását. A 3. függesztőorsó 2 variációban: CBM végekkel vagy hagyományos II. kategóriájú végekkel szerelhető. A függesztőkarok gyorsállítása csavarorsós szerkezettel valósítható meg. Az egy- vagy többtengelyes pótkocsik csatlakoztatása kézi kapcsolású vagy automata vonófejekkel történik, amelyek megfelelnek az ismert és leggyakrabban használt csatlakozási formáknak. A vonófej gyors állítási lehetőséggel rendelkezik. A Zetor új programja a CBM-szerkezetek gyártójával lehetővé teszi a munkagépek csatlakoztatását kézi vagy automata változatban. Az alsó vonópont többféle változatban kérhető: k80 vonóhorog, piton fix, 1 tengelyes hashúzó, egytengelyes automata pick up hitch. A traktor villamos berendezéseit egy erősített 14V/95 A generátor látja el, amihez 12V/3,5 kW teljesítményű áttételes önindító párosul. A kabinba természetesen légkondicionáló is kérhető. A vezető kényelmét többféle választható ülés biztosítja.

Az első hídhoz új Carraro típus lett kifejlesztve. Ez nagyobb teherbírású, és az új frontkonzol kialakítás révén a pótsúlyok száma megnövelhető. A pótsúlyok mellett erősebb kivitelű fronthúzót is kialakítottak. A fejlesztés során nagy figyelmet fordítottak a zajszint és a rázkódás csökkentésére. A motorokat kiegyenlítő tengellyel szerelték, amely csökkenti a motor rázkódását, emellett a hűtőventilátor visco kapcsolása tovább csökkentette a zajszintet. A tengelykapcsolóban fémkerámia tárcsát alkalmaznak, és torziós rugók csillapítják a kapcsoláskor fellépő rezonanciát. A fülketartó bakokra gumi csillapítók kerültek. Emellett a fülke padlózata új borítást kapott, amellyel a sebességváltó zajt teljes mértékben elszigetelték. Az úthibákat a rugózott kényelmi ülés és a gumibakok elnyelik, ezáltal a vezető kényelme fokozódik. Az újratervezett váltó és véglehajtás, amelynek az összeszerelése is megújult, hosszú, munkavégzés közbeni tesztsorozaton ment keresztül.

Szabó Ambrus

ZTR Agro Kft.

Zetor Proxima Plus 105 – Farm felszereltség
motor típusa: Zetor 1305. TIER III
hengerek száma: 4
motor gyártmánya: Zetor a.s Brno
teljesítménye: 74 kW/100 Le
hengerűrtartalom: 4,156 L
tengelykapcsoló: egytárcsás, száraz, hidraulikus vezérlés
sebességváltó: 40 km/h, 16/16, Power Shift vezérlés 2 fokozatú nyomatékváltó, mechanikus irányváltó, teljesen szinkronizált
hűtés: folyadékhűtés
légfék: szériafelszerelés
kormányzás: hidrosztatikus
gumiabroncsok: első: 13,6×24 illetve hátsó: 18,4×34
hátsó TLT ford/perc: 540/1000
összsúly: 4500 kg
garancia: 2 év vagy 1800 üzemóra
Felszereltség:

állítható kormány, pótkocsi légfék 4WD, grammer ülés, pótülés, gyorsállítós vonófej automata RS+egytengelyes függesztőautomata, gyorsállító konzol RS-CBM, intercooler, turbó, klíma, orrsúly, hátsó keréksúly, akkumulátor, külső hidraulikavezérlés, első és hátsó munkalámpa


Ez a cikk a GÉPmax 2010/04 - áprilisi számában jelent meg.