Hagyomány vagy korszerűség?

Az újítások vagy sikeresek vagy nem, a puding próbája az evés. Az előnyöket és hátrányokat mérlegre kell tenni, a kihasználtságot és a legfontosabbat, a megtérülést közgazdaságilag szintén jól kell végiggondolni, kiszámolni, megtervezni. Ilyen szempontok alapján lett a Fliegl ASW letolókocsi a legkorszerűbb mezőgazdasági (és közúti) szállítójármű.

A FLIEGL ASW letolókocsi története 20 évvel ezelőtt kezdődött, és mára fontos tapasztalatok gyűltek össze a letolásos ürítésről, a letolás számtalan előnyéről, valamint a kocsi kialakításánál használt konstrukciós elvek kiválóságáról. A letolás kontra billentés párharca, amint azt a Flieglnél kezdettől gondolták, eldőlt a letolásos ürítés javára, akkor is, ha az ebből kimaradó konkurensek mást mondanak. Az áttörés a mezőgazdaságban történt meg először, de a közúton is végbemegy majd (Németországban aszfaltszállításra szinte kizárólag közutas Fliegl ASW letoló félpótkocsit vásárolnak).

Miért letolás, miért nem billentés? Mert előbbinél nem kell megemelni ürítéskor a szállítmányt ahhoz, hogy lecsússzon. Külön gond, ha a szállítmány kicsit tapadós. Nem lesz bizonytalan a súlypont, nem lesz borulásveszély, rossz terepen, ferdén is stabil marad a kocsi ürítéskor, és alacsony épületben, alagútban, villanyvezeték alatt is veszélytelen a művelet. A kocsi ezzel a megoldással csak hátrafelé ürít, mert így nem szennyezi egymást a termény és a kerekek. Oldalra csak kényszerből ürítünk, mert nincs hely a raktárban, vagy szerelvényt használunk, ami szintén előnytelen.

A letolás gyorsabb, mint a billentés, de ha akarjuk, sokkal lassabb és meg is állítható. A hidraulikusan rugózott vonórúd alsó kapcsolású, de könnyen változtatható felsőre, többféle vonószem szerelhető fel rá. Többféle (parabola, lég- és hidraulikus) rugózással kérhető. A futómű alapból eltolható, állítható. A közútra alkalmas 385/65 R 22,5 gumitól a 750/45 R 26,5 méretig 10 abroncsméret közül lehet választani, talajkormányzott vagy kényszerkormányzott tengelyekkel. A kocsi alapból nagy térfogatú, a kisebb fajsúlyú terményeknél is jól kihasználható. Repce ugyanúgy szállítható vele, mint napraforgó. Kijelenthető, hogy a Fliegl ASW letolókocsi a legjobb mezőgazdasági szállítójármű és a leggyorsabban megtérülő beruházás. Ugyanez a kocsi kombájnkiszolgálásban, mivel átrakócsiga szerelhető az ajtó helyére, a legjobb kihordókocsivá válik, mivel elmarad a hagyományos átrakókocsik alsó ráhordócsigája; ennek szerepét a letolás veszi át, szemtörés nélkül. Ezáltal gyorsabb lesz az átrakás művelete. Mivel az átrakócsiga hátul van, így vetőmagtöltéskor jól hozzáfér a vetőgépekhez. Kijelenthető, hogy a hagyományos európai alsócsigás átrakókocsiknál ez jobb átrakókocsi. A harmadik funkciója a trágyaszórás a szintén felszerelhető adapterrel, amely azonos a csak trágyaszóróként használt, az intenzív szórást lehetővé tevő 2 állóhengerrel rendelkező kocsik szórószerkezetével. Itt is szokatlan előnye mutatkozik meg, nem láncos-léces, kopásra hajlamos továbbítás szükséges, hanem ezt a műveletet az egyszerű letolórendszer végzi, sokkal jobban. Kijelenthető, hogy a Fliegl ASW Gigant kocsi a legjobb trágyaszóró – mindez egy kocsival. Sokan használják már ezt a típust, és a vásárlási darabszámok növekedésének dinamikája is alátámasztja a fent leírtakat. Megfelelő kihasználtsággal ezért nagyon jó a megtérülés (és nagyobb a nyereségképződés) a Fliegl ASW letolókocsik működésbe vonásával.

no