Mezőgazdasági gépekkel a közutakon…

Címke: kombájn, traktor
Kategória: Egyéb

Országosan a legnagyobb méretű mezőgazdasági munka az aratás, amelynek során a mezőgazdasági gépekkel óhatatlanul részt kell venni a közúti közlekedésben.

A kombájnok vonulása, a traktor vontatású szállítóeszközök folyamatos közlekedése kínálja az alkalmat arra, hogy áttekintsük, milyen feltételekkel közlekedhetnek mezőgazdasági vontatók, lassú járművek és mezőgazdasági munkagépek a közutakon. A cél a zsúfolt nyári időszakban – de az év folyamán mindig – a balesetmentes közlekedés biztosítása, amelyet elsősorban a járművek műszaki biztonsága szavatol. A mezőgazdaságban alkalmazott – nem közúti közlekedés céljára készült – gépek esetében pedig hangsúlyosan jelenik meg biztonság kérdése – mondja Bánki Tibor, a Győr-Moson-Sopron Megyei Közlekedési Felügyelet jármű-felügyeleti osztályának vezetője. Segítségével próbáljuk meg áttekinteni az egyébként mindenki számára egyre inkább átlátható és egyértelművé váló helyzetet. Emellett a mezőgazdasági járművek esetében még kedvezményekről is beszámolhatunk, amelyek szintén azt célozzák, hogy a munkavégzés időszakában minél kevesebb baleset okozói legyenek.

Bevált a piros rendszámtábla

Az önjáró mezőgazdasági gépek és a hozzájuk kapcsolt futóművel ellátott eszközök műszaki alkalmasságát a Közlekedési Felügyelet szakemberei jól szervezett kistérségi vizsgáztatási akciók keretében végzik. Az idei évben ezt előre kijelölt helyszíneken, megfelelő lebonyolítás mellett – műszaki felszereltséggel rendelkező gépudvarokban – lehetett megoldani, majd a géptulajdonosok a műszaki alkalmasságot igazoló bizonyítványokkal felkereshették az okmányirodákat. A forgalomba helyezési kérelem kitöltésekor eldönthették, hogy a műszaki bevizsgálást követően igénylik-e a meglehetősen hosszú időtartamra szóló – ebből eredően a gazdák szempontjából kényelmes – ún. piros rendszámot. Ez öt évre érvényes, amelynek letelte után kötelesek ismét megjelenni a műszaki felülvizsgálaton. A másik lehetőség, hogy fél évre igénybe veszik az ún. E-rendszámot, mivel a múlt évtől ezt egy BM-rendelet szintén műszaki vizsgához kötötte. (Korábban ez műszaki felülvizsgálat nélkül is kiváltható volt.) – A mezőgazdaságban tevékenykedők számára kétségtelenül a piros rendszám igénybevétele látszik célszerűbbnek, és ennek alkalmazása már egyre jellemzőbb – mondja Bánki Tibor.

Természetesen az ún. „túlméretes” járművek esetében – amelyek közül jó néhány a mezőgazdaságban is dolgozik – továbbra is érvényben vannak azok a közúti közlekedésre vonatkozó szigorú előírások, amelyek betartásától nem lehet eltekinteni. Az útvonalengedély és a túlméretes járművek vonulásának biztosítása elemi érdek a közlekedésbiztonság szempontjából, még akkor is, ha meglehetősen költséges módon lehet ezt betartani. Az 5/1990 és a 35/2000 BM-rendeletek minden tekintetben útmutatást adnak, ezek áttanulmányozását csak javasolni lehet a közutakon mezőgazdasági gépekkel felvonulók számára.

Mezőgazdasági vontatók, munkagépek forgalomba helyezése

Talán nem felesleges a gazdálkodók figyelmébe ajánlani a forgalomba helyezés szabályait akkor, amikor koros járművet vagy külföldről behozott traktorokat, lassú járműveket kívánnak a mindennapi közlekedésben használni.

Idős járművek esetében a Megyei Közlekedési Felügyelet egyedi forgalomba helyezési eljárás lefolytatásával engedélyezi az olyan mezőgazdasági vontatók, lassú járművek, illetve lassú járműnek minősülő munkagépek forgalomba helyezését, amelyek 2002. december 31-ét megelőzően a jelenlegi tulajdonos birtokában voltak.

Lassú jármű körbe tartoznak a mezőgazdasági és erdészeti traktorok, amennyiben tervezési sebességük nem haladja meg a 25 km/h értéket. Lassú jármű besorolást kapnak a fentieken kívül a munkagépek (pl. földmunkagépek, kombájnok) is, annak ellenére, hogy tervezési sebességük meghaladja a 25 km/h-t. (Ekkor adminisztratív módon csökkentjük le a sebességet a lassú jármű igazolólapra felvezetett „Legnagyobb sebesség 25 km/h.” záradékkal. A legnagyobb sebességet a jármű hátsó részén jól láthatóan fel kell tüntetni!)

Mezőgazdasági vontatóként helyezhetők forgalomba azok a traktorok, amelyeknek a gyári tervezési sebessége meghaladja a 25 km/h értéket.

Vonófejjel nem rendelkező vagy műszaki átalakítás következtében lecsökkent sebességű traktorok lassú járműként nem helyezhetők forgalomba!

Magyarországon vásárolt járművek forgalomba állítása esetén az egyedi forgalomba helyezési engedélykérelem benyújtásához a kérelmezőnek igazolnia kell a tulajdonszerzés tényét és időpontját – pl. adásvételi szerződéssel, számlával -, továbbá speciális járművek, munkagépek esetén a jármű műszaki adatait tartalmazó gépkönyv bemutatása is szükséges.

A külföldről származó lassú járművek forgalomba helyezése – több éve behozott járművek – esetén a kérelem előterjesztéséhez a tulajdonosnak rendelkeznie kell a jármű külföldi adásvételi szerződésével, forgalmi és vámokmányaival.

Külföldről származó traktorok, lassú járművek forgalomba helyezésének feltételei

Az EU-tagországokból történő behozatal esetén 2004. május 1-től olyan traktorok, munkagépek helyezhetők forgalomba Magyarországon, amelyek az EU tagállamaiban 1996. október 1. napját követően új járműként álltak forgalomba, rendelkeznek külföldi forgalmi engedéllyel, illetve érvényes külföldi műszaki vizsgával. Az említett feltételek teljesülése esetén egyedi forgalomba helyezési eljárást követően kaphatnak hazánkban forgalmi engedélyt és rendszámot.

Ha az adott jármű nem rendelkezik külföldi forgalmi engedéllyel, mivel nem helyezték forgalomba EU-tagállamban, akkor a jármű hajtómotorjának igazoltan teljesítenie kell az ENSZ-EGB 96. 01 vagy 77/537*2000/25 EK vagy 97/68*2001/63 EK előírásokat (emissziós megfelelőség), esetleg az EURO III-as emissziós szintet. (Ezek egymással egyenértékű előírások.)

EU-n kívüli országból történő járművek behozatala esetén (pl. Svájc) ugyanezen feltételeknek kell megfelelni!

Ha a járművön nem található utalás az emissziós kibocsátás mértékére, akkor a forgalomba helyezéshez a gyártó vagy a vezérképviselet ilyen tartalmú igazolása szükséges!

Amit a műszaki felülvizsgálat alkalmával a hatóság ellenőriz:

• világító berendezések (helyzetjelző, tompított, irányjelző, féklámpa)

• rögzítő fék

• járművön előre vagy hátra túlnyúló alkatrészek széleinek megjelölése (piros-fehér sávozás, fényvisszaverők, jelzőlámpák).

A járműveket az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM-rendeletben meghatározott időközönként műszaki vizsgára kell állítani!

Ideiglenes M betűjelű, zöld rendszámtábla a mezőgazdaságban

A februári gazdademonstráció hozadékaként lehet elkönyvelni azt az új nyilvántartási lehetőséget, amelyet a zöld rendszám kiváltása jelent. Ezt az ideiglenes rendszámmal fémjelzett nyilvántartást a 27/2005 (05. 31.) sz. BM-rendelet – amely 2005. július 1-én lépett életbe – kizárólag a regisztrált gazdálkodók számára teszi lehetővé. Alkalmas lesz arra, hogy a mezőgazdasági erőgépek ideiglenes rendszámmal és ideiglenes forgalomban tartási engedéllyel részt vegyenek a közúti közlekedésben. Ez a kedvezmény csökkentett okmányolási procedúra mellett jelentős költségmegtakarítást jelent, hiszen a biztosítás, a súlyadózás alól mentesül. Az egyetlen követelmény, hogy a gazdálkodónak/üzembentartónak – akinek a tulajdonában ilyen lassú jármű, mg.-i vontató, mg.-i munkagép van – nyilatkoznia kell a gép állapotának műszaki alkalmasságáról és annak fenntartásáról. Az ideiglenes rendszámmal történő ellátás a géptulajdonos és az okmányiroda között – a Közlekedési Felügyelet nélkül – zajló folyamat.

A zöld rendszámot viszont nem kell kiváltani egyes gépek funkcionális részét képező vontatmányaira, mint pl. az eszközhordozó kocsikra a kombájn vágóasztal vontatásánál, vagy a szántótraktor függesztett vagy vontatott ekéjéhez sem.

A rendelet alkalmazásában mezőgazdasági erőgépnek minősülnek az:

- önjáró mezőgazdasági és erdészeti gépek (kombájnok, silózógépek, rendrevágók, stb.);

- önjáró műtrágya- és szervestrágyaszóró gépek;

- önjáró permetezőgépek;

- speciális önjáró eszközhordozó alvázak;

- mezőgazdasági tevékenységre alkalmazható önjáró rakodógépek.

Hatósági engedély nélkül vehet részt a közúti forgalomban az olyan pótkocsinak nem minősülő vontatott munkagép, amely teherszállításra nem alkalmas. Ugyanakkor a működéshez szükséges eszközök szállítása nem minősül teherszállításnak.

Az M betűjelű ideiglenes rendszámtáblát az okmányiroda adja ki a rendeletben rögzített feltételek teljesülése esetén, s az üzembentartó felel a közúti közlekedésre alkalmas műszaki állapotért.

A Közlekedési Felügyelet munkájával igyekszik minden segítséget megadni – a műszaki felülvizsgálatok révén – ahhoz, hogy a közúti közlekedésben részt vevő, mezőgazdasági munkát végző járművek a lehető legnagyobb biztonság mellett közlekedjenek. Szerencsés lenne, ha a nagy időszakos munkák megkezdése előtt a mezőgazdasági gépek tulajdonosai/üzembentartói is szem előtt tartanák a biztonságot, és lelkiismeretesen átvizsgált, műszakilag kifogástalan állapotú gépekkel hajtanának a közutakra. A preventív felkészülés és a biztonsági berendezések napi átvizsgálása fontos szempont. Utóbbira pedig a munka dandárjában is kell, hogy jusson idő – zárja a beszélgetést ezzel a fontos tanáccsal Bánki Tibor.

NZ.

Ez a cikk a MezőHír 2005/07 - júliusi számában jelent meg.

Energiahatékonyan és termelékeny módon üzemeltethető traktorok

A Steyr ECOtronik biztosítja a motor, a sebességváltó és a kezelés tökéletes összhangját. A Steyr ECOtronik immár elérhető a terhelés alatt kapcsolható sebességváltóval szerelt négyhengeres FPT traktorokhoz. A modern motor- és sebességváltó-vezérlési koncepció számos gyakorlati előnyt biztosít. A maximális teljesítményt a gép mindössze 1900 1/min fordulatszámon adja le, így a szántóföldi munkavégzés során akár 30%-kal is csökkenhet az üzemanyag-fogyasztás.

Nekünk már bizonyított: CAFFINI

A Caffini eddig maradéktalanul teljesíti az elvárásokat, a precizitása megkérdőjelezhetetlen. A számítógépes vezérlésnek köszönhetően a változó munkasebesség ellenére azonos a kijuttatott permetlé mennyiség. A keret stabil, nagyobb munkasebességnél is stabilan működik. A három különböző kialakítású szórófej garnitúra biztosítja a nagyobb variálási lehetőségeket. A tapasztalataim összességében jók a permetezővel kapcsolatban. A gép kezelhetősége egyszerű, megfelelő karbantartás mellett hosszú ideig lehet használni.

P1114 silókukorica hibrid a DuPont Pioneer ajánlatában

Hibridjeinket az egész ország területén, 50 helyen, átlagosan 0,5 hektáros méretű parcellákon vetjük el és teszteljük. A vegetáció során megfigyeléseket végzünk, betakarítjuk, mintát veszünk a termésből, laboratóriumban megvizsgáljuk, majd kiértékeljük, és ennek alapján hozunk döntéseket az egyes hibridek be illetve kivezetéséről.

A tárcsázás új dimenziója a BEDNAR Atlas HO-val

A BEDNAR vállalat a tárcsás tarlóhántók gyártása területén szerzett sokéves tapasztalatát az új Atlas HO fejlesztésénél is kamatoztatta. Az Atlas HO előnyei közé tartozik a tárcsák egyedi biztosítása, a tárcsaszekciók „X”-alakba történő elrendezése, valamint az egy menetben elvégzett mély tarlóhántást lehetővé tevő 660×6 mm-es tárcsalapok.

Eredményes gazdálkodás három megye határán!

Elhelyezkedését tekintve Tiszagyulaháza igen különleges helyzetben van, hiszen három megye, Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár és Borsod közvetlen határán fekszik, bár hivatalosan Hajdú-Biharhoz tartozik. Újtikos felől a településre érkezve elsőként a Megyesi család gazdaságával találkozhatunk, amely már többször adott otthont gyakorlati szakmai rendezvénynek is, így régi ismerősként kértük fel a gazdaság vezetőjét Megyesi Elemért és fiát, Megyesi Ákost egy rövid beszélgetésre, hogy megtudjuk, hogyan alakult az elmúlt néhány hónapos időszak gazdaságukban.

Látogatás a Chemarknál, Peremartonban

A magyar növényvédőszer-gyártás a rendszerváltás után jelentősen átalakult, az addigi tevékenysége igen lecsökkent. Ennek ellenére van néhány olyan vállalat, amely ma is dolgozik, fejlődik, bár természetesen másképpen, mint rendszerváltás előtti elődeik. Közülük egy a Chemark Kft.

DIECI derékcsuklós-teleszkópos rakodók

A Dieci S.r.l. 1962 óta gyárt önjáró betonmixereket és 1983 óta – Európában elsőként – teleszkópos rakodókat. Gépeiket a magas műszaki színvonal, a megbízhatóság és az egyszerű üzemeltetés jellemzi.

Sokcélú és kezelőbarát a MONOSEM NG Plus 4 vetőgép

A Hernád völgye és a Cserehát határán fekvő község, Garadna karnyújtásnyira fekszik a szlovák határtól. Az alig 400 lelkes településen él és gazdálkodik családjával a negyvenes éveinek közepén járó Németh Gábor. Gyerekként sem volt idegen számára a paraszti munka, hiszen lovakkal fuvarozó és mellette gazdálkodó édesapja oldalán mindent megtanult a korabeli fogásokból. Lovakkal dolgoztak Abaújszántón – mert oda valósi –; szántott, vetett, kapált és kaszált ő is, mindig azt, ami a legfontosabb soron következő munka volt.

Érteni és akarni kell a gazdálkodást…

Kacsóta alig háromszáz lelkes település Baranya megyében. Földjei jók, ahol a szorgalmas parasztember remélheti a boldogulását. Ebben bízott Papp Zoltán (59), amikor negyedszázada a meglehetősen kilátástalannak tűnő időszakban, a szövetkezeti összeomlás végén a magánszektorban képzelte el a folytatást.

400 éves gyökerekből táplálkozva

A több generációra visszatekintő családi múlt ismerete mindig megerősíti az identitástudatot, a hovatartozást. Előfordul, hogy az elődök felkutatásakor akár több évszázadra is visszanyúlhatnak a gyökerek. Holló Albert (28) históriákból és krónikákból ismeri családfáját. A Detken élő fiatalember büszkén mesél a szájról szájra megörökölt régi történetekről. A beszélgetésből azt is megtudhatjuk, hogy az állattenyésztéssel már a 17. században is foglalkoztak a környéken élő ősei.


Tovább...

1381