Új családdal bővül a Goldoni traktorgyár kínálata



A céget 1926-ban alapították; — a Goldoni nevéhez abban az időszakban a leghatékonyabb öntözőrendszer kötődött.

A minőségre összpontosítva

Az 1950-es években a gyár a minőségi termékek előállítását tűzte ki célul. Az évek alatt összegyűjtött tapasztalatok alapján elkezdték a mezőgazdasági gépek gyártását. Az első fűnyírót 1955-ban vitték piacra. Egy évvel később, 1956-ban a Goldoni elkezdte a motoros földművelő gépek értékesítését, amelyek hatékonyan segítették a szántást, öntözést, illetve a fűnyírást.

1967 és 1969 között a Goldoni a technológiai lehetőségeit a szőlőskertek, gyümölcsösök és zöldségek termesztésre specializált gépek gyártására összpontosította. Az exportszéria aztán újabb mérföldkövet jelentett a cég életében.

Kép

A modell sikerességét alátámasztotta az a tény, hogy 1961 és 1973 között ebből több mint 30 ezer darabot értékesítettek, ami meggyőzte a céget arról, hogy saját traktor kifejlesztésébe kezdjenek. Az első modell 1969-ben készült el, az Universal széria keretében. Azóta több mint 50 ezer darabot adtak el belőle. A robosztus felépítésű és könnyű kezelhetőségű Universal traktorok alapozták meg a cég ma is követett gyártási politikáját.

Az 5-től 95 lóerőig terjedő teljesítménytartomány gépei — az Uno, Jolly és Special –, csakúgy, mint az Euro, Quasar és Start széria traktorai, jól reprezentálják a minőségi stratégia jelenlegi helyzetét, mely a részletekre ügyelő, specializált és többfunkciós gyártást célozza meg. Ma a Goldoni vezető szerepet tölt be ebben a piaci szegmensben.

A Goldoni traktorokat könnyű kezelni, és emellett sokoldalú gépek. Minden talajnál alkalmazhatóak, függetlenül a munka nehézségétől. Mindezeken túl a Goldoni traktorok a hatékonyság és a termelékenység tekintetében is egyaránt jól teljesítenek. A Goldoni hű maradt a hagyományokhoz, amelyek alapján egy kis vállalkozásból multinacionális céget teremtett, és jelenleg már több külföldi országban működő vállalataival együtt tevékenykedik a jövőbeli célok megvalósításáért. Mindeközben igyekszik a meglévő termékek technológiáját tökéletesíteni, emellett kutatásokat folytatnak az új termékek kialakítása, bevezetése érdekében. A legfőbb cél azonban 80 év alatt is változatlan: segíteni azoknak, akik jobban akarják végezni munkájukat.

Új műszaki alapokon

A 2009-es év újdonsága a hazánkba most érkező BOXTER család, amely — szakítva a korábbi évek és modellek felépítésével — már teljesen új műszaki alapokon nyugszik. A kétféle teljesítménnyel rendelhető modell 18 és 24 lóerős, háromhengeres, vízhűtéses motorral készül, amelyekhez egy nagyon jó elrendezésű és kiválóan kezelhető, 8/8 sebességfokozatú, irányváltós váltót társítottak, tökéletes sebességátlapoltsággal. A struktúra lényege a fordított motorelhelyezés, amelynek alapján az erőforrás a kormány felől szívja a levegőt, így kevesebb port gyűjtve biztosít hosszabb élettartamot a szűrőknek. Emellett a teljesen sík padozat számít még a modell másik fő újdonságának. A sík padozatnak köszönhetően a gép akár kommunális célokra is kiválóan alkalmas, illetve olyan munkáknál is jól használható, ahol a kezelőnek sűrűbben le-fel kell szállnia a gépről. A hidraulikarendszer 14 l/min. teljesítménye a 150 bar-os szivattyúval szintén jelentős ebben a kategóriában, amelyhez 600 kg emelőképességű hátsó, szabványos hárompont társul. Fontos megjegyezni, hogy előre 2500 f/min., hátra 540 f/min. fordulatú kardántengely rendelhető, amelyek közül a hátsó természetesen szten-derdnek számít, míg az első opciósan kérhető. A gépekhez később várhatóan kabin is rendelhető lesz.

Kompakt univerzális traktor

2009 másik újdonsága a Goldonitól a kompakt univerzális traktor Star családon belül megjelent, a legújabb fejlesztéseket is magában hordozó Energy széria 60 és 80 típusjelű változata. Ezek 58 és 76 LE teljesítményűek, a motorokhoz teljesen mechanikus szinkron ikerszekrényes váltót társítottak, normál irányváltós (8/8 sebességfokozat) és Dual Power (16/8 sebességfokozatú) nyomatéknövelő váltóval. A konstrukció alapján a felhasználó nem kényszerül abba a helyzetbe, hogy a két géptípus közül kelljen választania. Sokszor, pl. könnyű munkák, illetve rövid sorok esetén gyakori, hogy a sorok végén nincs elegendő hely a forduláshoz; ilyenkor a kettős szinkronnal ellátott irányváltós üzemmódban rendkívül könnyű az irányváltás, a fordulás megkönnyítése érdekében. Amennyiben a gépnek esetleg hegymenetben vagy nehéz talajmunkában kell dolgoznia, akkor viszont a kezelő átkapcsolhat a Dual Power üzemmódba, amely két-szerannyi előremeneti sebességfokozat használatát teszi lehetővé, 20%-os differenciákkal. S akinek még ez sem elegendő, az a gépet mászó fokozattal is megrendelheti, amely megduplázza a sebességfokozatok számát.

A felső kategóriát képviselve

Az újdonságok sora ezzel még nem ért véget a Goldoninál; a felsőbb teljesítménycsaládba a Quasar 90 és a Star 4000 frissítés érkezett.

A Quasar motorteljesítményét megemelték, amihez az erőátvitelt is megerősítették, így biztosítva a hosszú élettartamot és a megbízhatóságot.

A Star 4000 traktor John Deere 4 hengeres, 4530 cm3 hengerűrtartalmú, 60 kW/82 LE névleges teljesítményű, 67 kW/91 LE maximális teljesítményű, 28% nyomatéki rugalmasságú motorral rendelkezik, amelyhez 60 l-es üzemanyagtartály biztosítja az egész napra elegendő üzemanyagot. Váltó műve összesen 24/16 sebességfokozatú, és — hasonlóan a többi családtaghoz — átkapcsolhatóan 8/8 vagy 16/8 fokozatú (irány- vagy nyomatékváltóval, két előremeneti, egy hátrameneti tartomány, 4 szinkronizált sebességfokozat), elektrohidraulikus kapcsolású. A gép elsőkerékhajtású, terhelés alatt gombnyomásra ki-bekapcsolható, és maximális sebessége 40 km/h. Kuplungja egytárcsás szárazkuplung-szerkezet. Differenciálműve hátul elektrohidraulikus vezérlésű, elöl automata. Kardántengelye hátul 540/1000/min. fordulatú. Különlegessége szériafelszereltségként a fékrendszer, amely elöl-hátul (többtárcsás) nedves tárcsafék, a kormány természetesen szervós, terhelésérzékelővel. További érdekessége és egyedisége a kimagasló teljesítményű — 80 l/min. szállítási kapacitású, 18 MPa nyomáson dolgozó — hidraulikarendszer, amely szintén szériafelszereltség. Ehhez hátul két, elöl egy pár kettősműködésű szelep áll rendelkezésre, amelyeknek köszönhetően a gép rendkívül jól kihasználható.

Fordulási körének átmérője: 6,8 m. Az emelőkarok mechanikus szabályozással 2500 kg-ot emelnek, és III/II-es kategóriájúak. A gép saját tömege 2850 kg kabinnal, súlyokkal 3120 kg (100 kg táskasúly elöl, 70 kg keréksúly hátul). A kabin kifejezetten csendes, 75 db zajszintű, és túlnyomásos kivitelű, sőt a De Lux-kivitel a széria, amely műbőr kárpitozással és extra zajvédelemmel ellátott. A Star család minden tagja lég-, illetve hidraulikus fékrendszerrel szerelhető.

Folyamatos fejlesztések

További újdonság a Cluster-család új tagjainak a megjelenése, amely a korábbi Maxter-családot bővíti. A kerékáttételi arányok megrendeléskor meghatározhatóak; kérhetjük elől-hátul egyforma kerékkel, vagy elöl valamivel kisebb, hátul nagyobb kerékkel. A variációs lehetőségeket tovább bővítik a WM Detroit dízelmotorok mellé érkezett John Deere 4 hengeres, szívó- és turbófeltöltésű motorjai, 48, illetve 68 Le teljesítménnyel, amelyek kiegyensúlyozott járásukkal és kedvező fogyasztásukkal szolgálják a kitűnő munkavégzést. A Cluster család mind frontkormányos, mind törzscsuklós kivitelben, sőt akár megfordítható üléspozícióval, megfordítható kormányzással is rendelhető.

A kabinok fejlesztése szintén folyamatos; a 2009-es esztendőtől már nemcsak a Quasarhoz, hanem a Star 3000 szériához is rendelhető kompakt kabin, amellyel biztosítható az univerzális traktorforma minden előnye az egyforma kerekesek, vagy a kis eltéréssel egyforma kerekesekhez képest, ugyanakkor a kabinos, klímás gép teljes magassága 185 cm, míg a szabadmagasság 28-30 cm. Ezek a paraméterek elsősorban azoknak az állattenyésztőknek lehetnek fontosak, akik régebbi, alacsony kapumagasságú épületekben is akár klimatizált, masszív gépekkel szeretnének rakodni, mozogni. Fontos lehet még olyan ültetvényeknél, ahol az ágak nagyon lelógnak, és igazából a gép már nem az ültetvény mellett, hanem inkább alatta jár. Ennek a fejlesztésnek köszönhetően a termés kevésbé, vagy nem verődik le, és a gép alig drágább valamivel, mint a normál kabinos változat.

Hernek Zoltán

Odisys

Kép


Ez a cikk a GÉPmax 2009/02 - februári számában jelent meg.