Harmadszor volt Dutra Traktor Találkozó Szigethalmon



Újra összegyűltek a hajdani dicsőséges magyar gépgyártás hívei egy családias beszélgetésre, eszmecserére. Igazi fanatikusok ők, akik időt, pénzt, energiát ölnek féltve őrzött Dutráikba. Ipartörténeti felelősségvállalásuk szép példa: – ezek a gépek már nem kerülnek MÉH telepek szégyenteljes udvarára. Megmaradnak, megőrződnek az utókornak.

Kép

Az ország másik csücskéből is eljöttek. Fördös László, az egyik legnépszerűbb résztvevő Győrsövényházáról hozott egy ritkaságot, a D4KA Jáfi motoros és az ország legszebb dolgozó ezres Dutráját. Nagy Vilmos Szőnyből rengeteg munkaórával elkészített Dut-rájával kápráztatta el a közönséget. 8 db UE-28 érkezett a “Dutra-hűség városából”, Ráckevéről, ahol több mint 23 kis Dutra dolgozik. Legtöbb nagy Dutrával viszont Kiskőrös büszkélkedhet. Ők is képviselték idén magukat, egy turbós 1000-es, restaurált 28-assal, továbbá a ritka gyári, 35 LE-s 28-assal. Az igazi vagány, Wamser János Pécelről lábon érkezett a gyönyörű dömpere nyergében. Molnár Balázs, aki az év dutrása is lett, egy egész gépcsaládot hozott Balatonboglárról; 2, 4 és 6 hengeres gépei szemet gyönyör-ködtetően fel vannak újítva.

A gyömrői Váczi dutrás család férfitagjai sajnos nem tudtak eljönni az aratási dömping miatt, ezért elküldték kishúgukat, a 90-es D4KB-vel. A traktorhúzáson a “megszeppent” leányzó mindenkit legyőzött; a dutrás amazont Váczi Dórának keresztelték tizenegynehány éve.

A közönség láthatott még triál és gyári állapotú Csepel 566-ost; 344-es Csepel mozgó kiállítást, amelyből csatos bambi volt kapható, illetve saját készítésű kistraktort, stabil motorokat.

A nézőkben halkan és hangosan kivétel nélkül megfogalmazódott kérdés: Miért állt le ezeknek a remek járműveknek a gyártása? A kiállítók egyöntetűen a világ legjobb traktorának tartják a hajdani kispesti traktorgyár erőgépét. Sajnos a magyarok tekintélyes hányada azt sem tudja, hogy a DUTRA magyar termék. Külföldön bezzeg nagyon nagy kultúrája van, a legnagyobb gyűjteményét Svédországban tartjuk számon: 25 db-ot! Németországban sem ritka az olyan gyűjtő, aki 10 db-bal büszkélkedik, Ausztráliában pedig múzeumban láthatóak egyes példányok.

A Dutra 2010-ben is teljesen használható, minden munkaeszközt kiszolgáló, kis fogyasztású, extrém terepen is dolgozni képes unikum. El kell mondani, hogy a veterán koruk ellenére szinte mind most is a határban tevékenykedik, gazdája megelégedésére.

Bartus Attila Csömörön 460 ha-t művel D4KB-vel. Köck Zoltán Csol-nokon 120 ha szénást kaszál, sodor és hengerbáláz a “múzeumszökevény” kis Dutrájával.

A találkozó ékessége egy új, 200 LE-s Fend traktor volt – az Axiál Kft.-nek köszönhetően -, azzal oldottuk meg a traktorhúzást, Nagy Róbert csigás találmánya segítségével. Ki ne szeretne egy ilyen mai modern géppel dolgozni, amely ráadásul Dut-ra-jegyeket visel magán, nagy kerekeivel, 60-40%-os súlyelosztásával. Aki csak teheti mégis emellett vegyen egy szeletet a dicsőséges múltból, ismerje meg azt, hogy előbbre léphessünk a jövőben! Dutra pedig volt, van és lesz!

Gergics Antal

[m3 id="megjelent-gm" ev="2010" ho="10" honev="októberi"] [m3 id="megjelent-gm" ev="2010" ho="10" honev="októberi"] >