6 soros, műtrágyaszórós szemenkénti vetőgép 80 LE-s MTZ-vel? Igen!



Miután Magyarországon az erőgép- munkagép kapcsolatok még mindig a 80-160-240 lóerős traktorokhoz vannak méretezve, így a tavaszi munkák is ennek megfelelően kerülnek leosztásra. A nagy traktorok magágyat készítenek, míg a 80 lóerős traktorok a vetőgépeket üzemeltetik.

Korábban a kombájnok teljesítménye miatt a 6-12 soros technológia (vetőgép-sorközkultivátor-betakarítógép) terjedt el Magyarországon, míg manapság a kombájnok áteresztőképességének növelésével egyre közkedveltebb a 8 soros betakarítóadapter (kukorica), így mind többen választják a 8 soros vetőgépeket is.

A Kverneland Accord gyár a 8 soros kivitelű vetőgépekre egyébként kétféle függesztett (merev-vázas beépített szállítókocsival, illetve paralel-hidraulikus csukású) és egy vontatott kivitelt is kínál, központi nagy műtrágyatartállyal.

A mai modern vágótárcsás vetőkocsival – (amelynek a kocsinkénti súlya jócskán meghaladja a 100 kg-ot), műtrágyaszóróval és mikrogranulátum-szóróval – szerelt függesztett vetőgépek súlya azonban meghaladja a 80-90 lóerős (javarészt még mindig MTZ) traktorok hidraulikus emelőképességét.

Ezentúl, miután a műtrágyagyártók egyre inkább big-bag-ben vagy ömlesztve szállítják a műtrágyát (az 50 kg-os zsák a munkaerő hiánya és a sok göngyöleg miatt egyre inkább kiszorulóban van, illetve csak kisebb gazdaságokra korlátozódik), így a kisebb, 180-220 literes (kg) műtrágyatartállyal rendelkező szemenkénti vetőgépek feltöltése több mint körülményes, miután a big-bag-es műtrágya általában 500-700 kg-os és kifolyó nélküli zsákokban kerül leszállításra.

Kép

A megoldás a Kverneland Accord 6-8 soros vontatott, központi tartályos (1340 liter) műtrágyaszóróval szerelt változata!

A gép vontatott kivitelű, alapkivitelben kézi csukású (1-1 vagy 2-2 kocsit kell előre behajtani, így a szállítási szélesség 3.00 m), külön kérésre azonban hidraulikusan csukható változat is rendelhető. A vákuum előállítását egy nagy teljesítményű ventilátor végzi, amely akár 16 vetőkocsinak is képes vákuumot szolgáltatni, míg a kilépő (nyomó) oldalon a szélső kocsik műtrágyával történő ellátását végzi. A ventilátor meghajtása kardáncsonkra szerelt szivattyúval és különálló olajrendszerrel (tartály-olajhűtő) történik, így teljesen független az üzemeltető traktor hidraulika-rendszerétől.

A központi műtrágyatartály 1340 literes, így akár 1200-1300 kg műtrágya is beletölthető, miközben jól szinkronizál (egyidejű vetőmag- és műtrágyafeltöltés) – normál dózis esetén – az 55 literes magtartályokkal. A vontatott gépek műtrágyacsoroszlyái minden esetben kéttárcsás kivitelűek, így nem „szedik fel” a nyers talajt, mint a csúszócsoroszlyás változatok, valamint szármaradványos területen is kiválóan dolgoznak. A műtrágya-adagoló elemei vagy rozsdamentes acélból vagy műanyagból készülnek, a korrózió okozta üzemeltetési problémák elkerülése végett.

A Kverneland Accord HD vetőkocsik 130 kg-os önsúlya (ami akár +100 kg-mal is növelhető) garantálja az előre beállított vetésmélység tartását, még igen kötött körülmények között is. A vetőkocsi paralelogramma-karjai perselyezettek, így hosszú ideig problémamentesen szolgálnak.

A HD vetőkocsik opcionálisan köztes-tömörítőkerékkel is szerelhetők, az egyöntetűbb kelés elérése érdekében.

Kép

Amennyiben ez a cikk felkeltette érdeklődését, és többet szeretne megtudni az eszközről, úgy keresse az Önhöz közel eső Kverneland kereskedőjét vagy cégünket, a következő elérhetőségeken!


Ez a cikk a MezőHír 2010/02 - februári számában jelent meg.