20 éves a Mascar gyár

A kerek évforduló alkalmából könnyed hangulatú vevőtalálkozóra voltunk hivatalosak a Mascar gyárba. A program szeptember 8-ára, egész napra volt meghirdetve, így a külföldi meghívottak már előző este egy, a gyár közelében lévő szálláson gyülekeztek.

A kiemelkedő alkalomra igen távoli országokból, mint Japán, Argentína vagy Kína is érkeztek vendégek, de mi, magyarok is 2 fővel képviseltük az országot. Először Velence mellett tartózkodtunk, a tartomány legnagyobb kastélyában, amelyben több mint 120 szoba volt, ráadásul egyikben még Napóleon is aludt. A kertben a szép fák mellett medence és még egy igazi, bokrokból kialakított útvesztő is volt. A kertben, az egzotikus növények résznél találhattunk egy meglepetést: egy különleges, terepmintás fényezéssel ellátott Mascar Monster Cut 770 változókamrás bálázót, a gyár büszkeségét. Ebből a profi gépből 5 év alatt több mint 1000 db-ot készítettek.

Ez volt a Mascar első olyan bálázósorozata, amely nemcsak az árával, hanem a teljesítményével is felvehette a versenyt a legismertebb bálázómárkák gépeivel. Az utunk ezután egy hajóra vezetett, amelyen igazi, sokfogásos olasz ebéd közben a szárazföldi csatornákon és egy zsiliprendszeren keresztülhaladva Velencébe érkeztünk. A csatornát, amelyen a hajóval haladtunk, számos olyan híd is keresztezte, amelyeket a hajó nagy mérete miatt fel is kellett nyitni vagy el is kellett fordítani, hogy tovább tudjunk haladni. Érdekes volt látni, hogy még kézi fordítású híd is üzemelt a vonalon. Velencéből visszaérve a Mascar gyárat lehetett megtekinteni. Ennek során megtudtuk, hogy kezdetekben csak fixkamrás rúdláncos bálázót és szemenkénti vetőgépet gyártottak. A gyár képviselői külön kiemelték, hogy van néhány nagyon olyan, hűséges forgalmazójuk, mint a SZEGÁNA Kft., amely az első magyarországi importőrként szinte a kezdetektől fogva mellettük áll. A Mascarnál megbecsülik a magyar piacot, gyakran a prototípusokat is itt tesztelik, így volt ez például a Mascar Maxi SmartDrive elektromos hajtású gyorsvetőgépnél, és a Mascar Diavel profi fixkamrás bálázónál is. Kiderült, hogy a kezdeti egyetlen bálázósorozat helyett ma már 5-féle sorozattal büszkélkedhetnek. A Mascar Corsa-sorozat egyszerű fixkamrás, rúdláncos kialakítású bálázó, amely 120-as vagy 150-es bálamérettel rendelkezik. A Mascar Tuareg-sorozat fixkamrás, félig hengeres, félig rúdláncos kamrakialakítású, félprofi bálázó, amely 125ös vagy 155-ös bálát tud készíteni, és gyors, rotoros továbbítóval rendelkezik. A Mascar Diavel-sorozat fixkamrás, hengeres kamrakialakítású profi bálázó, amely 130-as bálamérettel rendelkezik, és eltömődés esetén az előkamrája hidraulikusan lenyitható, az eltömődés könnyebb megszüntetése érdekében. A Mascar Monster-sorozat változókamrás, profi bálázó, amely 80-170-es bálaméretet tud készíteni; ez a gép német Continental hevederekkel szerelt, és külön lehet állítani a mag- és a palástnyomást a bálán. A Mascar MultiWrap-sorozat gyakorlatilag egy Mascar Diavel és egy bálacsomagoló egy gépbe összeépítve, így egy menetben lehet a rendet felbálázni és csomagolni. A Corsa-sorozat kivételével mindegyik bálázó rendelhető szecskázós kivitelben. A Mascar ötféle kialakítású profi bálacsomagolót készít, ezek mindegyike alkalmas nagy, 160-es bálák csomagolására is. Attól függően, hogy hol történik a csomagolás (telephelyen vagy kint a területen), a csomagolók függesztett és vontatott kivitelben készülnek. Vetőgépekből is bővült a kínálat a két évtized alatt. A Mascar Maxi szemenkénti vetőgépek 4-12-soros kivitelben, akár hidraulikus sortávolság-állítással készülnek, mechanikus vagy elektromos (SmartDrive) hajtással. Utóbbi esetén a számítógéppel beállított tőtávolságot az elektromos vetőtárcsahajtás a vetésellenőrzővel összeköttetésben folyamatosan ellenőrzi, és szükség esetén utánállítja. A Mascar Arizona mechanikus gabonavetőgép 2,5-4 m munkaszélességben készül, egytárcsás vagy kéttárcsás kivitelben, sőt még műtrágya-adagolós változat is rendelhető. A Mascar Montana az éppen kifutó Oregon pneumatikus vetőgép továbbfejlesztett változata, 3-6 m munkaszélességgel, 4 magadagolóval, 4 magelosztóval, hogy a magelosztóktól egyenlő hosszúságú magvezető csöveken juthasson a mag az egytárcsás vagy kéttárcsás csoroszlya által nyitott barázdába. A gyártási folyamat, illetve a gépek elrendezése németesen precíz, ami önmagában is garantálja a Mascar márka további fejlődését.

SZERZŐ: NAGY MÁRK

no