Vezettük a VW Amarok-ot



Első alkalommal vettünk részt egy új autó tesztvezetésén, a VW Amarok hazai menetpróbáján. Mint az idei évben nagyon sokszor, most is hű maradt magához az időjárás, és szakadt az eső. Valószínűleg a szervezők sem teljesen erre készültek, mert az épített akadálypálya több állomását is ki kellett hagynunk, mivel kellemetlen meglepetések részesei lehettünk volna a csúszkálós terepen. Az Amarok-ok azonban állták a sarat, akár szó szerint is, hiszen a dagonyává változó tesztpályán is elemükben érezték magukat.

Az autó külsőre tetszetős, stílusát pedig a Volkswagen új designfilozófiája határozza meg, amelyet többek között a vízszintes vonalak intenzív hangsúlyozása, a karosszéria felületeinek letisztult harmóniája és a rendkívül precíz kidolgozás jellemez. A kormány mögé beülve kényelmes, személyautós környezet fogadja a “pilótát”, legyen ez a tér a munkahelye vagy legyen ő maga csak a stílus elkötelezett híve (és akár 193 cm magas). Kellemes, jó tapintású anyagokkal találkozunk, az ülések jól beállíthatóak. Az általunk tesztelhető autó a 2.0 BiTDI 4MOTION Highline, illetve a Bázis modell volt, terepgumival szerelve. Az autókat elsőként az épített tesztpályán, majd a Pilisi Parkerdő úttalan és kevésbé “kemény” útjain próbálhattunk, gyakorlott instruktoraink hasznos intelmei mellett. Nem volt hiábavaló segítségük, mert már az első pillanatban nagy lendülettel vágtunk volna neki a kezdő köröknek, látva a nagy latyakot. Ezzel szemben alapjáraton, kettes fokozatban tudhattuk le az akadályok nagy részét, csak az árokból kijőve kellett nagyobb tempót diktálni. Megtapasztalhattuk a tesztpályán körözve, hogy jók az Amarok terepszögei, és milyen haszbos a hegy- és lejtmenet asszisztens. Az oldaldőlés tesztet is mindenki sikeresen abszolválta. Megtudhattuk, hogy a hátsó tengelyrugózásból is kétféle rendelhető: a Heavy Duty kivitel az öt laprugójával nagy terhelhetőséget és rossz utakon is nagy tartalékokat biztosít, a komfort-változat pedig, a három laprugós rugózás jobb menetkomfortot nyújt magasabb sebességtartományban, jobb rezgés- és zajkomforttal, s mindezt alacsonyabb tömeggel párosítva.

Kép

Igazából a Parkerdő útjaira hajtva kapott el a “szabadság érzése”. Eleinte bőven elég volt a hátsókerék-hajtás, mivel egy rövid aszfaltos, majd murvás szakaszon haladtunk. A sáros erdei útra és a szakadó esőtől nedves fűre térve egy gombnyomással kapcsoltuk az összkerékhajtást, és simán autóztunk tovább. A komolyabb próbatétel a következő szakaszon érkezett el, ahol egy kisebb mederben vízátfolyáson és igazi dagonyán kellett áthajtanunk. Itt már szükség volt a felezőre és differenciálzárra is, de az Amarok-nak ez sem jelentett problémát.

Felszereltség: a munkaeszköztől a lifestyle pickup-ig

Az Amarok háromféle felszereltségi szinttel érkezik a piacra. Az alapváltozat elsősorban a tisztán mechanikus és kifejezetten robosztus technikákra összpontosít. Az ablakemelők, az ajtózárak és a külső tükrök állítása itt egyaránt manuális működtetésű, az első lökhárító, a kilincsek és a külső tükrök házai pedig a kemény munkakörülményekre tekintettel fényezetlen kivitelűek. Az állítható magasságú vezetőülés, a variálhatóan lehajtható hátsó ülés, a zárható kesztyűtartó, a CD-lejátszóval szerelt rádió 2 hangszóróval és a rakfelület-világítás azonban ez esetben is a szériafelszereltség része. Különleges megoldás a rádió és a navigáció külső tükör házakba integrált antennarendszere.

Kényelmesebb változat az Amarok Trendline. Az első lökhárító, a kilincsek és a külső tükrök házai ez esetben a karosszéria színére fényezettek, az ablakemelők, az ajtózárak és a külső tükrök állítása pedig elektromos. A felszereltséget mindezeken túl CD-lejátszóval szerelt rádió 4 hangszóróval, félautomatikus légkondicionáló (Climatic), multifunkciós kijelző, sebességszabályozó automatika (Tempómat) és első ködfényszórók bővítik. A tetszetős és dinamikus külsőt 16 colos könnyűfém keréktárcsák teszik teljessé.

Határozottan exkluzív kivitel az Amarok Highline, amely a “Trendline” csomagon túl többek között részben krómozott tükörházakat, további külső és belső krómdíszítéseket, illetve a karosszéria színére fényezett sárvédő-szélesítéseket is kínál, amelyek a 17 colos könnyűfém keréktárcsákkal szerelt, méretes kerekek számára biztosítanak kellő helyet. A csúcsmodellt mindemellett a kiviteltől függő kontrasztárnyalatú műszerfal, különösen kényelmes automatikus 2-zónás légkondicionáló (Climatronic), még igényesebb audiorendszer 6 hangszóróval, valamint nemes hatású szövetkárpitok jellemzik.

E gazdag szériafelszereltség mellett az Amarok kínálatában eredeti kiegészítők gazdag programja is szerepel, amely a stílusos bukócsövektől az oldalsó fellépőkön, a raktérborításon át egészen a könnyűfém keréktárcsák széles választékáig terjed.

Kép

Mivel is tűnik ki vetélytársai közül az Amarok?

A Volkswagen új Amarok modelljével a világ egyik legkorszerűbb pickup-ja érkezett Európába. Az új modellben a márka legmodernebb TDI-technikájú – feltöltött közvetlen befecskendezésű dízel – motorjai dolgoznak, amelyek az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás tekintetében egyaránt új mércét állítanak szegmensükben. A Volkswagen új pickup-ja mindezeken túl a személyautók színvonalát idéző aktív és passzív biztonságot, illetve kényelmet kínál, miközben az Amarok-sorozat minden tagját extrém robusztus konstrukció jellemzi. Az Amarok által képviselt számos technika első ízben jelenik meg a középkategóriájú pickupok szegmensében, mint például a csúcsmodell motorjának biturbó-feltöltése vagy a Torsen-differenciálművel működő, választható 4MOTION állandó összkerékhajtás. Utóbbi csupán az egyik az újdonság háromféle hajtásrendszere közül (4×2 hátsókerékhajtás, AMOTION – kapcsolható összkerékhajtás, 4MOTION – állandó összkerék-hajtás). Az új Amarok mindezeken túl térkínálata, raktere szélessége és magassága, illetve terhelhetősége tekintetében is egyértelműen kiérdemli a kategória legjobbja minősítést. (A pontos méreteket februári számunkban már közöltük.)

A Volkswagen nem titkolt célja néhány éven belül a világ legnagyobb autógyártójává válni. Ennek jegyében került sor az Amarok bevetésére a pickup-piacra, amely a világon évi 2 millió eladott autót jelent ebben a kategóriában. Ebből a tortából szeretne most a Volkswagen egy jókora darabot kihasítani, az új jövevénnyel. Dél-Amerikában már több mint 40.000 db eladásánál tartanak, a hazai piacon pedig a 2011-es évben mindjárt 500 db eladását tervezik, amely mennyiség 25%-os piaci részt jelent az évi 2000 db körüli pickup-eladásból. Az induló ára 4.837.000 Ft+ÁFA.

LH


Ez a cikk a GÉPmax 2010/11 - novemberi számában jelent meg.