A Yara Hungária Kft. társadalmi felelősségvállalása



Több mint egy éve indítottuk útjára a vállalatok társadalmi felelősségvállalásáról szóló cikksorozatunkat.

Előző riportjainkhoz hasonlóan most is egy, a mezőgazdasági ágazathoz kapcsolódó vállalat rendhagyó bemutatására vállalkozunk. Legutóbb a Yara Hungária Kft. központjában tájékozódtunk a vállalkozás fenntarthatósággal és társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos viszonyáról.

A norvég műtrágyagyártó cég hazai leányvállalatának irodája Veszprém megyében, Berhidán található. Vendéglátónk Koronczai Rita, a társaság marketingvezetője.

Kép

Habár a Yara Hungária Kft. neve újszerűen cseng, a vállalkozás mégis ismerős lehet a hazai gazdálkodók számára. Mióta van jelen a cég hazánkban, és mivel foglalkozik Magyarországon?

— A Yara egy nemzetközi cég, és egyben az ásványi alapú műtrágyák vezető szállítója a világon. Központja a norvég fővárosban, Oslóban található. A vállalatnak 50 regionális irodája van világszerte, amelyeken keresztül 120 országban értékesíti termékeit. Ebben az évben ünnepli 105. születésnapját a vállalkozás. Története 1905-ben kezdődött, amikor tudósok egy csoportja a világ első kereskedelmileg életképes nitrogén műtrágyáját, kalcium-nitrátot állított elő egy kísérleti egységben, a norvég Notodden városkában. A Bir-keland-Eyde eljárásra építve 1905. december 2-án megalakult a Norsk Hydro. Az alapítás óta eltelt több mint egy évszázad alatt a vállalkozás a mezőgazdasági termelés és a környezetvédelem terén használatos anyagok gyártására szakosodott nemzetközi vállalattá vált. Neve 2004 óta Yara International ASA Hazai története a Yara Hungária Kft. 2008. márciusi megalakulásával kezdődött, miután a Yara International ASA megvásárolta a finn Kemira GrowHow Oyj-t, Európa egyik legnagyobb műtrágyagyártóját. A magyar leányvállalat neve tehát Kemira GrowHow Kft.-ről Yara Hungária Kft-re változott. így gyakorlatilag már 1992 óta a hazai gazdálkodók rendelkezésére állunk; a szántóföldi és kertészeti műtrágyák széles választékát kínáljuk számukra.

Mivel járt a tulajdonosváltás, és hogyan érintette a céget a gazdasági válság?

— A yara szó pozitív gondolatokat ébreszt szinte minden részén a világnak, ahol a cég működik. A vikingek nyelvén a jardar a földdel való kapcsolatot jelzi. Jelentése: jó év, jó termés. A Yara számára ez a szó egyben az eredményesség, a termelékenység és a fejlődés szinonimája is. A termékminőségre, a termelés hatékonyságára és a működés fenntarthatóságára azonos súlyt fektet a vállalat, hiszen hosszú távon csak ezek együttese révén lehet sikeres. A globális működés nyújtotta szakértelmet igyekszik ötvözni a helyi tapasztalatokkal. A gazdasági világválság természetesen a Yara Hungária Kft. működését is érintette: a peremartoni gyártás 2008 októberében leállt. A válság hatására kialakult kereslethiány és az előző év során felhalmozott készlet miatt kényszerült erre a lépésre a vállalat, hasonlóan a többi műtrágyagyártóhoz. Míg a világ más részein a termelést a következő év elején újraindították, a peremartoni gyárat már nem nyitották meg. Az anyavállalat végül a termelési részleg értékesítése mellett döntött, de a folyamat meglehetősen elhúzódott. A Yara a gyár leállását követően még közel egy évig megtartotta a termelésben dolgozókat, majd tisztességes végkielégítéssel és egyéb juttatásokkal bocsátotta el őket. Nehéz döntés volt, mivel olyan munkatársakról volt szó, akik évek, évtizedek óta ugyanabban a gyárban dolgoztak, egy amúgy is magas munkanélküliségi rátával jellemezhető régióban. Idén májusban végül megtörtént a gyár adásvétele, és az új tulajdonos a termelésben dolgozók jórészét felvéve újraindította az üzemet.

Hogyan történik az áruellátás egy olyan nagy tömegű terméknél, mint a műtrágya? Mit tesznek a nem kívánt hatások elkerülése, mérséklése érdekében?

— A műtrágyák szállítmányozási, raktározási és kiszerelési feladatainak elvégzésére a Yara Hungária Kft. hazai alvállalkozók szolgáltatásait veszi igénybe. Az ömlesztett áru hajón és vasúton érkezik az országba. A kirakodást és a betárolást követően zajlik a termékek kiszerelése és raktárakban való elhelyezése, majd a raktárakból történik a kiszállítás az ügyfelekhez. A csomagolt áru belföldi kiszállítása gyűjtőfuvarral történik. Az ömlesztett áru helyben történő kiszerelése nemcsak alacsonyabb bekerülési árat eredményez, hanem helyi vállalkozásoknak is munkát ad. A vízi úton és vasúton történő szállítás pedig nemcsak olcsóbb, mint a közúti, hanem a környezetet is kevésbé terheli. Az áru logisztikájának megtervezése során a költségek csökkentése mellett szempont volt a környezetterhelés mérséklése is. A gyártási folyamatok optimalizálásakor szintén figyelembe veszik mindkét tényezőt. A Yara folyamatosan kutatja, hogyan lehet javítani termékei, gyártási folyamatai minőségén, kiiktatva a veszteségeket, a hulladék anyagokat, és növelni a hatékonyságot. Ennek egyik momentuma, hogy termékeink nagy része újrahasznosított műanyagzsákokba kerül. Röviden megfogalmazva; a Yara a fenntarthatóságra helyezi a hangsúlyt, a szó összes értelmében.

Gyakran halljuk a fenntartható mezőgazdaság fogalmát. Mi a Yara álláspontja ezzel kapcsolatban?

— A fenntartható fejlődés azt jelenti, hogy úgy felelünk meg a jelen növekedési igényeinek, hogy eközben nem korlátozzuk az eljövendő generációk lehetőségeit. Szigorúan a mezőgazdaságra értve a fenntarthatóság arra utal, hogy az erőforrások — talaj, tápanyagok, víz — nem kerülhetnek válogatás nélkül felélésre, elfogyasztásra anélkül, hogy folyamatosan nem gondoskodnánk a visszapótlásukról. A Yara célja úgy fejleszteni a vállalatszintű felelősségvállalást, hogy ez integrált része legyen az üzleti stratégiának és a társaság növekedésének. A Yara, mint a világ vezető ásványialapúműtrágya-gyártója, kiterjedt mezőgazdasági tudást halmozott fel, amely üzleti tevékenységének középpontjában áll. Segít a gazdálkodóknak a termés növelésében, közreműködik a fenntartható mezőgazdálkodás megvalósításában, helyi és globális szinten egyaránt. A Yara nemzeti és nemzetközi szinten is aktív támogatója a fenntartható, magas termésmeny-nyiségeket megcélzó mezőgazdasági tevékenységnek. Az Európai Műtrágyagyártók Szövetségének (EFMA) tagja, amelynek célja javítani az ipari erőforrások hasznosulását és csökkenteni a környezetterhelést. A vállalatnak kulcsszerepe volt abban a támogatási folyamatban, amely az európai gazdálkodók műtrágya-felhasználási hatékonyságának növelését kívánta elérni. Ez azt jelenti, hogy a Yara az okszerű tápanyag-ellátási technológiákat támogatja, amelynek során a termelők csak azt és csak annyi műtrágyát használnak fel a termelés során, amennyi az optimális termésszint és termésminőség eléréséhez szükséges. Ezért fejlesztjük folyamatosan termékeinket, és ezért látjuk el őket olyan adalékanyagokkal, amelyek segítik a növények tápanyag-felvételét, a műtrágya maradéktalan hasznosulását, a megfelelő tartamhatás mellett.

Milyen lépéseket tesznek a helyi közösségek támogatása vagy a természeti környezet védelme érdekében?

— Éppen a közelmúltban történt tragédia kapcsán tudok egy példát említeni. A kolontári és devecseri vörösiszap-katasztrófa áldozatainak igyekeztünk segíteni, hogy a szerencsétlenül járt emberek fájdalmán enyhítsünk, az okozott kárt csökkentsük. Cégünk felajánlott 3 millió forintot, amelyet a Nemzeti Kármentő Alap számlájára utalt át, valamint a kármentesítés megkönnyítésére 18 tonna gipszet szállítottunk Devecserbe. Kollégáim személyesen is segítenek a rászorulókon, és a számukra összegyűjtött élelmiszert, tisztító- és tisztálkodó-, valamint fertőtlenítőszereket, -eszközöket a helyszínre szállították. A természeti környezetben okozott kárt a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület veszprémi csoportja számára felajánlott és a közelmúltban átadott téli madáretetők biztosításával igyekszünk valamelyest csökkenteni. Reméljük, hogy hasznos szolgálatot tesznek majd a téli időszakban. Emellett a mindennapi munkánk során is igyekszünk odafigyelni a környezetünkre. Kiadványainkat, prospektusainkat újrahasznosított papírra nyomtatjuk, hogy így is csökkentsük a felesleges erdőirtást.

Mit tesznek a dolgozók egészségének megőrzése, munkahelyi biztonságuk növelése érdekében? Előfordul-e atipikus foglalkoztatás a vállalatnál?

— Új irodánk helyszínének megválasztása során figyelembe vettük, hogy a cég munkavállalóinak többsége veszprémi vagy környéki, így a vállalkozás székhelyének átköltöztetése praktikus megoldás mind az utazással járó költségek és időráfordítás, mind a károsanyag-kibocsátás szempontjából. Másrészről pedig a központban dolgozó munkavállalókat kevésbé veszi igénybe a munkába járás, ami a téli havas, jeges közutakat figyelembe véve nem is kis dolog. A költözés jó alkalom arra is, hogy a jelenlegi, néhol elavult, kiszolgált bútorokat lecseréljük.

Az irodában dolgozó kollégák százezer forintos keretet kaptak arra, hogy kiválasszák a számukra legmegfelelőbb ülőalkalmatosságot. Ezzel is szeretnénk elősegíteni, hogy munkatársaink komfortosan érezzék magukat az irodában, és ami a legfontosabb, egészségük megőrzéséhez hatékony segítséget nyújtsunk. Az iroda kiválasztásakor fontos szempont volt a megfelelő légtechnika. Manapság egyre nagyobb szerepet kapnak életünkben a légkondicionáló berendezések, amelyek folyamatos használata — valljuk be, nem túl egészséges. Az új irodában olyan légtechnikai eszközök szabályozzák majd a levegő hőmérsékletét, amelyek nem teszik ki az emberi szervezetet hirtelen és közvetlen hőmérséklet-változásnak, valamint intenzív légáramlatoknak, amelyek megbetegíthetnek.

A vidéken dolgozó területi képviselők ún. home office rendszerben, azaz otthon dolgoznak. Az internet korában már könnyen megoldható az otthoni munkavégzés, így velük általában havonta egyszer találkozunk, többnyire valamilyen vidéki helyszínen. Mivel a területi képviselőink sokat ülnek autóban, nagyon fontos az ő utazás közbeni biztonságuk. Ennek érdekében mindegyikük telefon kihangosítót vagy head-set-et kapott, attól függően, hogy számára melyik a kényelmesebb megoldás.

Pólya Árpád — Varanka Mariann

Interjúsorozatunkat folytatjuk. Reméljük, hogy sikerül megszólaltatnunk további piaci szereplőket is. így egy kicsit más, eddig talán kevésbé megszokott szemszögből ismerhetjük meg azokat a cégeket, amelyek képviselőivel, termékeivel vagy szolgáltatásaival nap, mint nap találkozunk.


Ez a cikk a MezőHír 2010/11 - novemberi számában jelent meg.