Nemzetközi Fendt-sajtótájékoztató és gyakorlati bemutató Németországban



“Az út a maximális hatékonyság felé Wadenbrunnon keresztü vezet” – ezzel a mottóval hívta a Fendt szeptember elejére, a nagy gépbemutatójára az érdeklődőket a Würzburg melletti Wadenbrunnba. A bemutató előtti napon sajtótájékoztatón ismerhettük meg az újdonságokat.

A legújabb műszaki fejlesztésekről és hatékony üzemeltetési megoldásokról szolgált újabb információval a Fendt. A rendezvényen az elméleten túl gyakorlati bemutatóra is sor került, ahol a traktorok mellett a világon először láthatta a nagyközönség a Fendt legújabb fejlesztését, az önjáró silózógépet. A bemutatón 100-nál több Fendt traktor és Fendt betakarítógép volt látható, a 100-650 Le közötti teljesítménykategóriában, és további 130 különböző munkagép került bemutatásra. Az eseményre közel 50000 látogatót vártak a világ minden részéből.

Kép

900 Vario széria – egy új generáció

A wadenbrunni gépbemutatón a Fendt gyár bemutatta a legújabb generációjú 900-as Vario-szériát.

Az új szériát a 939 Vario topmodell vezeti, 390 Le-vel. Az új 900 Vario egyesíti a többször díjazott széria jól ismert technológiáját az új innovációkkal, mint a Fendt-Variotronic vagy az új járműkoncepcióba integrált keréknyomás-szabályozó rendszer.

Az új topmodell, 390 Le-vel

Elsősorban a nagy szériatraktor után érdeklődő Fendt-vásárlók igényelték a még nagyobb teljesítményt. Az új 900 Vario széria bemutatásával a 240-390 Le közötti teljesítménykategóriában a Fendt ismét a legnagyobb – 390 Le teljesítményű – topmodell szériatraktorral rendelkezik a traktorpiacon.

A csúcsteljesítmény mellett a Fendt e modellje közúton is 60 km/h maximális sebességgel képes haladni. A 2,15 m-es kerékátmérőnek és a megengedett maximális 18 t össztömeg-nek köszönhetően a 939 Vario a legnagyobb vonóerejű traktor pillanatnyilag, amit az iparág kínál.

A teljesítménynövelés alapja a hathengeres, 2000 bar-os common-rail befecskendezésű Deutz motor. A furatátmérő és a löket megnövelésével a lökettérfogat 7,8 literre nőtt, és ez tette lehetővé, hogy a motor 390 Le teljesítményt képes legyen tartósan leadni. A teljesítménynövelés mellett a Deutz motor kiváló dinamikus rugalmassága, a tovább optimalizált hűtőrendszerrel és a precíz befecskendezéssel, valamint az elektronikusan szabályozott turbóval szintén javult a korábbi szériához képest.

Az új 900 Vario szériánál a Fendt szintén az üzemanyag-takarékos SCR-technológiára alapoz, amely lehetővé teszi a rövidesen életbe lépő új környezetvédelmi normáknak (TIER IV) való megfelelést.

Ezt a technológiát a gyártó a traktor gazdaságossága optimalizálásának és a hektárra vetített költségek minimalizálásának szándékával választotta. Erre a leginkább az üzemanyag-fogyasztás van hatással, ezért ezt a tényezőt vették elsődlegesen figyelembe a mérnökök a fejlesztéseik során.

A csökkentett CO- és szilárdrészecske-kibocsátás mellett az üzemanyag-fogyasztást és a CO2-kibocsátást is sikerült csökkenteni.

Mivel a kipufogógáz utókezelése a karbamid oldat (AdBlue) égést követő befecskendezésével valósul meg, és a kipufogógáz visszavezetésére nincs szükség, így jobb égést és csökkent üzemanyag-felhasználást sikerült elérni.

Az SCR-technológia alkalmazásával a hűtőteljesítmény-igény is csökkent, ezáltal a hatásfok tovább javult.

Egy terminál, amely mindent tud

Az új elektronika-koncepció – a Fendt Variotronic – az új 900 Va-rio-szériában új mérföldkövet is teremtett. A terminál – amely kétféle kiszerelésben rendelhető – a könnyű áttekinthetőségével, egyszerű menüszerkezetével, s a jó érintőképernyős kezelhetősége és a robusztussága révén kiváló szolgálatot tesz a traktorral végzett munkák során.

Egy terminálban, egységes kezelői logikára építve helyezték el a traktor kezelésének, az ISOBUS munkaeszköz-vezérlésnek, a VarioGuide nyomkövető rendszernek és a VarioDoc dokumentációs rendszernek, valamint a külső kamerák által látott képeknek a megjelenítését.

Keréknyomás-szabályozás – teljes egészében a járműkoncepcióba integrálva

Az eddigi 900 Vario-szériáknál ismert jövőbemutató technológiák mellett az új széria további innovatív opciókat kínál.

Ezek közül az egyik a 2009-es Agritechnica-n ezüstéremmel kitüntetett keréknyomás-szabályzó rendszer, a Fendt VarioGrip. Ezzel a Fendt a traktorpiacon az első gyártó, amely teljes egészében a járműkoncepcióba integrált keréknyomás-szabályzó rendszert fejlesztett ki és tett a vásárlói számára elérhetővé.

A Fendt házon belüli fejlesztésének eredményeként lehetővé vált a menet közbeni légnyomás-változtatás a gumiabroncsokban, ami a traktorban elhelyezett, gyűrű alakú PTG-forgó-szelepen keresztül történik.

A szükséges levegő “előállítása” egy módosított légkompresszoron és egy traktorra tervezett szeleprendszeren keresztül történik. Kevesebb, mint 10 perc alatt lehetséges egy barral emelni az abroncsok nyomását. Az abroncsnyomás egy barral való csökkentése két percen belül történhet meg. Ezzel lényegesen jobb időket sikerült elérni, mint amit bármelyik utólag felszerelhető rendszer pillanatnyilag tud.

Az abroncsnyomás-szabályzó rendszer működtetése a teljes jármű koncepciójával összhangban került ki fej lesztésre. A Vario-Terminálon keresztül lehetséges a traktor és egy ISO BUS-szal felszerelt pótkocsi abroncs nyo másainak a szabályozása. Egy kiszolgálórendszer több különböző paraméter alapján hívja fel a gépkezelő figyelmét az alacsony, illetve a magas nyomásra, ezáltal a traktor mindig optimális abroncsnyomással képes haladni. A 900 Vario széria számára kifejlesztett rendszer a gyárban rendelhető, és teljes gyártói garanciával rendelkezik. A kb. 10000 EUR-s befektetés a kihasználtságtól és terheléstől függően 2-4 év alatt megtérül.

Kép

Biztos fékezés ABS-szel

A Fendt egy másik újítása, amelyet az új 900 Vario szériával bemutat, a traktorpiacon az első szériafelszereltségben kapható ABS-rendszer szériatraktorokra kifejlesztve, amely a pneumatikus fékrendszeren keresztül került kiépítésre. A működési elv a személygépkocsiknál és a tehergépjárműveknél már ismert és elterjedt, a traktorokon történő alkalmazása viszont különleges követelményeket támaszt a rendszerrel szemben.

A mellső és hátsó kerékméretek közötti relatíve nagy különbségből és a viszonylag nagy, akár 2,15 m átmérőjű kerekekből és ebből adódó tehetetlenségi nyomatékokból következően a traktor és a személy-, illetve teherautó menettulajdonságai között jelentős eltérések adódnak. Ennél a rendszernél négy jeladó révén az egymástól függetlenül fékezett kerekeken érzékelik az egyes kerekek fordulatszámát, és a fékezés alatt szelepeken keresztül vezérlik a féknyomást. Ennek segítségével az egyes kerekek blokkolását ki tudják küszöbölni, és a traktor stabil kormányozhatósága kanyarokban történő fékezéskor és különféle keréktapadási viszonyok között is biztosított.

Egyre több 900 Vario traktort alkalmaznak az üzemeltetők szállítási feladatokra, a 60 km/h-s maximális sebességüknek köszönhetően. Kifejezetten ilyen alkalmazások esetén jelent megnövekedett biztonságot az ABS-rendszer a traktorokban.

Motor-hajtómű-védelem – garancia a hosszú élettartamra

Az új 900 Vario-szériába egy mindenre kiterjedő védelem került beépítésre, amely a traktor hosszú élettartamát és az üzembiztonságát hivatott garantálni. Ez a védelem tartalmazza többek között a lefulladás elleni védelmet TLT-munkák esetére. Ennek segítségével a fordulatszám jelentős visszaesésekor a TLT-hajtás megszűnik, megakadályozva a motor lefulladását és a turbó – kenésmentes üzemeltetése következtében – esetlegesen bekövetkező meghibásodását.

Kép

Fendt silózógép – “Fendt Katana 65”

4 éve született meg a döntés ezzel a projekttel kapcsolatban. Előnyösnek bizonyult induláskor az a tény, hogy a fejlesztőcsapat szűk körének volt hozzáférése a traktorfejlesztés szakterületeihez, mint például a hidraulika, elektronika, motor vagy a kabin, és különösen fontos, hogy a tesztcsapatukkal is szorosan tudtak együtt dolgozni.

Természetesen a gépek már túl vannak több száz óra tesztüzemen a próbapadon, illetve a gyakorlatban. A prototípusok immár két éve éles bevetésen bizonyítanak – rendkívül jó szecskaminőséget és nagy áteresztőteljesítményt felmutatva.

A Katana 65 rendelkezik a legnagyobb szecskázódobbal a piacon, és ennek a gépnek van a legnagyobb behúzónyílása. A legfontosabb haj-tóelemek az előtervezés során túldimenzionáltak, a nagyobb áteresztőképesség és az egyenletes anyagáram érdekében. A szemroppantó esetében a konstruktőrök teljesen új utakat jártak, ami nem csak a be- és kifordítását illeti, hanem a hatásfokra is érvényes. A hatásfok a Fendt számára nem csak a traktorok esetében, hanem a siló-zógép fejlesztés során is egy fontos szempont volt.

A közúti haladás, ami a Fendt traktorok esetében iparági szinten is elismert, a silózógépre is adaptálásra került. Ezért a silózó nem csupán hát-sótengely-rugózással, hanem Fendt traktor-minőségű rugózással rendelkezik. Ennek megfelelően a gép 40 km/h-nál olyan stabilitással, biztonsággal és komforttal bír.

A “komfort” téma kapcsán is a Fendt neve fémjelzi a minőséget. A Marktoberdorfban, teljesen újonnan, a silózógépre kifejlesztett vezetőfülke a legmagasabb igényeknek is megfelel. A Fendt Variotronic-kal ez a gép megkapta a legmodernebb terminált a legegyszerűbb és legkorszerűbb kezelési koncepcióval.

Az adapternél a Kemper cég jól bevált technológiájára alapoztak.

A silózógép egy 16 literes, V8-as, 650 Le-s MTU-motorral kerül meghajtásra, amelynek teljesítményét a név, “Katana 65”, is sejtetni engedi. Az első időszakban csak ez az egy modell kerül szériagyártásra.

FM


Ez a cikk a GÉPmax 2010/10 - októberi számában jelent meg.





Ez a cikk a GÉPmax 2010/10 - októberi számában jelent meg.